آغاز دوباره واردات برنج
آغاز دوباره واردات برنج
آخرین مانع بر سر راه واردات برنج با دخالت ستاد تنظیم بازار برداشته شد؛ واردات برنج ارزان از مقاصد خرید جدید آغاز می‌شود.

ابه گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصادواردات برنج از ابتدای امسال با افت و خیزهای زیادی مواجه بوده که نخستین و مهم‌ترین آن، مثل دیگر کالاهای وارداتی، تغییر نرخ ارز پایه واردات بود. ارز دولتی واردات برنج از ابتدای امسال به نیمایی تبدیل شد و با توجه به افزایش مداوم نرخ ارز آزاد و نیمایی، هزینه واردات برنج از هند و پاکستان که مقاصد خرید همیشگی برنج خارجی بودند، چند برابر شد.”آغاز دوباره واردات برنج”

اختلافات میان واردکنندگان برنج با بانک مرکزی بر سر توزیع ۸۰هزار تن برنج وارداتی در بازار با نرخ دولتی و استنکاف بانک مرکزی از پرداخت ارز دولتی به واردکنندگان به‌رغم قول‌های اولیه، مزید بر علت شد و انگیزه واردات را بیش از پیش کاهش داد تا امسال واردات برنج به نصف میزان هرسال برسد. یک‌میلیون تا یک‌میلیون‌و۲۰۰هزار تن، از مجموع ۳میلیون تن تقاضای بازار برنج کشور، هرسال با واردات تامین می‌شود، اما امسال، آخرین رقمی که برای حجم واردات اعلام شده ۷۷۰هزار تن بوده است. مجموع این عوامل قیمت برنج خارجی را در بازار بالا برد؛ به‌طوری‌که براساس گزارش مرکز آمار، قیمت برنج وارداتی از دی‌ماه سال۹۸ تا دی‌ماه امسال ۱۴۸برابر شده است. میزان مصرف برنج خارجی در سال‌های اخیر به‌دلیل قیمت پایین آن نسبت به برنج ایرانی افزایش بسیاری یافته است و بیش از نیمی از دهک‌های درآمدی، جامعه هدف برنج وارداتی هستند.

بازار به‌دنبال برنج ارزان”آغاز دوباره واردات برنج
تابستان امسال قیمت برنج خارجی در بازار به ۲۰هزار تومان رسید و پاییز تا ۲۵هزار تومان هم بالا رفت. افزایش هزینه واردات و گرانی برنج خارجی در بازار در حالی بود که ارزان‌ترین برنج تولید داخل در بازار هم قیمتی بالای ۳۰هزار تومان داشت. دست‌کم ۶دهک درآمدی که تا پارسال قدرت خرید برنج ایرانی نداشتند امسال با گرانی وارداتی‌ها برای خرید برنج هندی و پاکستانی هم به مشکل برخوردند. در چنین شرایطی واردکنندگان با توجه به نیاز بازار به واردات برنج، تغییر کشورهای مبدأ خرید را به‌عنوان راه‌حل به دولت ارائه کردند. به اعتقاد آنها برنج تایلندی یا آرژانتینی می‌توانست جایگزین مناسب و ارزان‌تری برای برنج گران هندی و پاکستانی باشد و قیمت برنج را در بازار داخلی به زیر ۲۰هزار تومان برساند.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین