آغاز دوره معامله قراردادهای اختیار معامله یک شرکت شوینده در بورس
آغاز دوره معامله قراردادهای اختیار معامله یک شرکت شوینده در بورس
دوره معاملاتی قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش سهام یک شرکت شوینده بورسی از امروز در بازار مشتقه بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد معاونت بازار بورس اوراق بهادار تهران از آغاز دوره معاملاتی اختیار خرید و فروش سهام شرکت گروه صنعتی پاکشو برای سررسید بهمن ۹۸ در بازار مشتقه بورس اوراق بهادار تهران خبر داد.

دوره معاملاتی قراردادهای اختیار معامله خریدو فروش بر روی سهام شرکت گروه صنعتی پاکشو از امروز آغاز می‌شود. معاملات مربوط به این قراردادها تنها به صورت برخط بوده و از طریق کارگزارانی که مجوز معاملات برخط در این بازار را داشته باشند قابل انجام است.

با توجه به راه‌اندازی سامانه مدیریت ریسک و امکان محاسبات وجوه تضمین براساس ضوابط وجه تضمین قرارداد اختیار معامله در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، اتخاذ موقعیت باز فروش در قراردادهای اختیار معامله به شرط کفایت وجوه تضمین برای تمامی فعالان بازار سرمایه امکان‌پذیر است.

همچنین توقف وبازگشایی نمادهای معاملاتی قراردادهای اختیار معامله به طور هم‌زمان با توقف و بازگشایی دارایی پایه در بازار نفت و به یک روش انجام می‌شود.

چنانچه در طول دوره معاملاتی، قرارداد اختیار معامله، سهم پایه مشمول اقدام شرکتی از نوع سود نقدی و افزایش سرمایه شود، قیمت اعمال و اندازه قرارداد اختیار معامله، حسب مورد مطابق فصل هفتم دستورالعمل معاملات قرارداد اختیار معامله در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس تعدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس با توجه به این که بازار بورس یکی از منابع تامین مالی برای سرمایه در گردش یا سرمایه برای طرحهای توسعه‌ای‌ شرکتهای بورسی است، ابزارهای مختلف تامین مالی که بر اساس عقود اسلامی با توجه به قوانین موجود تجارت کشور طراحی شده‌اند،‌ روشهای مناسبی برای تامین مالی شرکتهای بورسی به شمار می‌رود.

البته قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش از جمله ابزارهای رایج در بورسهای دنیا است که در ایران همه این ابزارها از فیلتر کمیته فقهی بورس گذشته و متناسب مقتضیات کشور طراحی شده‌ است.

در این زمینه خانم نظری مدیر ابزارهای نوین بورس تهران به خبرنگار فارس گفت: ابزار اختیار معامله خرید و فروش با هدف پوشش ریسک، آربیتراژ (استفاده از تفاوت قیمتی در بازار) و انگیزه سفته بازی است، البته ممکن است برای تاممین مالی هم مورد استفاده باشد، ولی صرفا برای تامین مالی نیست.

وی در مورد این که این ابزار برای جلوگیری از سفته بازی یا برای هدف سفته بازی استفاده می‌شود، گفت: البته سفته بازها در بازار سرمایه به تعیین قیمت یا اصطلاحا قیمت سازی کمک می‌کنند.

  • منبع خبر : فارس