آغاز معاملات آتی نقره در بورس کالا
آغاز معاملات آتی نقره در بورس کالا
معاملات آتی نقره از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه به طور آزمایشی در بورس کالای ایران آغاز شد که در ۵ دقیقه نخست این معاملات و در استقبال سرمایه‌گذاران ۲۱۶ قرارداد آتی نقره ثبت شده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بازار قراردادهای آتی بورس کالای ایران که از ساعت ۱۰ صبح با ۳۰ دقیقه پیش گشایش و آغاز معاملات از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه پیگیری می‌شود، از امروز میزبان یک دارایی جدید یعنی نقره است.” آغاز معاملات آتی نقره در بورس کالا”

نگاهی به تابلوی معاملات آتی نشان می‌دهد که در ۵ دقیقه نخست قرارداد آتی نقره، ۲۱۶ قرارداد تحویل فروردین ۱۴۰۰ منعقد شده که نشان دهنده استقبال سرمایه‌گذاران از این دارایی جذاب است. وجه تضمین اولیه این قرارداد، چهار میلیون و ۵۰۰هزار ریال است و سقف موقعیت‌های باز برای اشخاص حقیقی و حقوقی ۵۰۰ موقعیت در هر کد معاملاتی است.
همچنین  هر قرارداد آتی نقره ۱۰۰ گرم، استاندارد کالا به صورت ساچمه مطابق استاندارد ۹۹۹ و حد نوسان قیمت مثبت و منفی ۵ درصد نسبت به قیمت تسویه روز قبل است؛ قیمت تسویه در روز سررسید بر مبنای قیمت روز جهانی نقره و نرخ ارز سنا خواهد بود.
بورس در شرایط بلاتکلیفی قرار دارد و قیمت دلار، لایحه بودجه و بحث مذاکرات هنوز معادلات مجهول اقتصاد ایران است. از طرفی انتخابات ۱۴۰۰ نیز در راه است و این موضوع نیز می‌تواند بورس را در شرایط معلق نگه دارد اما چند روز قبل خبر تزریق ۹ هزار میلیارد تومان به بازار سهام به گوش رسید و روند بورس تغییر کرد. با این حال بسیاری از کارشناسان عقیده دارند بورس برای متعادل شدن به پول بیشتری نیاز دارد.
میثم رادپور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با آینده بورس گفت: آینده بلندمدت بورس مثبت است زیرا دو سناریو پیش‌روی بازار سهام قراردارد اول اینکه مذاکره انجام شود که اینگونه حاشیه سود شرکت‌ها و هزینه واردات مواد اولیه کاهش پیدا می‌کند و شرکت‌ها از لحاظ بنیادین رشد می‌کنند و به نوعی رشد ذاتی برای بازار سهام اتفاق می‌افتد، اما نکته دیگر این است که به دلیل بیماری کرونا و بحران جهانی و همچنین تورم احتمالی در آمریکا قیمت کالاهای اساسی در دنیا در حال رشد است که این موضوع می‌تواند به افزایش درآمد و کاهش سرعت نزول ریال در برابر دلار کمک کند.
این کارشناس در ادامه افزود: بورس به هر خبری که حاوی افزایش تورم باشد واکنش نشان می‌دهد. از زمانی که رشد شارپی شاخص کل شروع شد قیمت کالاهای اساسی نسبت به محدوده شاخص یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد کرده و بازار سهام بالاخره به این موضوع واکنش نشان می‌دهد.” آغاز معاملات آتی نقره در بورس کالا”
این کارشناس در رابطه با رشد بورس به دلیل رشد قیمت کالاهای اساسی گفت: به دلیل افزایش حجم نقدینگی در آمریکا احتمال می‌رود در سال آینده تورم این کشور دو رقمی شود و احتمالا روند رشد کالاهای اساسی در دنیا بلند مدت باشد و این موضوع افزایش ارزش ریال در مقابل ارزهای کشورهای توسعه یافته را در پی دارد و بورس نیز از موضوع منتفع می‌شود.
  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین