آمریکا برای ممانعت از پیروزی اسد تلاش می‌کند
آمریکا برای ممانعت از پیروزی اسد تلاش می‌کند
واشنگتن یک ضد حمله دیپلماتیک را علیه دولت دمشق آغاز کرده تا نگذارد دمشق و مسکو از شرایط جهانی علیه کرونا برای شکستن انزوای سیاسی سوریه و کاهش تحریم‌های اروپا و آمریکا استفاده کنند. این درحالی است که کشورهای اروپایی برای کمک به سوری‌ها و حمایت از روند "یک گام در مقابل یک گام" بین دمشق و غرب به جای متمرکز شدن بر تغییر قدرت تلاش می‌کنند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصادبه نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مسؤولان غربی می‌گویند: موضع آمریکا مبنی بر این است که نظام سوریه از طریق سوءاستفاده از کرونا به عنوان ابزاری جهت کاهش تحریم‌ها به منظور گمراه کردن دیگران تلاش می‌کند. دمشق معتقد است تحریم‌های آمریکا نمی‌گذارند سوریه با کرونا مقابله کند. آمریکا می‌گوید دمشق می‌خواهد اجماع بین‌المللی درباره تحریم سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی سوریه را از بین ببرد.”تلاش آمریکا برای ممانعت از پیروزی اسد”

آمریکایی‌ها مدعی‌اند، این تحریم‌ها موجب منع فراهم کردن کالاها، دارو و مواد غذایی نمی‌شود بلکه واشنگتن معافیت‌هایی را در این باره لحاظ کرده است.

واشنگتن پکن و مسکو را مسؤول کارشکنی در رسیدن کمک‌های بشردوستانه به سوریه می‌داند به این دلیل که با قطعنامه‌های شورای امنیت درباره ارسال کمک‌ها از طریق مرزها مخالفت کردند.

مسؤولان آمریکایی می‌گویند نظام سوریه همواره برای کاهش انزوا و تحریم‌ها و پیروزی نظامی تلاش کرده اما بخش اعظم جامعه جهانی معتقد است که برقراری ثبات تنها از طریق حل و فصل سیاسی براساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت ممکن است. فشارهای سیاسی و اقتصادی بر دمشق باید ادامه داشته باشند.

در مقابل مسکو در هر نهاد بین‌المللی یا دیدارها و نشست‌های دوجانبه موضوع تحریم‌ها را مطرح می‌کند. روسیه و چین به درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای آتش‌بس فراگیر در سوریه جهت مقابله با کرونا استناد می‌کنند.

روسیه و چین به همراه شش کشور دیگر در نامه‌ای به سازمان ملل خواهان لغو فوری تحریم‌های اقتصادی سوریه شده و تأکید کردند این تحریم‌ها تلاش‌های سوریه برای مقابله با کرونا را ناکام می‌گذارد. آن‌ها خواهان عدم سیاسی کردن این ویروس شدند.

مسکو برای لغو تحریم سوریه و همچنین بازگرداندن این کشور به اتحادیه عرب تلاش می‌کند.”تلاش آمریکا برای ممانعت از پیروزی اسد”

از سوی دیگر، در پژوهشی که شورای روابط خارجی اروپا تهیه کرده، آمده است: بعد از گذشت ۹ سال از جنگ سوریه بشار اسد به پیروزی‌هایی در میدان جنگ دست یافته به رغم اینکه او در ابقای قدرتش موفق بوده اما با چالش‌های دشواری روبروست و یکی از آن‌ها اقتصاد ویران شده سوریه است‌.

براساس بیانیه‌های بانک جهانی خسارات‌ وارد شده به تولید داخلی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به ۲۲۶ میلیارد دلار یعنی چهار برابر تولید داخلی رسید و همین مساله آسیب‌های زیادی به مراکز بهداشتی و آموزشی و سایر مراکز وارد کرد. دولت می‌گوید برای بازسازی به ۴۰۰ میلیار دلار نیاز است. کشورهای حامی سوریه مثل ایران و روسیه نیز توانایی پرداخت این مبالغ را ندارند.

در این سند آمده است: به رغم کاهش چشمگیر درگیری‌ها اوضاع اجتماعی و اقتصادی همچنان وخیم است. سازمان ملل برآورد کرده که ۸۳ درصد ساکنان زیر خط فقر هستند. دو عامل اوضاع را وخیم‌تر کرده‌اند یکی اوضاع وخیم لبنان که شاهرگ اقتصادی سوریه است و دوم تحریم‌های آمریکا و اروپا. فروپاشی اوضاع اقتصادی خشم مردم را افزایش می‌دهد. مردم از عملکر دولت و گسترش فساد ناراضی هستند.

کشورهای غربی از جمله آمریکا تحریم اقتصادی را راهی برای ممانعت از پیروزی اسد می‌دانند و هدف آن‌ها این است که اسد را مجبور کنند کوتاه بیاید.”تلاش آمریکا برای ممانعت از پیروزی اسد”

قانون سزار که از اواسط ژوئن آغاز می‌شود محور فشار جدید در این استراتژی است.

در پژوهش شورای اروپا آمده است: موضع آمریکا این است که این استراتژی باید موجب تغییر رفتار نظام اسد و کوتاه آمدن او شود اما در واقع هدف این استراتژی سقوط نظام است.

در این سند به نقل از یکی از مسؤولان اروپایی آمده است: ما طرح تغییر نظام را کنار نگذاشته‌ایم. یک مسؤول دیگر می‌گوید: ما گفتیم که تنها خواهان یک روند سیاسی هستیم اما پایان این روند انتقال قدرت خواهد بود.

در این سند آمده است: تا زمانی که نظام با امتیازدهی مخالفت کند و غرب نیز با ماندن او در قدرت مخالف باشد حل و فصل سیاسی غیرممکن است. فشارهایی که واشنگتن اعمال می‌کند بیشتر به مردم سوریه آسیب می‌زند و موجب سرنگونی اسد نمی‌شود. مسؤولان اروپایی باید روشی هوشمندانه‌تر در پیش بگیرند. اروپایی‌ها باید متمرکز شدن بر تغییر سیاسی را کنار بگذارند و بر سوری‌ها متمرکز شوند حتی شده با روش‌های کوچک چراکه این اقدام وسیله احتمالی برای ثبات و تغییر در درازمدت است.

مسؤولان اروپایی چند پیشنهاد داده‌اند از جمله افزایش کمک‌های انسانی، حمایت مستقیم از مردم و گسترش و تضمین اجرای معافیت‌ها در تحریم‌ها. باید از روش یک گام از طرف دمشق در مقابل یک گام از طرف غرب عمل کرد.

  • منبع خبر : ایسنا