آمریکا رفت، ایران که قصوری ندارد
آمریکا رفت، ایران که قصوری ندارد
هفته گذشته برایان هوک متولی میز ایران در شاکله سیاسی آمریکا طی یک سخنرانی در نشستی که لابی صهیونیستی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی» گفته بود:«ایران عامل حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی بوده که مسئله فقط به امریکا و ایران مربوط نمی‌شود.

آمریکا رفت، ایران که قصوری ندارد

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد هفته گذشته برایان هوک متولی میز ایران در شاکله سیاسی آمریکا طی یک سخنرانی در نشستی که لابی صهیونیستی موسوم به «بنیاد دفاع از دموکراسی» گفته بود:«ایران عامل حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی بوده که مسئله فقط به امریکا و ایران مربوط نمی‌شود. وقتی ایران به بزرگ‌ترین تأسیسات نفتی در عربستان سعودی حمله می‌کند مشکلی جهانی وجود دارد که نیازمند پاسخ بین‌المللی است.»

هنوز ساعتی از این ادعای کذب نگذشته بود که خبرگزاری  بلومبرگ اعلام کرد به گزارشی از سازمان ملل دست یافته که در آن محققان این سازمان بین‌المللی گفته‌اند نمی‌توانند ادعا‌های واشنگتن و ریاض درباره دخالت ایران در حمله به تأسیسات نفت سعودی در ماه سپتامبر۲۰۱۹ را تأیید کنند.

در این گزارش کارشناسان سازمان ملل آمریکا را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل در خروج از برجام دانسته اند و اب پاکی را روی دست سه کشور متحد امریکا که اخیرا نقشه برگرداندن ایران به مواد مندرج تحت بند ۷ منشور سازمان ملل متحد کشیده بودند، ریخته است. سه کشور اروپایی روز اول مهرماه در یک همنوایی محسوس با سیاست‌های دولت «دونالد ترامپ» از لزوم ایجاد تغییرات جدید در برجام سخن گفتند.

انگلیس، آلمان و فرانسه در این بیانیه از ایران خواستند وارد چارچوب مذاکرات «طولانی‌مدت» بر سر برنامه هسته‌ای، مسائل منطقه‌ای و برنامه موشکی شود. فشار اروپا برای نگه داشتن ایران در وضعیت انفعالی و پایبندی یک‌طرفه و بدون بهره‌گیری از حداقل مواهبی که در برجام تعریف شده بود، بعد از خروج از امریکا از برجام، آشکار بوده است و امروزه با صدور این بیانیه آشکارتر گردیده است.

کشور‌های اروپایی که در اجرای وعده جبران آثار منفی تحریم‌های امریکا ناکام بوده‌اند، بر این باورند که با وجود بازگشت تحریم‌های امریکا، ایران باید همچنان به این توافق پایبند باشد. این کشور‌ها اخیراً تلویحاً تهدید کرده‌اند که در صورت کاهش بیش از پیش تعهد ایران به برجام، ممکن است به ساز و کار ماشه متوسل شده و تحریم‌های بین‌المللی را احیا کنند.

آمریکا رفت، ایران که قصوری ندارد

اینکه سازمان ملل حاضر به تمکین از تهدیدات ظالمانه آمریکا و به تبع آن اروپا ایران را محق در رفتار برجامی میداند و به ۱۵ گزارش سازمان انرژی اتمی بنفع اقدامات ایران اشاره دارد مکانیزم ماشه را هم  که به نوعی در مفاد برجام در اختیار همه اعضا برای تهدید ایران به برگشت به شورای امنیت در خروج ایران از تعهدات پیش بینی شده بوده، از کار می اندازد. بی آبرویی اروپا و آمریکا در جریان گزارش سازمان ملل مفهوم جالب دیگری نیز به دنبال دارد و آن این است که ابزار حمایت چین و روسیه در برخورد مثبت با ایران را تقویت می کند.

«جوزپ بورل» مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا در سفر به پاریس با «ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه دیدار و در یک نشست خبری مشترک با ابراز نگرانی از وضعیت برجام، گفته بود اروپا به مقام‌های ایرانی هشدار داده است که در صورتی که ایران در ماه ژانویه گام تازه‌ای در جهت کاهش تعهد به برجام بردارد، «اصل این توافق» در معرض خطر قرار می‌گیرد.

ایران از اردیبهشت ماه امسال و درست یک سال بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی امریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد به مرور و تا زمان بازگشت توازن به توافق هسته‌ای، تعهد خود را به برجام کاهش می‌دهد.

ایران از آن زمان پایبندی به سقف ذخایر غنی‌سازی اورانیوم و آب سنگین، سقف غنای اورانیوم تولیدی و محدودیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورده است و اعلام نموده که این روند را تا آخرین مرحله خروج کامل از تعهدات برجامی ادامه خواهد داد. راهبرد سیاسی ایران در پذیرش توافق برجام حکایت از رهبری داهیانه مقام معظم رهبری در اعتماد به هیات مذاکره کننده از طرف دولت بوده است.

خروج یک جانبه دولت آمریکا از یک طرف و تبعیت موذیانه کشورهای غربی عضو مذاکرات برجام از آمریکا و تحمیل تحریم های ظالمانه از طرف دیگر منجر به ایجاد وحدت رویه در کشور در برخورد با غرب گردید و این فرایند به انسجام رویه مقاومت در منطقه روح تازه و جانبخشی بخشیده است. امروز سازمان ملل مجبور به اعتراف علنی گردیده فردا کشور به کشور از این رویه دنباله روی خواهند نمود و سیاهی به ذغال روی بی کفایتی غرب بیش از پیش نمایان خواهد شد. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد