آیا آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی عملیاتی شده است؟
آیا آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی عملیاتی شده است؟
وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌‌جنوبی باوجود توافق انجام شده فعلا تغییری نکرده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌‌جنوبی باوجود توافق انجام شده تغییری نکرده است و از طرف دیگر بخش اندکی از ۳٫۵ میلیارد دلار موجود در حساب ایران در بانک عراقی، صرف واردات کالای اساسی به صورت محدود شده است.”آیا آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی عملیاتی شده است؟”

حمید حسینی عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق از آزادسازی ۳ میلیارد دلار از منابع ایران در عراق، کره جنوبی و عمان خبر داد. وی پیش‌تر در صفحه مجازی خود نوشته بود که دولت آمریکا با آزادسازی پول‌های ایران در بانک تجارت عراق موافقت کرده است.

همچنین پیگیری‌ها از مقامات مسئول نشان می‌دهد که وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی هنوز تغییری نکرده است. طبق آخرین توافق‌ها قرار شد پول بلوکه شده ایران در کره‌ به صورت حواله واردات کالاهای اساسی آزاد شود اما تا این لحظه طرف کره‌ای اقدامی در جهت اجرای توافق انجام نداده است.

درباره آزادسازی پول‌های ایران در کره‌جنوبی و عمان نیز باید به این نکته توجه کرد که به گفته رئیس کل بانک مرکزی ایران در عمان پول بلوکه شده ندارد و بنابراین پولی از سوی عمان برای ایران آزاد نشده است. عمان در واقع در مقاطعی کانال نقل و انتقالات ارزی ایران بوده است که فشارهای شدید آمریکایی‌ها استفاده از این مسیر را دشوار کرده است.”آیا آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی عملیاتی شده است؟”

کل منابع ارزی در حساب ایران نزد بانک عراقی معادل ۳٫۵ میلیارد دلار است. علاوه بر این مبلغ، دولت جمهوری اسلامی ایران مبالغ دیگری نیز از دولت عراق بابت صادرات برق و گاز طلبکار است که هنوز به حساب ایران نزد بانک عراقی واریز نشده است.

در واقع اتفاقی که در هفته‌های اخیر به وقوع پیوسته استفاده بخشی اندکی از این منابع برای واردات کالای اساسی است. به عبارت دقیق‌تر به صورت محدود واردات کالای اساسی از محل بخش اندکی از منابع ایران در حساب بانک عراقی انجام شده است. بنابراین این به معنای آزادسازی پول‌های بلوکه شده یا به جریان افتادن کل ۳٫۵ میلیارد دلار پول ایران در حساب بانک عراقی نیست.

  • منبع خبر : ایران جیب