اجاره‌ مسکن در تهران بی‌سر و صدا دو برابر شد
اجاره‌ مسکن در تهران بی‌سر و صدا دو برابر شد
وزیر جدید مسکن می‌گوید که می‌خواهد تیغ تیز اجاره بر گلوی اقشار آسیب‌پذیر را بردارد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد ستاد ملی مقابله با کرونا سقف مجاز افزایش اجاره‌بهای مسکن در تهران را ۲۵ درصد اعلام کرده است. این رقم در دیگر کلان‌شهرهای ایران ۲۰ درصد و در شهرستان‌های کوچک ۱۵ درصد است؛ اما بررسی وضعیت موجود در بازار مسکن نشان می‌دهد که برخی صاحب‌خانه‌ها از ۳۵ تا ۱۰۰ درصد اجاره‌بهای مسکن را بالا برده‌اند. در این میان،‌ رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت راه و شهرسازی، در توییتی درباره اجاره‌بهای مسکن آن را به «تیغ تیز و بی‌سروسامان بر گلوی اقشار آسیب‌پذیر» تشبیه کرده و مدعی شده است که در نخستین گام خود این تیغ را از گلوی مردم برمی‌دارد. “اجاره‌ مسکن در تهران بی‌سر و صدا دو برابر شد”

از آنجا که میزان اجاره‌بها با قیمت مسکن ارتباط مستقیم  دارد و بهای مسکن نیز تحت تاثیر نوسان‌های بازار ارز و تورم تغییر می‌کند، با تداوم بقای مشکلات اقتصادی کشور، وعده برداشتن تیغ تیز اجاره‌بها به وعده‌ای می‌ماند که به تحقق آن امیدی نمی‌رود. به خصوص اینکه با وجود مصوبه ستاد ملی کرونا، میزان اجاره‌بهای مسکن در تابستان ۱۴۰۰ افزایش چشمگیری داشته است.

طبیعتا صاحب‌خانه‌ای که پیش‌تر اجاره را بیش از ۳۵ درصد افزایش داده است، آن را کم نمی‌کند و بنابراین برداشتن فشار اجاره‌بها از دوش مستاجران در صورتی امکان‌پذیر است که درآمد خانواده‌ها افزایش یابد و نرخ تورم هم ثابت باشد.

گزارش میدانی ایسنا از مناطق تهران نشان می‌دهد که نرخ رهن کامل یک واحد آپارتمانی در منطقه پنج تهران حدود ۲۵۰ میلیون تومان است و این رقم برای واحدهایی که کمتر از پنج سال از ساختشان می‌گذرد، به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد. در منطقه چهار تهران نیز یک واحد آپارتمان ۷۰ متری بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان رهن می‌شود. این خبرگزاری پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود که ساکنان مناطق شرق و غرب تهران به دلیل افزایش سرسام‌آور اجاره‌بها به حاشیه‌ شهر کوچ کرده‌اند.

ستاد ملی کرونا از مستاجران خواسته است که در صورت افزایش بیش از ۲۵ درصد اجاره‌بهای مسکن، از صاحب‌خانه به شورای حل اختلاف شکایت کنند اما مستاجران به دلیل اینکه نمی‌توانند با همان مبلغ سال پیش خانه مناسبی پیدا کنند، افزایش اجاره‌بها را می‌پذیرند. ضمن اینکه مصوبه ستاد ملی کرونا برای برخی صاحب‌خانه‌ها راه گریز از قانون را باز گذاشته است و آنان در صورتی که اعلام کنند خود یا فرزند پسرشان قصد اقامت در خانه را دارد، می‌توانند حکم تخلیه بگیرند. مستاجران هم برای اینکه با صاحبخانه به اختلاف و تنش دچار نشوند، از هرگونه اعتراضی پرهیز می‌کنند. “اجاره‌ مسکن در تهران بی‌سر و صدا دو برابر شد”

چندی پیش وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که ۶۴ درصد از متوسط درآمد ساکنان تهران و دیگر کلان‌شهرها به اجاره‌بهای مسکن اختصاص می‌یابد. آمار بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که نرخ اجاره مسکن از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۹۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که وضعیت درآمد مستاجران در این سال‌ها نه تنها افزایش محسوسی نداشته که در مواردی کاهش هم یافته است.

  • منبع خبر : ایران جیب