اجرای طرح زراعت چوب
اجرای طرح زراعت چوب
مجری طرح توسعه زراعت چوب با تشریح دلایل ضرورت اجرای این طرح در کشور، گفت: هدف اجرای طرح نکاشت این است که از آب‌های نامتعارف ( آب فاضلاب تصفیه‌شده)، برای این نوع زراعت، بهره‌برداری کنیم.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصادجواد میرعرب رضی گفت: طرح توسعه زراعت چوب از سال ۸۴ در کشور آغاز شده و در برنامه‌های توسعه‌ای نیز، اجرای این طرح مورد تاکید قرار گرفته است؛ اگرچه در حال حاضر، اجرای آن قوت بیشتری گرفته است.

وی با اشاره به لزوم توسعه زراعت چوب در کشور گفت: به دلیل اینکه طرح تنفس جنگل ها در کشور اجرا شده و نمی توانیم چوب مورد نیاز خود را از طریق جنگل ها تامین کنیم، اجرای طرح توسعه زراعت چوب، اجتناب‌ناپذیر و الزامی است؛ البته قبلا هم برداشت از جنگل نمی توانست جوابگوی نیاز داخل کشور باشد.

نیاز کشور به چوب تا پایان برنامه ششم دو برابر می شود

مجری طرح توسعه زراعت چوب ادامه داد: همچنین مشکل شدن واردات به دلیل نرخ ارز و نیز افزایش قیمت چوب داخلی نیز، از جمله دلایلی است که اجرای این طرح را ضروری کرده است؛ چراکه در یکسال و نیم اخیر، به طور متوسط قیمت هر تن چوب داخلی از ۳۰۰ هزار تومان به حدود ۸۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و علاوه بر این، تعداد کارخانجات مرتبط با صنعت چوب نیز افزایش یافته است.

در یکسال و نیم اخیر، به طور متوسط قیمت هر تن چوب داخلی از ۳۰۰ هزار تومان به حدود ۸۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسیده استاین مقام مسئول نیاز سالیانه کشور به چوب را حدود ۶.۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه، این رقم به حدود ۱۳ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

میرعرب سطح کار شده در زمینه زراعت چوب را حدود ۲۲۱ هزارهکتار عنوان و اضافه کرد: البته باید به این نکته توجه کرد که در این سالها حجم زیادی چوب برداشت یا بریده شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد نیاز صنعت خرده چوب از طریق واردات تامین می شود، ادامه داد: باقی نیاز از محل تولیدات داخل تامین می شود که البته بخشی از آن از طریق زراعت چوب و بخشی نیز از طریق باغات است یعنی ازمحل هرس سنگین درختان باغات، این بخش تامین می شود.

مجری طرح توسعه زراعت چوب در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه آیا درخت پالونیا می تواند در طرح توسعه زراعت چوب مورد استفاده قرار بگیرد، اظهارداشت: چوب این درخت در صنایع خرده چوب مانند فیبرسازی، ام دی اف و نئوپان، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما چون نوع خرید صنعت خرده چوب به صورت وزنی است و از لحاظ وزنی این درخت، سنگین نیست؛ بنابراین تولید آن برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی چندانی ندارد.

وی ادامه داد: دلیل این مساله آن است که وزن یک مترمکعب چوب پالونیا ۳۵۰ کیلوگرم است؛ درحالی که وزن یک مترمکعب چوب صنوبر ۶۰۰ کیلوگرم است؛ بنابراین زراعت این چوب مقرون به صرفه نیست و ما آن را توصیه نمی کنیم.

از کشت پالونیا حمایت نمی کنیم

میرعرب ادامه داد: موسسه تحقیقات جنگل نیز کشت این گونه را توصیه نمی کند؛ چرا که این درخت به دلیل رشد فزاینده ای که دارد، مانع رشد گونه‌های همراه خود می شود و به عبارتی از رشد زیراشکوب جلوگیری می کند؛ ضمن اینکه ریشه های آن سطحی است و در برابر باد نمی تواند مقاومت کند؛ بنابراین می‌تواند باعث بروز آفات و امراض شود.

این مقام مسئول درباره اینکه آیا کشت این گونه در کشور ممنوع است، گفت: ما از کشت آن حمایت نمی کنیم؛ به نحوی که در طرح توسعه زراعت چوب، درختانی مانند صنوبر و اکالیپتوس کشت می شوند؛ ضمن اینکه به تازگی کشت درخت گز نیز در برنامه ما قرار گرفته و در عین حال، کشت گونه توسکا را در مناطق شمالی را در برنامه داریم.

وی درباره اینکه آیا توسعه زراعت چوب در استانهای غیرشمالی که کشت برنج در آنجا ممنوع اعلام شده، جایگزین مناسبی برای برنج است، افزود: ما چنین توصیه ای نداشته ایم که در این استانها زراعت چوب انجام شود؛ اما این کار می تواند برای کشاورزان درآمدزا و نیز اقتصادی باشد.

میرعرب گفت: در حال حاضر تکنیک هایی را برای زراعت چوب اجرا می کنیم که کشت به صورت متراکم تر و در دوره کوتاه تری انجام می شود؛ البته تمرکز ما برای توسعه کشت در مناطقی است که آب کافی دارند.

تنها یک هفتم تکلیف برنامه ششم توسعه اجرایی شده است

وی با اشاره به اینکه هم اکنون زراعت چوب در استانهایی مانند کرمانشاه، زنجان، آذربایجان های غربی و شرقی، همدان، اردبیل و به طور کلی در شمال غرب کشور انجام می شود، افزود: برای برنامه ششم توسعه، تکلیف ما اجرای حدود ۷۵ هزار هکتار زراعت چوب بوده که در حال حاضر ۹ تا ۱۰ هزار هکتار از آن، انجام شده است؛ ضمن اینکه گلستان، خراسان شمالی، مازندران، گیلان، تهران، خوزستان، ایلام، لرستان و چهارمحال و بختیاری استانهایی هستند که ما برای آنها برنامه توسعه زراعت چوب را داریم.

میرعرب با اشاره به اینکه در این مسیر خیلی از برنامه عقب هستیم، کمبود اعتبارات را دلیل این مساله عنوان کرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه قول داده که در این زمینه با ما مساعدت کند.

وی تصریح کرد: در صدد هستیم با استفاده از نتایج مطالعات موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، ساماندهی نهال، تدوین شیوه نامه اجرایی و توانمندسازی به همراه ارتقاء دانش فنی بهره برداران، عقب ماندگی اجرایی سالهای گذشته برنامه را جبران کنیم.

جزئیات توسعه زراعت چوب با آبهای نامتعارف/ طرح نکاشت در جنوب تهران اجرا می شود

مجری طرح توسعه زراعت چوب در بخش دیگری از سخنان خود درباره استفاده از آب های نامتعارف برای زراعت چوب، افزود: ما این مساله را دنبال می کنیم که از آب های نامتعارف(آب فاضلاب تصفیه شده) برای این زراعت بهره ببریم که به عنوان مثال در استان قزوین، چنین ظرفیتی وجود دارد؛ همچنین بر اساس مصوبه هیات وزیران در استان تهران نیز، قرار است در مناطق جنوبی استان این طرح اجرا شود.

در همین راستا طرح نکاشت در این مناطق اجرا می شود یعنی کشاورز به جای محصولی که قبلا کشت می کرده زراعت چوب انجام خواهد داد و دولت مابه التفاوت درآمد این دو را به کشاورزان پرداخت خواهد کرد

میرعرب توضیح داد: به عبارتی قرار است آب های نامتعارف در مناطق جنوبی استان به جای اینکه به کشت محصولاتی مانند سبزی و صیفی اختصاص یابد، صرف زراعت چوب شود.

وی اضافه کرد: در همین راستا طرح نکاشت در این مناطق اجرا می شود؛ یعنی کشاورز به جای محصولی که قبلا کشت می کرده زراعت چوب انجام خواهد داد و دولت مابه التفاوت درآمد این دو را به کشاورزان پرداخت خواهد کرد.

میرعرب با بیان اینکه مصوبه هیات وزیران در این زمینه مربوط به شهریورماه ۹۸ است، افزود: قرار است کمیته ای با حضور وزارت بهداشت، وزارت جهاد، سازمان برنامه و بودجه، سازمان محیط زیست و وزارت کشور تشکیل شود و وزارت کشور این مساله را پیگیری و بر کشت محصولات با آبهای نامتعارف نظارت کند و اجازه ندهد که این محصولات کشت شوند.

مجری طرح توسعه زراعت چوب با اشاره به اینکه صنعت در حال حاضر کشت های قراردادی انجام می دهد، اضافه کرد: این فرصتی ایجاد کرده تا کسانی که زراعت چوب انجام می دهند، نگران فروش محصول خود نباشند.

  • منبع خبر : مهر