اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو به آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی
اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو به آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی
معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به اهمیت عملیات آبخیزداری برای مهار سیل، امسال 1500 میلیارد تومان به عملیات آبخیزداری اختصاص یافت.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد خسرو شهبازی معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در نشست خبری اعلام کرد: امسال ۱۵۰ میلیون یورو معادل ۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای انجام طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کشور اختصاص یافت که پیش بینی می‌شود از محل این اعتبار یک میلیون و ۳۷۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام شود که در ۹۰ درصد شهرستان‌ها اجرایی خواهد شد.

به گزارش فارس، پس از سیل‌های اخیر مناطق شمالی، شمال کشور و منطقه جنوب کشور اهمیت و پرداختن به مسئله آبخیزداری در کشور که مورد تاکید کارشناسان و راهکار مقابله با سیل است بیشتر شده است.

وی در ادامه به اهمیت آبخیزداری و آبخوان داری در کشور اشاره کرد وگفت: از ۴۱۳ میلیارد متر مکعب بارش سالانه ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آن بهره‌برداری می‌شود و بقیه آن به واسطه تبخیر یا سیلاب از دست می‌رود.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تبخیر در ایران ۳ برابر متوسط دنیا است، گفت: باید از قطره قطره آب در کشور استفاده کرد و راهکار آن این است که با عملیات آبخوان داری و آبخیزداری آب‌های روی زمین را به روی زمین هدایت کنیم.

شهبازی به تاکیدات مقام معظم رهبری به عملیات آبخیزداری برای کنترل آب اشاره کرد و گفت:‌پس از تاکیدات معظم له اعتبارات ویژه‌ای به این بخش داده شده است.

وی با بیان اینکه فرسایش خاک در کشور ما بالا است، گفت: سالانه ۹ تن در هکتار فرسایش خاک وجود دارد که عملیات آبخیزداری می‌تواند تا حدود زیادی آن را کنترل کند.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور اشاره کرد: عملیات آبخیزداری باعث کاهش ۱۰ درصدی تبخیر آب و ترسیب کربن ۶ تن در هکتار و افزایش میزان آب قنوات می‌شود.

  • منبع خبر : فارس