اختلاف ۲۵۰ میلیون قطعه‌ای در آمار واردات ماهی
اختلاف ۲۵۰ میلیون قطعه‌ای در آمار واردات ماهی
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی با بیان اینکه به رغم وجود ظرفیت‌ خودکفایی، مسئولان از 13 سال قبل به جای حمایت از تولید داخل از واردات حمایت می‌کنند، گفت: گرایش به واردات به دلیل بازار سودآور و جذاب، بیشتر شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی امروز در نشست مشترک با رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلات کشور با گلایه از روند اصلاح نژاد در بخش شیلات کشور گفت: طی سال‌های گذشته به دلیل عقب‌ماندگی اصلاح نژاد تخم ماهی قزل‌آلا، کشور واردکننده این محصول شده و روند واردات ۱۳ سال به رغم وجود ظرفیت تولید در داخل، ادامه یافته است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی مدیران در حالی اصرار به واردات دارند که حمایتی از تولیدکنندگان داخل نیز انجام نمی‌دهند و شرایطی را رقم می‌زنند که بخش خصوصی در داخل نمی‌تواند اقدام به تولید و اصلاح تخم ماهی چشم‌زده کند.

فرهی گفت: مدیران دولتی برای واردات تخم ماهی چشم زده ارز دولتی تخصیص می‌دهند و در مقابل بستر تولید ماهی چشم‌زده در داخل کشور را فراهم نمی‌کنند، ظاهراً بازار واردات برای آنها جذاب‌تر و سودآورتر است.

*اختلاف ۲۵۰ میلیون قطعه‌ای در آمارهای دو سازمان

به گفته این مقام مسؤول، بر اساس آمار سازمان دامپزشکی در سال گذشته ۲۵۰ میلیون قطعه تخم ماهی چشم‌زده وارد کشور شده، اما آمار گمرک رقم دیگری اعلام کرده که ۳۳۰۰ کیلوگرم معادل ۵۰۰ میلیون قطعه به ارزش ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بوده است.

فرهی در پاسخ به اینکه چرا تفاوت آمار دو برابری در گزارش دو مقام رسمی کشور وجود دارد، گفت: پیش از اینمسؤولان سازمان دامپزشکی اعلام کرده بودند که این مسأله به لحاظ عدم ثبت محموله‌های تخم چشم‌زده توسط شرکت‌ها در سامانه GIS است.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که اصلاح نژاد تخم ماهی چشم زده در سال‌های گذشته در کشور انجام نشده است، گفت: خود مسؤولان هم این را قبول دارند و ما انتظار داریم که حداقل در ادامه مسؤولان بخش تحقیقاتی جدی‌تر وارد کارهای تحقیقاتی شوند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی، قرار بود سال ۸۳ کار تحقیقی درباره تولید و اصلاح نژاد ماهی چشم‌ زده انجام شود اما شیلات نامه‌ای نوشت و اعلام کرد که نیاز به تولید نداریم و واردات انجام خواهیم داد و ۱۳ سال تمام به جای حمایت از تولید داخل واردات انجام دادند.

فرهی در پاسخ به اینکه چه میزان در کشور برای تخم ماهش چشم زده نیاز است و بخش خصوصی و اتحادیه‌ها چه میزانی را تولید می‌کنند، گفت: در حال حاضر ۴۰۰ میلیون قطعه نیاز کشور است و بخش خصوصی ۲۵۰ میلیون قطعه ‌آن را به رغم فراهم نبودن شرایط و رقابت نابرابر با واردکنندگان تولید می‌کنند که اگر حمایتی انجام شود، قطعاً خودکفایی به زودی محقق می‌شود.

*بازار جذاب واردات تخم ماهی قزل‌آلا اجازه به تولید داخل نداد

وی با بیان اینکه بازار جذاب و سودآور واردات تخم چشم زده باعث شده که واردات را بر تولید ترجیح دهند، گفت: در سال ۸۳ واردات از نروژ انجام شد و پس از آن خود اعضای اتحادیه در کنار دیگر شرکت‌ها به واردکننده تبدیل شدند.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی ادامه داد: در حالی که دولت هم ارز دولتی به واردات تخصیص می‌دهد و هم اعلام می‌کند که تولید در داخل نیست، چطور بخش خصوصی می‌تواند با این شرایط رقابت کند.

*بایگانی نامه پیشنهاد تولید ماهی قزل‌آلا

فرهی گفت: حتی به سازمان شیلات یکی از بخش‌های خصوصی پیشنهاد داد و اعلام کرد که تولید و اصلاح نژاد را با هزینه شخصی انجام می‌‌دهد، اما این نامه بایگانی شد و هیچ اقدام عملی در آن مورد انجام نشد.

وی در ادامه به مشکلات بخش تولید اشاره کرد و گفت: تولید ماهی در کشور ما تنها برای توسعه کمی و اشتغال انجام می‌شود و هیچ توجیه اقتصادی ندارد و به هیچ عنوان نمی‌توانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم، یکی از دلایل آن نبودن تحقیق در این بخش بوده و عملکرد ما در این بخش پایین است. به عنوان مثال در کشور از ۶۵۰۰ واحد مزرعه تنها ۱۷۰ هزار تن ماهی تولید می‌شود که برای هر مزرعه حدود ۳۰ هزار تن است و این رقم تولید اصلاً قابل طرح در مقیاس‌های جهانی نیست و عملکرد کشورهای دیگر بسیار بالا است.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی ادامه داد: روش تولید قزل‌آلا در کشور ما طبق روش ۷۰ و ۸۰ سال گذشته است نه توجیه اقتصادی دارد و نه ملاحظات زیست محیطی در آن رعایت می‌شود.

به گفته فرهی، ۴ روش تولید ماهی در کشور ما با همدیگر ۴۰ درصد اختلاف تمام شده دارد و طی سال‌های گذشته هیچ مدیریتی بر روش تولید از سوی متولیان آن صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه بخش تحقیقات باید با ارائه کارهای تحقیقی به تولیدکنندگان کمک کند، گفت: کشور ما در منطقه نیمه‌خشک قرار دارد و باید مسؤولان تحقیقاتی بتوانند با ارائه روش‌های متناسب تولید با این منطقه به آنها در افزایش عملکرد و بازدهی و افزایش حاشیه سود آنها کمک کنند.

  • منبع خبر : فارس