اخذ برخط مالیات نقل و انتقال ملک
اخذ برخط مالیات نقل و انتقال ملک
رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: اخذ مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی در سراسر کشور برخط شده است و به این ترتیب این فرایند از ۳۰ روز به ۲ ساعت کاهش یافت.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد در مورد مالیات نقل و انتقال املاک، اظهار داشت: پارسال در مرداد ماه، موضوع انتقال مالیات نقل و انتقال املاک در دفاتر اسناد رسمی از طریق صدور گواهی الکترونیکی برخط به صورت پایلوت از شهر تهران آغاز شد و بعد این طرح به کلانشهرها و استان‌ها گسترش یافت.

رئیس مرکز ملی مطالعات و پایش بهبود فضای محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی افزود: از چند روز پیش، نرم افزار مربوطه برای تمام دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور باز شد و هم اکنون تمام اقدامات مربوط به مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی بدون مراجعه به سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع موجب شده حجم بزرگی از مراجعه مردم به سازمان امور مالیاتی کم شود. فرایند مالیات نقل و انتقال املاک قبلاً در تهران به صورت میانگین ۳۰ روز طول می‌کشید که الان این روند به ۲ ساعت کاهش یافته است که همه کارها در دفتر اسناد رسمی انجام می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه به سازمان امور مالیاتی نیست.

فیروزی افزود: این طرح فقط در مورد املاک مسکونی است و دوستان در حال تلاش هستند که این طرح روی املاک تجاری نیز اجرا شود و در حال آماده سازی زیرساختها هستند. این آیتم روی نماگر ثبت مالکیت بانک جهانی اثر می‌گذارد و همچنین عدم حضور مردم در سازمان امور مالیاتی، کاهش ادراک فساد نسبت به سازمان امور مالیاتی را در پی خواهد داشت.

 امیدعلی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به برون‌سپاری اخذ مالیات الکترونیک نقل و انتقال املاک مسکونی به دفاتر اسناد رسمی گفت:

استعلام گواهی مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی مناطق ۲۲ گانه تهران فقط از طریق دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد.

 

امیدعلی پارسا با اشاره به اینکه طرح برون‌سپاری اخذ مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی، به دفاتر اسناد رسمی با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پیاده‌سازی شده است، گفت:

این طرح با هدف کاهش هزینه‌های وصول مالیات، تکریم مودیان مالیاتی در تمامی دفاتر اسناد رسمی محدوده ۲۲ گانه شهرداری تهران عملیاتی شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه انجام فرآیند یادشده توسط دفاتر اسناد رسمی در شرایط حاضر و باتوجه به شیوع بیماری کرونا حائز اهمیت است، اظهار کرد:

  • منبع خبر : مهر