اذا فسد العالِم ، فسد العالَم
اذا فسد العالِم ، فسد العالَم
در کتاب منهاج البرائه در شرح و تفسیر نهج البلاغه صفحه ۱۸۶ البته در جلد ششم ایت الله میرزا حبیب خویی از امیر مومنان اینگونه نقل فرموده اند که «إذا فسد العالم‏فسد العالم‏» یعنی: “اگرعالِم فاسد شد عالَم فاسد مى شود”

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد در ادوار گذشته نیز این عبارت را مکرر از امام خمینی رحمت الله علیه شنیده بودیم و حتی در صحیفه نور ایشان نیز به کرات تکرار شده است و درعین حال امیر مومنان و رسول گرامی اسلام نیز از این نوع ملاحظات کم نداشته اند من باب مثال در وصایاى رسول (صلی اللهعلیه و آله) به ابوذر آمده است که:
«یَا أَبَا ذَرٍّ، اعْلَمْ‏ أَنَ‏ کُلَ‏ شَیْ‏ءٍ إِذَا فَسَدَ، فَالْمِلْحُ‏ دَوَاؤُهُ، فَإِذَا فَسَدَ الْمِلْحُفَلَیْسَ لَهُ دَوَاءٌ- »
یعنی: “اى ابوذر!بدان که نمک داروى جلوگیرى ازفساد است. و چون نمک فاسد شود براى آن دارویى نیست. در تفسیر این بیان رسول مکرم اسلام ” شیخ طوسی در امالی به نقل از شیخ صدوق می فرماید که :هَذَا الْمَثَلُلِعُلَمَاءِ السَّوْء یعنی “این مثل علمای بدکار است” امیر مومنان در غررالحکم به این موضوع در ۲ مقطع با الفاظ متفاوتی اشاره دارند . درصفحه ۴۲۶ از جلد یک هر دو مطلب نقل شده است که مولا میفرمایند: «زَلّهُ العالم تُفسد العَوالِم» یعنی: “لغزش عالم، همه ‏ى عالم‏ها را فاسد مى‏ سازد.» و با می فرمایند: « زلّهالعالم کانکِسار السّفینَه تُغَرق و تُغرقُمعَها غَیرها» یعنی «لغزش عالمهمانند شکسته شدن کشتى در دریا است هم خود غرق مى‏ شود و هم موجب غرق شدن سرنشینانش مى ‏گردد.» در تاریخ نمونه های زیادی از لغزش علما و یا شبه علما به قلم کشیده شده است من یک نمونه را اسم برده و نتیجه می گیرم. اسماعیل رائین در کتاب «حقوق بگیران انگلیس» از قول سفیر انگلیس سر جان کمپبل در دوران محمد شاه قاجار و صدارت عظمایی قائم مقام فراهانی می نویسد که «ﻗﺎﺋﻢ ﻣﻘﺎﻡ ﻓﺮﺍﻫﺎﻧﯽ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻭﻃﻦ ﭘﺮﺳﺘﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩﯾﻢ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺨﺮﯾﻢ. ﻫﺮ ﺭﺷﻮﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﺪﻭ ﻣﯿﺪﺍﺩﯾﻢ، ﻣﯿﮕﺮﻓﺖ، ﺍﻣﺎ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﻪ محمدﺷﺎﻩ که جانشین فتحعلی شاه شده بود، ﻣﯿﺪﺍﺩ …! ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺎﻣﻪﺍﯼ ﺑﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﻋﺎﻟﯿﻪ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﻧﻮﺷﺘﻢ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺸﺘﻦ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﭘﻮﻝ ﮐﺮﺩﻡ …! ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﭘﻮﻝ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺷﺪ، ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻤﻌﻪ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺟﻬﺖ ﻋﻮﺍﻣﻠﺶ ﺑﺪﻭ ﺩﺍﺩﻡ ﻭ ﮔﻔﺘﻢ: ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﻭﯼ ﺭﺍ ﺗﮑﻔﯿﺮﮐﻨﻨﺪ …!؟ طولی نکشید ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﻮﻥ ﺑﺮ ﻣﻨﺒﺮ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﺎﻧﮓ ﺑﺮ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ: ﮐﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﺯﺩﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﻓﺮ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﺍﻭ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺯﻣﯿﻦ ﺯﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ … .ﺳﺮ ﻭ ﺻﺪﺍ ﮐﻪ ﺑﺎﻻ ﮔﺮﻓﺖ ﺷﺎﻩ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻋﺰﻝ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﯾﮏ ﻫﻔﺘﻪ،ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻗﺘﻞ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻭﻃﻦ ﭘﺮﺳﺖ ﺭﺍ ﺍﻣﻀﺎﺀ ﮐﺮﺩ و او را در زندان خفه کردند. ﭘﺲ ﺍﺯ ﻗﺘﻞ ﺁﻥ ﺑﺰﺭگ ﻣﺮﺩ،ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﺍﺳﺐ ﺷﺪﻡ ﺗﺎ ﻭﺍﮐﻨﺶ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺑﺒﯿﻨﻢ. ﺩﯾﺪﻡ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺩﻡ آلت دست و مقلد کور و از ریشه ﻓﺮﻭﻣﺎﯾﻪ ﺑﺴﺎﻥ ﺷﺐ ﻋﯿﺪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻏﻮﺵﮐﺸﯿﺪﻩ ﻭ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﻓﺮ ﻣﻠﺤﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺗﺒﺮﯾﮏ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ». حدیث ترور شخصیت انسانهای وارسته بدست لباس علما پوشیده ها کم نبوده است که از اجنبی پول گرفته تا برخی که زیر بار اوامر انگلیس و یا انجمن های فراماسونری تابع آنها نمی روند را ترور شخصیت کنند. و این بارها در نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاده و عکس آنهم صادق بوده که پول ها خرج شده تا عوامل تابع را بلند آوازه نمایند و البته خدای متعال به حق نشسته و می فرماید « و للحق دوله و للباطل جوله» والسلام.

حمید رضا نقاشیان