ارزش تجارت خارجی دو ماهه کشور به ۹٫۳ میلیارد دلار رسید
ارزش تجارت خارجی دو ماهه کشور به ۹٫۳ میلیارد دلار رسید
سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی کشور در دو ماهه اول سال99 به 21 میلیون تن رسید که از این حجم 14.5 میلیون تن صادرات و حدود 6.5 میلیون تن واردات بوده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  سید روح اله لطیفی، اظهار داشت: ارزش کارنامه ۲۱ میلیون تنی ایران در این دوماه نیز به ۹میلیارد و۳۴۱ میلیون دلار می رسد که  سهم صادرات از مجمع رقم اعلامی، ۴میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و واردات  نیز ۵ میلیارد و۴۱میلیون دلار را به خود اختصاص داده است.ارزش تجارت خارجی دو ماهه کشور به ۹٫۳ میلیارد دلار رسید”

سخنگوی گمرک در خصوص کارنامه تجارت خارجی در اردیبهشت ماه افزود: در این ماه شاهد صادرات ۹میلیون و ۱۷۶هزار تن کالا به ارزش ۲میلیارد و ۶۴۸میلیون دلار بودیم که از لحاظ وزنی نسبت به فروردین ۷۱درصد و از لحاظ ارزش ۶۰ درصد رشد داشتیم. و در رویه واردات نیز در این ماه ۳میلیون و ۸۷۹هزارتن کالا به ارزش ۳میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که از لحاظ وزنی نسبت به فروردین ماه ۵۳درصد و از لحاظ ارزش نیز ۶۱درصد رشد را شاهد بودیم.

لطیفی در خصوص عمده مقاصد صادراتی  کشور در دو ماهه نخست سال گفت: پنج کشور مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در این مدت به ترتیب چین با یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۷ درصد ، و عراق با یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۵ درصد، امارات با ۶۸۲میلیون دلار و سهم بیش از ۱۵ درصد، افغانستان با ۳۴۱میلیون دلار با حدود هشت درصدو ترکیه با۱۴۴ میلیون دلار با سهم بیش از ۳ درصدی قرار دارند.

سخنگوی گمرک در خصوص کشورهای طرف معامله در رویه واردات بیان داشت : پنج کشور نخست واردات کالا دراین مدت به ترتیب چین با یک میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۷۸میلیون دلار، ترکیه با ۵۳۵ میلیون دلار ، روسیه با ۳۵۶میلیون دلار و هند با ۳۳۵ میلیون دلار قرار دارند.

 به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امروز با توجه به درک صحیح از شرایط پیرامونی، باید مدیریت تجارت کشور را به صورت اقتضایی صورت داد، گفت: مدیریت اقتضایی تجارت کشور سبب می شود تا با درک صحیح از شرایط پیرامونی، تجارت داخلی و خارجی کشور را تنظیم کرده و از تحولات بیرونی تجارت در دنیا، عقب نمانیم.

وی در بازدید از موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت توجه به نتایج عملیاتی پروژه‌های پژوهشی انجام شده در این موسسه، گفت: امروز دانشگاهها و پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که بدون تجاری‌سازی تحقیقات و پژوهش‌ها، نمی‌توان از کارآمدی لازم برخوردار بود، به این معنا که اگر یک پژوهش، منجر به تولید داخلی و تجاری‌سازی محصولات نشود، ممکن است کارآمدی لازم را نداشته باشد.

مطالعات پژوهشی باید تجاری‌سازی شوند

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال ۹۹ مبنی بر اینکه باید آثار جهش تولید باید در سفره‌های مردم نمودار شود، افزود: ماحصل افزایش تولید باید بر معیشت و اشتغال مردم نمایان شود؛ ضمن اینکه به موازات در طرح‌های پژوهشی نیز باید شرایطی فراهم کرد که راهکارهای ارایه شده در تحقیقات، منجر به افزایش کارایی و بهره‌وری بخش تولید و کاهش قیمت تمام‌شده شود.

  • منبع خبر : فارس