ارزش سهام و حق تقدم در سال ۹۹ به ۲۴۴ هزار میلیارد تومان رسید
ارزش سهام و حق تقدم در سال ۹۹ به ۲۴۴ هزار میلیارد تومان رسید
بانک مرکزی ارزش سهام و حق تقدم معامله شده در سال ۹۹ را معادل ۲۴۴۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بانک مرکزی در گزارش نمایه‌های اقتصادی سال ۹۹، اعلام کرد: شاخص کل قیمت در پایان دوره سال ۹۹ به ۱ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۰۷ واحد رسیده است.” ارزش سهام و حق تقدم در سال ۹۹ به ۲۴۴ هزار میلیارد تومان رسید”

در این میان ارزش سهام و حق تقدم معامله شده در این سال، ۲۴۴۹ هزار میلیارد تومان بوده؛ ضمن اینکه حجم سهام و حق تقدم معامله شده نیز ۲۲۲۹.۹ میلیارد سهم عنوان شده است.

زمانی که یک شرکت بورسی تصمیم به افزایش سرمایه می گیرد و سرمایه خود را افزایش میدهد، به نسبت درصد افزایش سرمایه، تعداد سهام آن شرکت هم افزایش می یابد.
به منظور حفظ منافع سهامداران فعلی شرکت قانونی وضع شده که بر اساس قانون تجارت در صورتی که یک شرکت سهام جدیدی برای فروش منتشر کند، سهامداران فعلی در خرید این سهام جدید اولویت دارند. که به این اولویت در خرید سهام نسبت به سهامداران جدید، حق تقدم خرید سهام گفته می شود.
بطور مثال اگر شرکت آلفا بعد از برگزاری مجمع عمومی فوق ­العاده تصمیم به افزایش سرمایه ۲۰% بگیرد، و شما دارای ۱۰۰۰ سهم از شرکت آلفا باشید، شما حق تقدم خرید ۲۰۰ سهم جدید به قیمت اسمی ۱۰۰۰ ریال را دارید.  (۲۰۰=۲۰%×۱۰۰۰)
نماد حق تقدم سهام چیست؟
بعد از برگزار کردن مجمع شرکت یک نماد حق تقدم در بازار به آن شرکت اختصاص داده می شود تا سهامداران بتوانند از طریق آن نماد، حق تقدم های خود را بفروشند.
بطور مثال اگر شرکت ایران خودرو با نماد خودرو به افزایش سرمایه بپردازد، نماد حق تقدم آن خوروح می شود.
چگونه حق تقدم را به سهم تبدیل کنیم؟
شما باید برای هر گواهی مبلغی معادل با ارزش اسمی، سهم پرداخت نمایید که در ایران ارزش اسمی هر سهم در حال حاضر ۱۰۰۰ ریال است. در نهایت به ازای هر گواهی + ۱۰۰۰ ریالی که برای آن پرداخت کردید یک سهم به شما تعلق می گیرد.
اگر در زمان تعیین شده ۱۰۰۰ ریال را پرداخت کردید، افزایش سرمایه شرکت نزد سازمان بورس ثبت خواهد شد، که بعد از آن حق تقدم های شما به صورت اتوماتیک تبدیل به سهام عادی خواهد شد. البته این پروسه زمانبر است و معمولا بین ۳ تا ۶ ماه طول می کشد.
توجه داشته باشید اگر سهامداران تمایلی به شرکت کردن در افزایش سرمایه شرکت را نداشته باشند میتوانند حق تقدم خود را در بازار بورس بفروشند.
و یا اگر مهلت تعیین شده برای تبدیل حق تقدم به سهام گذشته باشد، برای سهامدارانی که اقدامی نکرده اند شرکت اقدام به فروش سهام با قیمت روز می کند و اختلاف بین قیمت بازار و ارزش اسمی سهام را به حساب سهامدار واریز خواهد کرد.
درباره سهام عرضه اولیه در بورس را چگونه خریداری کنیم؟ بیشتر بخوانید.
روش‌های پرداخت مبلغ اسمی حق تقدم سهام
برای پرداخت مجموع مبلغ اسمی تعداد حق تقدم سهام تعلق گرفته، سهامدار می تواند به دو روش زیر اقدام به پرداخت کند:
به سایت codal.ir مراجعه کند و پس از جستجوی آگهی مربوط به افزایش سرمایه در این سایت، شماره‌حساب شرکت را جهت واریز مبلغ اسمی دریافت نماید و پس از پرداخت، فیش واریزی را برای امور سهام شرکت موردنظر فکس کند
سهامدار با امور سهام شرکت تماس می‌گیرد و شماره حساب را دریافت و فیش را برای آن‌ها فکس می‌کند.
چگونه می توانیم سهام حق تقدم را بفروشیم؟
بعد از تصویب افزایش سرمایه ، نماد حق تقدم سهام شرکت مذبور، به شکل “نماد بورسی+ح” در پرتفوی سهامدار می نشیند، حال اگر سهامداری نخواهد آن را به سهم تبدیل کند، می تواند حق تقدم را مانند سهام عادی از طریق کارگزاری خود یا سیستم معاملاتی آنلاینی که مورد استفاده قرار می دهد، به فروش برساند. مهلت فروش حق تقدم سهم یک بازه ۲ ماهه می باشد.
آیا نماد حق تقدم همیشه قابلیت خرید و فروش دارد؟
در جواب به این سوال “آیا نماد حق تقدم همیشه قابلیت خرید و فروش دارد؟” باید بگویم که خیر، نماد حق تقدم یک شرکت بورسی تنها در مدت زمان مشخصی قابلیت خرید و فروش خواهد داشت، نه همیشه.
زمان خرید و فروش حق تقدم سهام
زمان خرید و فروش حق تقدم سهام
براساس قوانین بورسی این بازه زمانی نباید کمتر از ۶۰ روز باشد و در صورتی بیشتر خواهد شد که این مدت زمان تمدید شود. در این دوره ۶۰ روزه افرادی که تمایلی به شرکت در افزایش سرمایه را ندارند حق خود را میفروشند و اشخاصی هم که در مجمع سهامداران نیستند می توانند این حق تقدم ها را خریداری نمایند.
  • منبع خبر : مهر