ارز ۴۲۰۰ تومانی داروهای درمان کرونا/ اعتراض مردم به گرانی داروهای کرونا صحت ندارد؟!
ارز ۴۲۰۰ تومانی داروهای درمان کرونا/ اعتراض مردم به گرانی داروهای کرونا صحت ندارد؟!
ظاهرا قصه پر غصه سیل بیماران کرونایی سر دراز دارد. نه علت گرانی داروهایشان روشن است و نه علت درماندگیشان به دنبال داروهای کمیاب. بانک‌مرکزی می‌گوید بیش از سال گذشته ارز دولتی داده! واردکنندگان می‌گویند اعتراض مردم درباره گرانی دارو صحت ندارد! شبکه توزیع هم مسئولیت سرگردان‌ شدن مردم به دنبال دارو را قبول نمی‌کند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد کرونا در پیک پنجم افسارگسیخته شده و تعداد مبتلاها و فوتی‌ها هر روز رو به افزایش است. سرعت واکسیناسیون بسیار پایین است و هر روز خانوارهای بیشتری زیر بار هزینه دارو و درمان و بیمارستان کمر خم می‌کنند.” ارز ۴۲۰۰ تومانی داروهای درمان کرونا

برخی داروهایی ضد ویروس از جمله رمدسیویر و فاویپیراویر این روزها تقاضای بالا دارند و تقریبا در نسخه تمام بیماران کرونایی هم دیده می‌شوند. با این حال یا پیدا نمی‌شود و یا به قول بیماران انقدر گران است که مردم توان خریدش را ندارد و با پیدا نشدنش فرقی ندارد.
حالا هم درحالی که هر روز گلایه‌های زیادی درباره گرانی داروهای کرونایی می‌شنویم، امیرحسین معینی‌زندی، نائب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، می‌گوید: قیمت داروهای کرونا بالا نیست! اتفاقا قیمت دارو در ایران با سوبسیدهایی که داده می‌شود بسیار پایین است و حتی یک پنجم تا یک ششم دنیا است.
ارز ۴۲۰۰ تومانی داروهای کرونا
از میان داروهای مختلفی که برای بیماران کرونایی تجویز می‌شود، ‌فاویپیریور، رمدیسیویر، سفترکسین، ریسیژن، ناپروکسن، آزیترو، دگزا، اکتمرا، ایورمکتین، فاموتیدین، استامینوفن و ویتامین D بیش از بقیه مورد استفاده است.
آنطور که معینی زندی می‌گوید تمام داروهایی نام برده به جز ویتامین‌ها و استامینوفن ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند. البته ظاهرا ارز دولتی فاموتیدین هم به تازگی قطع شده است.
معینی زندی می‌گوید: اعتراض مردم برای گرانی داروی کرونا صحت ندارد. تمام این داروها جز ویتامین مشمول بیمه هم هستند، کسی که بیمه باشد در بیمارستان ۱۰ درصد قیمت دارو و بیرون از آن ۳۰ درصد قیمت را پرداخت می‌کند و مابقی بر عهده بیمه است.
او معتقد است از میان داروهای کرونا، فقط خرید اکتمرا هزینه بالا دارد و بیشتر هزینه‌های گزاف بیمارستان است که به مردم فشار می‌آورد. هر چند به گفته این عضو انجمن واردات دارو بعضی شرکت‌ها هم فرمول‌های ترکیبی گیاهی را برای بخشی از درمان بیماران ارائه می‌کنند که ارز دولتی دریافت نمی‌کنند و اتفاقا گران هم هستند.
معینی زنده ادامه می‌دهد: خوب است پزشکان هم در تجویزهایشان دقت کنند. سال‌گذشته با تجویزبرهی پزشکان داروی ای‌وی‌آی‌سی تجویز می‌کردند که ۱۰،۱۲ میلیون تومان برای بیماران خرج داشت با این که کارایی هم نداشت و فقط ذخایر دارویی کشور را از بین برد.
تخصیص قطره چکانی یا دستودلبازی ۱۴٫۵ میلیارددلاری؟
به گفته نائب دبیر اتحادیه وارد کنندگان دارو کماکان بعضی داروهای وارداتی ارز می‌گیرند اما کم‌کم ارزشان رو به کاهش است. او بیان می‌کند: ما در کشور کمبود دارو فراوان داریم نمونه آن هم سرم‌های تزریقی ککه در چند وقت اخیر خبرساز شده است. دولت با محدودیت ارز مواجه شده و ارز را قطره‌چکانی تخصیص می‌دهد!
ماجرا تخصیص قطره‌چکانی ارز از سوی گیرندگان ارز دولتی در حالی شنیده می‌شود که بانک‌مرکزی در همین هفته ادعا کرده بود که ۶۷ درصد واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت می‌گیرد وتا اینجای سال ۱۴۰۰، که هنوز شش ماه هم نشده، حدود ۱۴٫۵میلیارد دلار ارز به واردات دارو و کالای اساسی تخصیص داده شده!
نکته جالب دیگر درباره ادعای بانک مرکزی این بود که به گفته عبدالناصرهمتی، رئیس سابق بانک مرکزی، سال ۹۹ در تمام سال بانک‌مرکزی این مقدار ارز به واردات تخصیص داد، آن هم با سختی!
۱۵۰ هزار تومان دارو را یک میلیون تومان می‌فروشند
اما اگر مشکل تامین ارز نیست پس ریشه گرانی داروهای کرونا در چیست؟
معینی زندی در پاسخ می‌گوید: به این داروها ارز داده می‌شود اما این که محدود توزیع می‌شوند و سخت و گران به دست مردم می‌رسند، به مدیریت شبکه توزیع باز می‌گردد. در حال حاضر برخی داروها فقط در دسترس بعضی بیماران در بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد و مردم مجبور هستند دارو را از بازار آزاد و بدون بیمه تامین کنند.
هادی ابویی، رئیس انجمن داروخانه‌ها اما معتقد است مسئله گرانی داروهای کرونا به بالا بودن قیمت جهانی آن باز می‌گردد. او می‌گوید: ما در کشوری هستیم که همیشه دارو ارزان به دستمان رسیده است اما حالا قیمت جهانی داروهای کرونا بالاست.
به باور او آنچه بیش از گرانی دارو در حال حاضر مردم را اذیت می‌کند سرگران شدنشان برای یافتن دارو در شرایط بد کرونایی است.
ابویی توضیح می‌دهد: نوعی از آمپول‌های کرونا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. این قیمت دولتی آن است اما بدون بیمه همین دارو به ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد. متاسفانه برخی داروخانه‌ها به بهانه این که نسخه بیمار تایید نیست و باید تایید شود، دارو را به بیمار به صورت آزاد و بدون لحاظ بیمه می‌فروشند.
او ادامه می‌هد: بخشی از داروها هم به بازار آزاد و بازار سیاه وارد شده و با هر قیمتی بخواهند می‌فروشند. مواردی بوده که جمع قیمت داروی مردم باید میشده ۱۵۰ هزار تومان اما از بیمار یک میلیون تومان گرفته شده است.
ابویی معتقد است ما مشکل توزیع داریم و با سرگردانی مردم، قیمت دارو به شکل کاذب بالا می‌رود. او می‌افزاید: اگر مردم می‌توانستند بدون دردسر از مراکز مشخص داروی کرونا را تهیه کنند بازار سیاه فعلی وجود نداشت. ما کمبود دارو داریم، اما همان مقدار که داریم هم بخشی در بازار سیاه فروخته می‌شود که به علت مشکلات توزیع است.
دبیر انجمن داروخانه‌ها توضیح می‌دهد: وقتی پزشک دارویی را تجویز می‌کند، در داروخانه گفته می‌شود نسخه باید به تایید برسد. بنابرای درحالی که نسخه را پزشک متخصص عفونی نوشته بیمار را به بیمارستان خاصی می‌فرستند تا نسخه تشریفاتی و بعد هم تاییدیه سازمان بیمه‌گرش درباره قیمت داروها را بگیرد.
ابویی با بیان این که بیمه‌ها باید سیستمی ایجاد کنند تا مردم در داروخانه‌ها تاییدیه بگیرند و سرگردان نشوند، ادامه می‌دهد: موردی را می‌شناسم که طرف نسخه را برای تایید به بیمارستانی مشهور در مشهد برده تا دارو بگیرد اما از فرد خواسته‌اند بیمار خودش حاضر شود تا ما ببینیمش و بعد تاییدش کنیم. چطور قرار است بیمار کرونایی منتقل شود بی‌آنکه کس دیگری را مبتلا کند؟
  • منبع خبر : تجارت نیوز