ارقام جدید رفع تعهد شده ارز صادراتی اعلام می‌شود
ارقام جدید رفع تعهد شده ارز صادراتی اعلام می‌شود
مرکز رسانه قوه‌قضاییه اعلام کرد: بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو ارز صادراتی با پیگیری قوه‌قضاییه تا نیمه مرداد ماه بازگشته و بزودی ارقام جدید رفع تعهد شده ارز صادراتی اعلام می‌شود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد ، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در نود و نهمین نشست شورای گفت ‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اظهاراتی در مورد آخرین وضعیت بدهکاران ارزی گفت: در این رابطه فقط دو لیست شامل ۲۵۰ نفر در انتهای سال‌های ۹۷ و ۹۸ به قوه قضاییه ارجاع داده شدند که حتی یک دلار هم برنگردانده بودند و هیچ یک تولیدکننده هم نبودند، هرچند رقم صادرات آنها بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بوده و از این تعداد ۷۰ نفر از اقشار ضعیف جامعه بودند.” ارقام جدید رفع تعهد شده ارز صادراتی اعلام می‌شود”

اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در حالی مطرح شد که برخی رسانه‌ها روایت اشتباهی از صحبت‌های وی داشتند و اینگونه عنوان کردند که این بدهکاران ارزی بعد از معرفی به قوه قضاییه مبلغی را بازنگرداندند.

در حالیکه رئیس بانک مرکزی می‌گوید، چون حتی یک دلار هم برنگردانده بودند به قوه قضاییه معرفی شدند و قوه قضاییه اقدامات مهمی در کمک به بانک مرکزی برای بازگرداندن ارزهای ناشی از صادرات انجام داده است.

«بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو ارز صادراتی با پیگیری قوه قضاییه بازگشته است»؛ این خبری بود که محمد پسندیده معاون دادستان تهران در گفت‌وگوی ویژه خبری روز ۱۳ مرداد مطرح کرد و ارقام جدید هم که بالاتر است، به زودی اعلام می شود.

اگرچه بانک مرکزی آخرین مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۹۷ و ۹۸ را تا پایان تیرماه سال جاری اعلام کرده بود، اما اکنون صرافی‌های دو بانک «توسعه صادرات» و «ملی» به عنوان صرافی‌های منتخب اجازه یافته‌اند تا اطلاع ثانوی، ارز حاصل از صادرات سال‌های یادشده را به صورت حواله با نرخ‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی خریداری کنند.

بر این اساس، دریافت اسکناس به منظور رفع تعهدات صادراتی جاری تا سقف‌های تعیین شده توسط بانک مرکزی، کماکان ادامه خواهد داشت.

یک مقام مسئول در نظام بانکی گفت: برای دریافت اسکناس به منظور رفع تعهد ارزی سنوات گذشته، این دو صرافی منتخب در انتظار تعیین تکلیف بانک مرکزی و دریافت اطلاعات در مورد میزان و نرخ آن هستند.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین