ازبکستان، فرصت‌های جدیدی را برای توسعه بخش صنعتی در نظر می‌گیرد
ازبکستان، فرصت‌های جدیدی را برای توسعه بخش صنعتی در نظر می‌گیرد
کنفرانس ویدئویی توسعه صنعت و شناسایی ذخایر اضافی، در 10 ژانویه 2023 به ریاست شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان برگزار گردید.

ازبکستان، فرصت های جدیدی را برای توسعه بخش صنعتی در نظر می گیرد

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد صنعت، نقش بسیار مهمی در اقتصاد و اشتغال دارد. در سال های اخیر ۱۹ منطقه آزاد اقتصادی و بیش از ۴۰۰ منطقه کوچک صنعتی ایجاد شده است، ۱۰ تریلیون UZS (صوم ازبکستان)  برای زیرساخت های آنها اختصاص داده شده است تا شرایط لازم برای صنایع ایجاد گردد. ۳ میلیارد دلار برای تبدیل شدن به “محرک” صنایعی مانند نساجی، شیمی، مصالح ساختمانی، چرم، داروسازی و صنایع الکتریکی اختصاص یافت. کار اکتشاف برای تامین مواد اولیه صنعت سه برابر شده است، بیش از ۶۰۰ ذخایر جدید شناسایی شده است.

در نتیجه، طی پنج سال گذشته تعداد بنگاه های صنعتی دو برابر شده و به ۱۰۰ هزار واحد رسیده و حجم تولید ۱٫۴ برابر شده است.

این امر تأثیر مثبتی بر توسعه مناطق دارد. به ویژه، صنایع جدیدی مانند مصالح ساختمانی، صنعت خودروسازی و صنایع غذایی در منطقه جیذاخ بوجود آمده است. ۲۲۰ پروژه مصالح ساختمانی راه اندازی شده است که سهم این صنعت در صنایع منطقه از ۲۰ درصد فراتر رفته است.

۱۹ پروژه بزرگ فلزکاری در سمرقند، سیردریا، نمنگان و سایر مناطق اجرا شده است. محصولاتی به ارزش ۳ تریلیون UZS (صوم ازبکستان) در سال ۲۰۲۲ در ۵۴ منطقه کوچک صنعتی جدید نمنگان تولید گردید. طی سه سال گذشته، حجم تولید در صنایع شیمیایی ۱٫۵ برابر و صادرات ۲ برابر شده است.

با این حال، در برخی مناطق، نتایج با احتمالات مطابقت ندارد. بخصوص، رشد صنعتی در مناطق نوایی، بخارا و تاشکند در سال ۲۰۲۲ کمتر از حد انتظار بود. در جمهوری قره قلپاقستان، جیذاخ، قشقدریا، سرخاندریا، فرقانه و خوارزم، سطح فرآوری نخ کم است. در نمنگان، سمرقند و نوایی از پتانسیل تولید محصولات غذایی، چرم، کفش و مبلمان نیز کمتر استفاده شده است.

بنابراین، شرکت کنندگان در جلسه در خصوص اقدامات توسعه صنعت، افزایش سرمایه گذاری در صنعت و استفاده از ذخایر، گفتگو و تبادل نظر نمودند.

شوکت میرضیایف تاکید نمود که این صنعت با فرصت های جدید و منابع مالی بیشتر، فراهم خواهد شد.

اول از همه، استانداردهای بانکی مورد بازنگری قرار می گیرد و منابع اضافی به مبلغ ۵۵ تریلیون UZS (صوم ازبکستان) برای اعطای وام به شرکت ها به بانک های تجاری تخصیص می یابد. این به معنای یک منبع اضافی سرمایه گذاری برای هر منطقه به طور متوسط ۲۰ میلیون دلار است.

مرحله دوم این است که در سال ۲۰۲۳، ۱٫۷ تریلیون UZS (صوم ازبکستان) برای زیرساخت های مناطق صنعتی و پروژه های بزرگ سرمایه گذاری اختصاص یابد. محدوده مناطق آزاد اقتصادی «گیجدوان» و «قوقند» نیز توسعه می یابد. شعبه های منطقه آزاد اقتصادی “اورگوت” در قره قلپاقستان و قشقدریا، ایجاد می گردد.

در مرحله سوم، از سال ۲۰۲۳ به ۶۰ منطقه از رده های چهارم و پنجم که توسعه اقتصادی آنها عقب مانده است، ۲۷ نوع مشوق، یارانه و ترجیحات مالیاتی ارائه می گردد.

در مرحله چهارم، برای تولیدکنندگان فرش، منسوجات خانگی، چرم و جواهرات ترجیهاتی ارائه می گردد. بنابراین، در سال ۲۰۲۳، ۳۰۰ میلیون دلار برای پروژه های نساجی اختصاص خواهد یافت. امتیاز گمرکی برای بیش از ۲۰۰ نوع مواد اولیه وارداتی صنعت چرم و کفش به مدت سه سال تمدید می شود. جواهرسازان این فرصت را خواهند داشت که مواد اولیه را با تخفیف خریداری کنند و همچنین از مزایای مالیاتی، گمرکی و بانکی بهره مند شوند.

رئیس جمهور بر لزوم اطلاع رسانی گسترده مردم و کارآفرینان در مورد این فرصت ها و افزایش تعداد پروژه ها در مکان ها تاکید نمود. وی خاطرنشان شد که ۱۲۶۴ پروژه در مناطق صنعتی، راه اندازی می شود.

اطمینان از راه اندازی ششمین کارخانه هیدرومتالورژی در منطقه نوایی و سومین کارخانه فرآوری مس در آلمالیق، یک ریخته گری مدرن در منطقه اندیجان و یک مجموعه ماشین آلات کشاورزی در چیرچیک، وظیفه مهمی بود.

مقامات مسئول موظف شدند که همکاری های صنعتی را گسترش دهند، پروژه های بومی سازی را به ارزش ۶ میلیارد دلار اجرا کنند و حدود ۳۰۰۰ پروژه را که در برنامه های سرمایه گذاری منطقه ای گنجانده شده اند را به موقع راه اندازی نمایند.

به طور کلی، رئیس جمهور خاطرنشان شد که امسال با استفاده از تمامی ذخایر، امکان افزایش ۱۴ درصدی تولیدات صنعتی وجود دارد.

رؤسای صنایع و مسئولان، برنامه ها و پیشنهادات خود را در خصوص موضوعات مطرح شده در این جلسه ارائه نمودند.