از ریل ملی استفاده خواهیم کرد
از ریل ملی استفاده خواهیم کرد
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور جزئیات تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به خط آهن چابهار-زاهدان را تشریح کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد عباس خطیبی درباره جزئیات تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی به پروژه راه آهن چابهار- زاهدان گفت: تامین منابع مالی این پروژه در سالهای اخیر با فراز و نشیب های متعددی مواجه بود. اما در ۴سال گذشته علیرغم سختی هایی که در خصوص تامین منابع اجرای این پروژه داشتیم به پیشرفت های قابل توجهی دست یافتیم.”از ریل ملی استفاده خواهیم کرد”

وی افزود: اما با توجه به اینکه منابع بودجه برای اجرای این ابرپروژه کافی نبود، پیشنهاداتی به دولت برای تامین منابع لازم از محل صندوق توسعه ملی ارائه دادیم. چون ابرپروژه هایی که در کشور تعریف می‌شود نیاز به منابع پایدار دارند و برای به سرانجام رساندن این پروژه ها نیاز به منابع کلان داریم؛ بنابراین ظرفیت قانون بودجه امکان پاسخگویی به اجرای این پروژه ها را ندارد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: وزیر راه و شهرسازی شخصا پیگیری اجرایی شدن این پیشنهاد را برعهده گرفت که طی جلسات و رایزنی ها با دستگاههای مختلف نهایتا این پیشنهاد به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شد؛ پس از کارشناسی هایی که از سوی دفتر معظم رهبری برای این پیشنهاد و نیز استعلام از نهادهای گوناگون انجام شد رهبر معظم انقلاب با این پیشنهاد موافقت کردند.

“استفاده از ریل ملی در این پروژه”

خطیبی ادامه داد: پس از موافقت رهبر معظم انقلاب، این پیشنهاد در هیئت دولت نیز به تصویب رسید و اخیرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.

بهره‌برداری اولیه؛ بهار ۱۴۰۰

وی اعتبار تخصیص یافته را ۳۰۰ میلیون یورو عنوان و اظهار کرد: نظر ما این است که با این مبلغ می توانیم خط آهن چابهار – زاهدان را در پایان بهار ۱۴۰۰ به بهره برداری اولیه برسانیم. هر چند که برای تکمیل کل پروژه مقدار بیشتری منابع لازم است اما با همین بودجه ما عملا شاهد بهره برداری اولیه خط آهن چابهار زاهدان خواهیم بود.

معاون شرکت ساخت و توسعه تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه، پیگیری های مستمری از سازمان برنامه و بودجه برای دریافت منابع مورد نظر کرده اند. همچنین به تناسب زمان بندی دریافت منابع، پیشرفت پروژه را بر اساس منابع تخصیص یافته به سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده ایم که امیدواریم بر اساس این برنامه تا پایان بهار ۱۴۰۰ بهره برداری اولیه عملیاتی شود.

۳۰ میلیون یوروی اول بزودی پرداخت می‌شود

وی قسط اول تسهیلات تخصیص یافته از محل صندوق توسعه ملی را ۳۰ میلیون یورو اعلام و تصریح کرد: این مبلغ به زودی پرداخت خواهد شد. سازمان برنامه و بودجه نامه پرداخت این مبلغ را به صندوق توسعه ملی ارائه داده که امیدواریم در اولین فرصت این مبلغ از سوی بانک عامل که بانک مسکن در نظر گرفته شده به شرکت ساخت و توسعه  پرداخت شود.

معاون ساخت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیشرفت فیزیکی فعلی پروژه خط آهن چابهار – زاهدان را ۴۰ درصد اعلام کرد و افزود: در نظر داریم با کار شبانه روزی، این پروژه تا پایان بهار ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

خطیبی ادامه داد: طبق مقررات، شرکت ساخت و توسعه باید حسابی را در بانک مسکن افتتاح کند. با توجه به تاییدیه ای که سازمان برنامه و بودجه به برنامه زمان بندی و نحوه تدوین جداول درآمد- هزینه این پروژه داده است به زودی منابع لازم به ما پرداخت خواهد شد.

بازپرداخت تسهیلات از محل منافع پروژه

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، بازپرداخت اقساط تسهیلات صندوق توسعه ملی را از محل منافع عملیاتی شدن این پروژه عنوان کرد و اظهار داشت: پس از یک دوره تنفس بازپرداخت اقساط این تسهیلات آغاز می‌شود ضمن اینکه این پروژه بر اساس بررسی های کارشناسی درآمد خوبی دارد و می تواند پاسخگوی رقم اقساط این تسهیلات باشد. چرا که کریدور چابهار به سرخس و از آنجا به آسیای میانه یکی از مهمترین کریدورهای شمال- جنوب در منطقه جنوب و غرب آسیا به حساب می آید و بسیاری از صاحبان کالا مایل هستند کالای خود را از بندر چابهار و با استفاده از ریل به آسیای میانه و بالعکس در چین و هند منتقل کنند.

خطیبی کاربرد اصلی پروژه راه آهن چابهار – زاهدان را حمل بار دانست و افزود: با توجه به اینکه بندر چابهار از تحریم ها مستثنی است بسیاری از کشورهای منطقه مایل به استفاده از کریدور چابهار- سرخس در ایران هستند که عملا سبب شده تا این کریدور به یک کریدور منحصر به فرد تبدیل شود.

وی با بیان اینکه کریدور چابهار- سرخس رقبایی نیز در کشورهای همسایه دارد گفت: به هر حال به دلیل وجود امنیت بالایی که ایران نسبت به کشورهای همسایه شرقی خود دارد صاحبان کالا ترجیح می دهند تا کالای خود را از کریدور ریلی شرق ایران به آسیای میانه و روسیه منتقل کنند.

از ریل ملی استفاده خواهیم کرد

خطیبی مهمترین موضوع در احداث راه آهن چابهار – زاهدان را تسریع در اجرای عملیات ساخت و ساز این پروژه عنوان کرد و  در پاسخ به پرسشی درباره محل تامین ریل برای این پروژه افزود: سعی ما این است که بخش اصلی و مهم تامین ریل را از تولیدات ذوب آهن ایران تامین کنیم که این ریل خریداری شده است.

وی ادامه داد: قرارداد خرید ریل ۶۰c۱ میان شرکت ساخت و توسعه با شرکت ذوب آهن به امضا رسیده و در حال حاضر نیز در حال استفاده از ریل های خریداری شده در دیگر پروژه های ریلی هستیم. بنابراین اصلی ترین تامین کننده ریل ما، ذوب آهن است اما زمانی که با کسری تولید ریل در داخل مواجه شویم مجبور به خرید خارجی خواهیم بود.

  • منبع خبر : مهر