از یک منبع تامین قطعه کنید
از یک منبع تامین قطعه کنید
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ضمن ارائه پنج پیشنهاد این انجمن از خودروسازان درخواست کرد که بر روی یک منبع برای تامین قطعات تمرکز کنند و سراغ چند منبع نروند که تیراژ شکسته نشود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد آرش محبی‌نژاد در “دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو” با یادآوری نتایج اولین میز تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو، ابراز امیدواری کرد تا پایان پنجمین میز تا پایان سال، همان سرعت و نتایج میز اول ادامه داشته باشد و همچنان مسئولین به ظرفیت‌های تولید داخل توجه کنند.”خودروسازان از یک منبع تامین قطعه کنند”

وی ادامه داد: خودمان در ابتدا فکر نمی‌کردیم که به این سرعت این نتایج حاصل شود و به این نشست‌ها با دید تردید نگاه می‌کردیم اما امروز سرعت و نتایجی که نشست اول داشته ما را غافلگیر کرده است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی افزود: برای اینکه قطعه‌سازان بتوانند داخلی‌سازی را سریع‌تر جلو ببرند، ما پنج پیشنهادات داریم. یکی از آنها مشارکت در سرمایه‌گذاری است که می‌تواند به صورت پیش پرداخت یا جذب مشارکت بین خودروساز و قطعه‌ساز صورت بگیرد و یا نهایت خرید نقدی داشته باشیم و در قالب‌های کلیشه‌ای قراردادی وارد نشویم. ما اکنون برای خرید مواد اولیه ابتدا پول پرداخت می‌کنیم و سپس مواد را تحویل می‌گیریم. بنابراین در ابتدا باید کمک به قطعه‌ساز شود.

وی ادامه داد: علاوه براین قیمت را الزاما درصدی نکنیم چراکه هیچ چیز با این روش از دست نخواهیم داد. نهایتا به جای آنکه پول‌ها یک سال به جیب خارجی برود به جیب هموطن خودمان خواهد رفت و ایجاد انگیزه می‌کند. سوما، امسال با توجه به اینکه سال رونق تولید است، یکسری امکانات بسیج شده تا نقدینگی در نظر گرفته شده برای رونق تولید را، به سمت ساخت داخل هدایت کنیم. مورد چهارم این است که یک نقدینگی سرگردان در جامعه وجود دارد که بابت آن نگران هستیم، لذا باید طراحی‌های مشارکتی صورت گیرد تا این نقدینگی جذب قطعه‌سازی و تولید مولد که اثر تورمی صفر دارد، بشود. آخرین پیشنهاد ما این است که  در بحث تیراژ اقتصادی، اگر تیراژ اقتصادی وجود داشته باشد، توجیه‌پذیر می‌شود. راه آن نیز این است که در انتخاب منابع خیلی به تعدد منابع نپردازیم که تیراژ بشکند.

محبی‌نژاد به سرمایه‌گذاران پیام داد که ما در سال اگر برنامه تولید خودرو را در نظر بگیریم، ۳.۵ میلیارد دلار واردات خودروسازان و زنجیره تامین آن‌هاست.  ۱.۱  میلیارد دلار قطعه های قاچاق می‌شود و  ۱.۵ میلیارد دلار در بازار خدمات پس از فروش  وجود دارد. اگر بحث داخلی‌سازی جدی شود علاوه بر تامین خودروسازان به طور طبیعی، بازار خدمات پس از فروش نیز متعلق به قطعه‌ساز خواهد شد اما برای قاچاق نیازمند کمک نهادهای نظارتی و انتظامی هستیم.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی اظهار کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار تاکنون ساخت داخل شده است و توانسته حداقل ۱۰ درصد واردات را کاهش دهد. تا پایان میز پنجم تاپایان سال نیز با شتابی که کار را آغاز کرده‌ایم، ۲۵ درصد از ارزش واردات را  داخلی‌سازی خواهیم کرد. اما باید در نظر گرفت که این بازار تنها محدود به خودروساز نیست، بازار قطعات یدکی نیز وجود دارد. با برنامه‌هایی که قوه قضاییه آغاز کرده و برنامه‌هایی که بانک مرکزی دارد، به شدت از قاچاق جلوگیری خواهد شد که در آن صورت دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار یعنی در حدود ۷۰ درصد سهم بازار  خودروسازی در دست قطعه‌سازی قرار خواهد گرفت.

  • منبع خبر : ایسنا