استیضاح ترامپ نتیجه جالبی ندارد
استیضاح ترامپ نتیجه جالبی ندارد
فاصله نظرات مجلس نمایندگان در آمریکا با نمایندگان مجلس سنا شرایط  ناهمواری را برای حزب دموکرات در آمریکا فراهم آورده که از همین حالا مسلم است که هرچه در مجلس نمایندگان در خصوص تحقیقات و تبلیغات علیه دونالد ترامپ در حال ریسیدن هستند

استیضاح ترامپ نتیجه جالبی ندارد

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد فاصله نظرات مجلس نمایندگان در آمریکا با نمایندگان مجلس سنا شرایط  ناهمواری را برای حزب دموکرات در آمریکا فراهم آورده که از همین حالا مسلم است که هرچه در مجلس نمایندگان در خصوص تحقیقات و تبلیغات علیه دونالد ترامپ در حال ریسیدن هستند با یک نشست و برخاست در مجلس سنا پنبه خواهد شد و برای دمکراتها کامیابی نخواهد داشت.

نشریه نشنال اینترست در مقاله‌ای به بررسی فرایند استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا پرداخته و این سوال را مطرح می‌‍‌کند که: «این فرایند که چند هفته از آن به برگزاری جلسات، پشت درهای بسته گذشت آیا می‌تواند اهداف دموکرات‌ها را برآورده کرده و به دونالد ترامپ آسیب بزند؟» در این مقاله به این موضوع اشاره می‌شود که بر اساس نظرسنجی‌ها ترامپ از نظر محبوبیت از هر سه نامزد اصلی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری عقب‌تر است.

اینگونه به نظر می‌رسد که مردم آمریکا خواهان آن هستند که وی به دلیل اعمال غیرقانونی خود از ریاست‌جمهوری برکنار شود اما اگر سیاست بر مبنای این موارد باشد باید هم‌اکنون هیلاری کلینتون رییس‌جمهور باشد.

ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶  ایالت‌های پرجمعیتی مانند کالیفرنیا و نیویورک را باخت اما وی به این دلیل در آن انتخابات پیروز شد که در ایالت‌های تعیین‌کننده، اکثریت آرا را به ‌دست آورد و به نظر می‌رسد در این مرحله از گذار شرایط انتخاباتی نیز در مسیر اتکا به همان جمعیتهای همسو با جمهوری خواهان و نهایتا تکرار پیروزی از محل آرای مردم و طرفداران در آن ایالت‌ها باشد.

این آینده پژوهی ترامپ و حزب جمهوری خواه در صورتی در شرف گذار وقت است که نامزدهای دموکرات ریاست‌جمهوری، ترامپ را فاسدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا خطاب می‌کنند.

اگر آنها نتوانند این موضوع را اثبات کنند تلاش آنها نشانه ضعف قلمداد خواهد شد و بلوک‌های مهم رأی‌دهنده با آنها همراهی نخواهند کرد.

در مورد استیضاح نیز در ایالت‌های کلیدی وضع بدین‌گونه است و شاید رأی‌دهندگان در این ایالات از تحقیقات در مورد استیضاح حمایت کنند اما از برکناری ترامپ دفاع نمی‌کنند، چرا که در انتهای مقاله  نویسنده به این نکته ارجاع میدهد که احتمالا استیضاح در مجلس نمایندگان رأی خواهد آورد اما در سنا حتی اگر همه نمایندگان عضو حزب دموکرات نظر نانسی پلوسی را اعمال کنند،  تنها سه سناتور جمهوری‌خواه احتمال دارد که به استیضاح رأی آری بدهند در حالی برای برکناری ترامپ نیاز به  همراهی ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه در سنا است و از همین حالا به وضوح پیداست که رای به استیضاح ترامپ ۱۷ رای کسری خواهد داشت.

حال با توجه به اینکه شرایط ترامپ را برای انتخابات ۲۰۲۰ بهتر از کاندیداهای دیگر احزاب پیش بینی میکنیم باید دید دشمنی ترامپ با ایران و سیاستهای منطقه ای او به کجا خواهد انجامید.

در یک تحلیل ساده میتوان به چند پارامتر در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ توجه نمود. اول اینکه ترامپ همسو با اسرائیل برای جلب حمایت انتخاباتی و سعودی ها برای دوشیدن آنها در فروش سلاح با اروپا در افتاد و از برجام خارج شد.

به دنبال عدم تمکین ایران برای ورود به مذاکره مجدد در خصوص پابند شدن بیشتر در برجام ۲ که بحث منطقه و بحث موشکی در آن کنجانیده شود، ترامپ مجبور به تهدیدات نظامی گردید.

با چنین اقدامی سرش کاملا به سنگ خورد و در این خصوص گزینه جنگ از دستور کار خارج گردید. سپس افزایش تحریم ها را کلید زد که در طول بیش از یکسال نه تنها به تسلیم ایران منجر نگردید بلکه موجب بازسازی تدریجی اقتصاد ایران نیز گردید

. در شرایط کنونی تنها تیر ترکش خود یعنی حمایت و برنامه ریزی با کشورهای مثلث شوم و بازار اغتشاشات در منطقه در مسیر تضعیف ایران برای وادار نمودن به مذاکره است. فرض کنیم این دکترین هم آرزو های ترامپ را براورده  ننماید، تنها راه باقیمانده بازگشت به برجام و دادن اختیار به اروپا برای پیشبرد اهداف استحاله انقلاب خواهد بود که البته با این راهبرد فقط در باقیمانده دولت غربگرای روحانی یعنی یک سال و نیم امید به موفقیت باقیست.چهار سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ ترامپ دستخوش یک استراتژی تاجرانه حتما بیشتر پاسخ خواهد داد تا سیاست گام به گام با همراهی اروپا. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد