اشتغال ۳ میلیون نفر با رونق ساخت مسکن
اشتغال ۳ میلیون نفر با رونق ساخت مسکن
عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 گفت: پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانکی برای ساخت 1.2 میلیون مسکن را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

اشتغال ۳ میلیون نفر با رونق ساخت مسکن

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰  با اشاره به لزوم هدایت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی به حوزه ساخت مسکن گفت: بر اساس مصوبه اعضاء کمیسیون تلفیق مجلس، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی در سال آینده باید در قالب تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی ساخت به بخش مسکن اختصاص یابد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰، در بیان اهداف مجلس شورای اسلامی از این تصمیم عنوان کرد: هدف مجلس از این تصمیم، زمینه سازی برای ساخت ۱٫۲ میلیون واحد مسکونی در سال ۱۴۰۰ است تا بدین وسیله عرضه و تقاضای مسکن متعادل شده و شاهد سامان این بازار و کاهش فشار معیشتی از این ناحیه به مردم شریف باشیم.

*هدایت ۳۶۰ هزار میلیارد ازمنابع داخلی بانکی به ساخت مسکن را با جدیت پیگیری می‌کنیم

وی در بیان ضمانت اجرایی در نظر گرفته شده در این بخش از قانون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ گفت: پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات نظام بانکی  به بخش مسکن که درسال آینده باتوجه به رشد نقدینگی در حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان می شود را با جدیت پیگیری میکنیم.”اشتغال ۳ میلیون نفر با رونق ساخت مسکن”

حاجی‌دلیگانی در پایان با اشاره به آثار رونق گرفتن حوزه ساخت و ساز مسکن به کمک ساخت ۱٫۲ میلیون واحد مسکونی در سال گفت: در صورت تحقق این موضوع برای بیش از  ۳ میلیون نفر، اشتغال زایی خواهد شد زیرا حوزه مسکن به عنوان یک پیشران اقتصادی با بیش از ۱۰۰ بنگاه اقتصادی پسینی و پیشینی در ارتباط است.

اهمیت بخش مسکن در زندگی و معیشت مردم بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما قیمت این کالای بسیار ضروری براساس آمارهای بانک مرکزی، در دولت دوازدهم، از هر متر مربع ۴٫۵ میلیون تومان در خرداد ۹۶ به ۲۴٫۲ میلیون تومان در شهریور ۹۹ (به طور متوسط در شهر تهران) رسید، یعنی در کمتر از چهار سال، متوسط قیمت خانه در تهران بیش از ۵٫۳ برابر شد. از طرف دیگر؛ اوضاع برای اجاره‌نشینان هم به همین شکل بود؛ براساس آمارهای مرکز آمار، متوسط افزايش اجاره‌بها براي خانوارهايي كه تمديد قرارداد داشتند، در بهار ۹۷ حدود ۲۰ درصد بود که تا تابستان ۹۹ این رقم به ۴۱٫۲ درصد افزایش یافت! یعنی افزایش اجاره‌بها در این بازه زمانی، بیش از دو برابر شد.”اشتغال ۳ میلیون نفر با رونق ساخت مسکن”
افزایش چشمگیر قیمت مسکن در ۳٫۵ سال اخیر و رشد ناگهانی اجاره‌بها در ۲٫۵ سال گذشته، در شرایطی که گرانی‌ها و تورم‌های پی‌درپی در این مدت معیشت مردم را تحت‌الشعاع قرار داده بود، فشارهای اقتصادی به معیشت مردم را بیشتر کرد؛ بنابراین، این سؤال در حال حاضر اهمیت بسیار زیادی دارد که چرا بازار مسکن به چنین روزهایی افتاده است؟ پاسخ به این سؤال که چیزی جز «کاهش محسوس ساخت و سازها» و «کمبود عرضه مسکن» در بازار نمی‌باشد، بارها و بارها توسط کارشناسان و رسانه‌های دلسوز داده شده اما علی‌رغم این تلاش‌ها، اتفاق خاصی در حوزه ساخت و ساز مسکن نیفتاد. این در حالی است که ساخت مسکن علاوه ‌بر مباحث معیشتی، به رونق بسیاری از صنایع منجر می‌شود.

  • منبع خبر : فارس