اصل بر استفاده از فیلتر دوده است
اصل بر استفاده از فیلتر دوده است
معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اصل بر استفاده از فیلتر دوده در خودروهای دیزلی است، از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواست تا در جلسه ای با حضور مسئولان ذیربط این موضوع را بررسی کنند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به نامه عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص درخواست شرکت ایران‌خودرو دیزل مبنی بر حذف الزام نصب فیلتر دوده جذب ذرات معلق(DPF) در خودروهای دیزلی بدلیل محدودیت های ناشی از تحریم های ظالمانه، پاسخ داد:

جناب آقای کلانتری

اصل بر استفاده از فیلتر دوده است ولی نسبت به محدودیت های ناشی از تحریم هم نباید بی تفاوت بود، در نامه اینجانب هم تاکید بر بررسی بوده است، لطفا جلسه ای با حضور مسئولین ذیربط بگذارید، مطالب آنها را بشنوید و نتیجه را اعلام کنید.

گفتنی است پیش از این، مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل طی نامه ای از معاون اول رییس جمهور درخواست حذف الزام نصب فیلتر جذب ذرات معلق(DPF) بر روی خودروهای دیزلی را تا زمان رفع تحریم های ظالمانه کرده بود که موضوع از سوی معاون اول رییس جمهور برای بررسی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست ارجاع شده بود.

“در ایالات متحده آمریکا همچون بسیاری از کشورها از موتور دیزلی بر روی کامیون‌ها و اتوبوس‌ها استفاده می شود. آمارها نشان می دهد که فقط ۳ درصد از اتومبیل های سبک فروخته شده در آمریکا دیزلی هستند، این درحالی است که اتومبیل‌های دیزلی حدود ۵۰ درصد از بازار اروپا را به خود اختصاص داده اند.

از مزایای استفاده از موتورهای دیزل میتوان به طول عمر بالا،قدرت بالا،مصرف سوخت پایین،قابلیت استفاده از سوخت‌های جایگزین و ساختار و مکانیک ساده‌تر اشاره کرد.

در همین حال مسولان وزارت نفت معتقدند:« با امکانات موجود و همچنین با توجه به ذخایر عظیم گاز کشور تصمیم گرفته شده که استراتژی سوخت کشور با توجه به مطالعات انجام شده بر روی گاز متمرکز شود. برای آنکه خودروها را دیزلی کنیم احتیاج به گازوئیل با کیفیت بالا و گوگرد پایین داریم و پالایشگاه‌های ایران تنها برای تولید ۱۰۰ هزار لیتر در روز برای گازوئیل کم‌گوگرد ظرفیت دارند و برای اینکه خودروهای سواری را مانند اروپا دیزلی کنیم، احتیاج به تاسیس پالایشگاه جدید به تعداد زیاد داریم.»

  • منبع خبر : مهر