اطلاعات شرکت های متقاضی احداث پتروپالایشگاه‌ها‌ ثبت شد
اطلاعات شرکت های متقاضی احداث پتروپالایشگاه‌ها‌ ثبت شد
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت از ثبت اطلاعات فنی و اقتصادی ۴۲ شرکت متقاضی احداث طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از وزارت نفت، هوشنگ فلاحتیان با بیان اینکه مهلت سرمایه‌گذاران احداث طرح‌های پالایشی و پتروپالایشی در سواحل کشور با استفاده از سرمایه مردمی ۱۵ خردادماه پایان یافت، اظهار کرد: شرکت‌هایی که اطلاعات آنها ناقص است تا ۲۷ خردادماه برای تکمیل آن و همچنین ارسال تأییدیه بانکی فرصت دارند.” اطلاعات شرکت های متقاضی احداث پتروپالایشگاه‌ها‌ ثبت شد”

وی با بیان اینکه وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفت ایران پس از پایان این فرصت، بررسی را مطابق آنچه در آئین‌نامه آمده، آغاز می‌کنند، افزود: شرکت‌هایی که شاخص‌ها و متغیرهای کلیدی را داشته باشند برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها انتخاب خواهند شد.

فلاحتیان تأکید کرد: شرکت‌هایی که نتوانند اطلاعات خود را تا ۲۷ خردادماه تکمیل کنند به‌طور طبیعی درخواست اولیه آنها تأیید نخواهد شد.

مجلس شورای اسلامی نیمه نخست ۱۳۹۸ قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی را تصویب کرد که بر اساس آن وزارت نفت مؤظف شد ظرف حداقل دو ماه آئین‌نامه اجرایی این ماده قانونی را به تصویب هیئت وزیران برساند و حداکثر یک ماه پس از آن برای جذب سرمایه‌گذار احداث پتروپالایشگاه‌ها فراخوان دهد.” اطلاعات شرکت های متقاضی احداث پتروپالایشگاه‌ها‌ ثبت شد”

آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی ۲۹ دی‌ماه پارسال به تصویب هیئت وزیران رسید و پس از آن وزارت نفت ۱۳ بهمن‌ماه فراخوان عمومی جذب سرمایه‌گذار ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه را در تارنمای وزارت نفت (MOP) قرار داد.

متقاضیان سرمایه‌گذاری طبق برنامه برای توسعه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها تا ۲۹ اردیبهشت فرصت داشتند مطالعات فنی و اقتصادی خود را در سامانه بارگذاری کنند، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این مهلت تا ۱۵ خردادماه تمدید شد.

 آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد: تولید جهانی فرآورده‌های نفتی می‌تواند از ماه ژوئن دوباره با افزایش روبه‌رو شود؛ این در حالی است که رقم حاشیه سود پالایشگاه‌ها به‌دلیل شرایط قیمت نفت خام محدود خواهد بود، زیرا تولیدکنندگان خیلی سریع‌تر از حد انتظار تولید را کاهش داده‌اند.

این نهاد در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: اگر تولید نفت خام سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها نسبت به مازاد عرضه تنظیم شود، قیمت نفت خام بهبود می‌یابد و به‌دنبال آن حاشیه سود پالایشی کاهش خواهد یافت.

در روزهای اخیر، بسیاری از کشورهای عضو اوپک از جمله عربستان اعلام کردند تولید نفت خود را بیش از آنچه در توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس»، متعهد شده‌اند، کاهش می‌دهند. تولیدکنندگان نفت در آمریکا و کانادا نیز خیلی سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود را کاهش داده‌اند.

  • منبع خبر : مهر