اعطای سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو
اعطای سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو
در راستای گسترش عدالت اجتماعی و بهره مندی خانواده های فاقد خودرو از مزایای یارانه های بخش انرژی، گروهی از نمایندگان پیشنهاداتی را در هفت بند تدوین و در اختیار سایر نمایندگان قرار دادند تا در صورت اقبال مجلس به عنوان طرح پیشنهادی در صحن و در هنگام بررسی لایحه بودجه مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد برای نخستین بار، این نمایندگان مجلس دهم بودند که تلاش کردند در قالب طرحی موضوع عدم بهره مندی دامنه وسیعی از خانواده های ایرانی از یارانه پرداختی بخش انرژی را اصلاح کنند. تلاش هایی که در نهایت به سرانجام نرسید و مکانیسم سهمیه بندی بنزین بر اساس الگوی قبلی تداوم پیدا کرد. این روند بعد از تشکیل مجلس یازدهم توسط نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس جدید نیز دنبال شد.” اعطای سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو

اعضای کمیسیون انرژی مجلس یازدهم با اشاره به این واقعیت که حدود نیمی از خانواده های ایرانی از جمله دهک های محروم تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، بهره ای از این یارانه های پرداختی هنگفت نمی برند، موضوع اختصاص سهمیه بنزین برای همه خانواده های ایرانی را به عنوان یک اولویت روی میز بررسی ها قرار دادند. در نهایت خبر رسید که طرحی در قالب پیشنهادات ۷گانه در مجلس توزیع شده که قرار است همزمان با بررسی لایحه اصلاحی بودجه در معرض رای نمایندگان قرار بگیرد. طرحی که گردآورندگان آن معتقدند، نقش دولت در قیمت گذاری را کاهش می دهد و بخشی از درآمدهای دولت در اعطای یارانه بنزین به ثروتمندان را به خزانه باز می گرداند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین در بخش نخست این پیشنهادات ۷گانه آمده است:«از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۰ به هر خانوار ایرانی مشمول دریافت یارانه که فاقد خودرو باشد، به ازای هر نفر، پانزده ۱۵ لیتر در ماه سهمیه بنزین یارانه ای اختصاص پیدا می کند. همچنین به خانوارهای دارای خودرو که تعداد اعضای آن بیشتر از ۴نفر باشد، به ازای هر نفر بیشتر، ۱۵ لیتر در هر ماه سهمیه بنزین یارانه ای تعلق می گیرد.»

در محور دوم این پیشنهادات تاکید شده: «از ابتدای فروردین ۱۴۰۰، سهمیه بنزین خودروهای دوم و بیشتر خانوارهای یک نفره و سهمیه بنزین خودروهای سوم و بیشتر سایر خانوارهای دارای خودرو حذف خواهد شد. همچنین سهمیه بنزین خودروهای وارداتی با حجم موتور بیشتر از ۲۰۰۰ سی سی حذف خواهد شد.»

” اعطای سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو

در بخش سوم این پیشنهادات تقنینی قید شده:«در سال ۱۴۰۰، سایر سهمیه های بنزین وسایل نقلیه شخصی و عمومی (از جمله انواع تاکسی، وانت بار و موتورسیکلت) مانند گذشته به قوت خود باقی می ماند.»

موضوع بعدی و محور چهارم، پیشنهادات نمایندگان در خصوص مکانیسم محاسبه قیمت بنزین سهمیه ای است که بر اساس آن آمده است: «در سال ۱۴۰۰ دولت مجاز به افزایش قیمت سهمیه های بنزین یارانه ای (۱۵۰۰ تومان) و غیر یارانه ای (۳۰۰۰ تومان) نیست.»

در ادامه پیشنهادات گروهی از نمایندگان آمده است:« همه دارندگان سهمیه بنزین می توانند سهمیه خود را از طریق سامانه بازار داخلی که به همین منظور حداکثر تا پایان شهریورماه توسط وزارت نفت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد خواهد شد، به فروش برسانند؛ قیمت در بازار تعیین می شود و دولت حق قیمت گذاری ندارد.»

بند ششم این پیشنهادات در خصوص سهمیه بنزین خانواده ها می گوید؛ «دولت مجاز است صرفا برای خانوارهای فاقد خودرو، امکان مشارکت در درآمد صادراتی بخشی از سهمیه بنزین خانوار را در بازار صادراتی فراهم کند. سقف سهم دولت پس از کسر هزینه های اجرایی برابر پنجاه درصد (۵۰%) درآمد صادراتی خواهد بود.»

بند پایانی این پیشنهادات در خصوص چگونگی تدوین آیین نامه های اجرایی این طرح توسط وزارت نفت است که بر اساس آن تاکید شده« آیین نامه اجرایی این بند تا پایان شهریورماه، توسط وزارت نفت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارائی، سازمان برنامه و بودجه و شورای رقابت تهیه و در هیات وزیران به تصویب خواهد رسید.»” اعطای سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو

 

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین