افتتاح خط لوله انتقال گاز بین روسیه و چین
افتتاح خط لوله انتقال گاز بین روسیه و چین
قرار است ماه آینده میلادی طی مراسمی با حضور رؤسای جمهور چین و روسیه خط لوله انتقال گاز بین دو کشور افتتاح شود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد   به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین قصد دارند طی ماه آینده میلادی خط لوله استراتژیک انتقال گاز روسیه به چین را افتتاح کنند.

قرار است این خط لوله طی مراسمی با حضور مقامات دو کشور افتتاح شود.

یوری اوشاکف، یکی از مقامات ریاست جمهوری روسیه اعلام کرده است البته قرار نیست رؤسای جمهور دو کشور به صورت فیزیکی در این مراسم شرکت کنند و از طریق ویدئو کنفرانس این خط لوله را افتتاح خواهند کرد.

وزارت امور خارجه چین با تائید این خبر اعلام کرد خط لوله قدرت سیبری پس از آنکه به صورت عملیاتی آماده شد در ماه دسامبر افتتاح می‌شود.

گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، طی کنفرانس خبری گفت: ساخت این خط لوله با توافق رؤسای دو کشور اجرایی شده است.

ساخت این خط لوله یک همکاری استراتژیک در حوزه انرژی است که برای دو کشور بسیار اهمیت دارد.

چین بزرگترین شریک تجاری روسیه محسوب شده و توافق بین دو کشور برای انتقال گاز روسیه به چین از شرق دور این کشور در سال ۲۰۱۴ نهایی شده است.

بکری گفت: ما به مذاکرات ادامه می‌دهیم و اگر توافق در این زمینه حاصل شود ظرفیت مجموع این خط لوله به ۸۰ میلیارد مترمکعب شامل LNG و گاز طبیعی می‌رسد و این بدان معناست که روسیه به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده گاز چین بدل خواهد شد.

الکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه پیشتر گفته بود که مسکو و پکن توافق کردند تا تأییدیه‌های مربوط به ایجاد خط لوله‌های مسیر شرقی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنند.

میلر می‌گوید: تقاضا برای گاز روسیه در چین روبه‌ افزایش است و احتمالاً تا سال ۲۰۳۵ سالانه به ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

انتظار می‌رود انتقال گاز روسیه به چین از طریق خط لوله قدرت سیبری تا پایان سال آینده میلادی اجرایی شده و در نخستین گام ظرفیت آن ۵ میلیارد مترمکعب در سال بوده و تا سال ۲۰۲۴ به ۳۸ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

طول این خط لوله ۳۳ هزار کیلومتر است و از فاصله بین مسکو و لندن بیشتر است.

  • منبع خبر : فارس