افتتاح راه‌آهن میانه- بستان آباد
افتتاح راه‌آهن میانه- بستان آباد
وزیر راه و شهرسازی گفت که خط آهن میانه به بستان آباد بزودی با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از رادیو گفتگو، محمد اسلامی در مصاحبه با برنامه «رویداد» در خصوص الزامات توسعه خطوط ریلی اظهار داشت: ایران در چهارراه جهان واقع شده و به همین دلیل کشورمان همواره مورد طمع استکبار بوده و هست.” راه‌آهن میانه-بستان آباد بزودی توسط رئیس جمهور افتتاح می‌شود”

وی افزود: به دلیل فشارهای سیاسی و عدم تکمیل زیر ساخت ها، نتوانستیم آنطور که باید از ظریف موجود استفاده کنیم.

اسلامی عضویت ایران در راه آهن کشورهای مشترک المنافع، توسعه تعاملات با ترکیه و افتتاح ترمینال آستارا-آستارا و ترانزیت ریلی به سمت شمال روسیه را از دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه ترانزیتی برشمرد و گفت: محور غربی کریدور شمال-جنوب به موازات محور شرقی در حال تکمیل است و مورد استفاده قرار می گیرد.

وزیر راه اجلاس ۵ جانبه در آنکارا با حضور رئیس راه آهن جمهوری اسلامی ایران را از دیگر نکات مثبت توسعه خطوط حمل و نقل در کشور دانست و افزود: محموله غلات هدف این نشست بود و قرار است علاوه بر این، کانتینرهای چینی نیز به محور آنکارا از این مسیر تردد کنند.

اسلامی خاطرنشان کرد: هم اینک ترانزیت ریلی از سوی چین از این ظرفیت استفاده می کند و کشورهای دیگری مشتاق به استفاده از این مسیر ریلی هستند.

مسیر بافق به تربت حیدریه نیازمند خط دوم ریلی است

وی گفت: وقتی ترانزیت تسهیل می شود، به همان میزان برای تجار فرصتی به دست می آید تا از این کسب و کارهای پیرامونی ترانزیت بهره مند شده و نقش بیشتری در صادرات غیر نفتی ایفا کنند.

اسلامی افزود: هرچه فروش نفت خام کاهش یابد و صادرات غیر نفتی بیشتر شود، کمک به شکوفایی اقتصاد مولد است.

وزیر راه یادآور شد: سال گذشته کل ترانزیت حدود ۱۰ میلیون تن بود؛ با کریدور جدید سالی ۳ الی ۴ میلیون تن بار جابه جا می شود و ۴۰ درصد به پایه اولیه حمل و نقل ترانزیتی ایران افزوده می شود.

اسلامی گفت: هم اینک حلقه های مفقوده موجب ایجاد زنجیره ای ناقص از خطوط ریلی شده است و برخی مسیرها از جمله مسیر بافق به تربت حیدریه نیازمند خط دوم ریلی هستند.

وزیر راه افزود: در روزهای آینده محور میانه به بستان آباد با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود که مسیر را تا تبریز ۴ ساعت کوتاه تر می کند.

وی گفت: سرمایه پیش بینی شده در یک برنامه ۵ ساله حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن جذب شده است.

  • منبع خبر : مهر