افتتاح ۲٫۲ میلیارد دلار طرح معدنی
افتتاح ۲٫۲ میلیارد دلار طرح معدنی
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی از برنامه ریزی برای افتتاح 2.2 میلیارد دلار طرح بخش معدن و صنایع معدنی طی سال جاری خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد خداداد غریب پور گفت: ایمیدرو و شرکت های تابعه تا پایان امسال، ۳۱ طرح با سرمایه گذاری ۲ میلیارد و ۲۷۶ میلیون دلار در حوزه های فولاد، مس، طلا، آنتیموان، نفلین سینیت، فسفات، زیرساختی و بخش های دیگر افتتاح می کند.”افتتاح ۲٫۲ میلیارد دلار طرح معدنی در سال جاری”

وی افزود: میزان اشتغال مستقیم این طرح ها ۴ هزار و ۱۱۳ نفر و اشتغال زایی غیر مستقیم آن ۲۳ هزار و ۲۸۰ نفر خواهد بود.

*افتتاح یک میلیارد دلار طرح بخش خصوصی با حمایت ایمیدرو

رئیس ایمیدرو با اشاره به افتتاح یک میلیارد و ۹۳ میلیون دلار طرح توسط بخش خصوصی با حمایت ایمیدرو در سال ۹۹، تصریح کرد: این طرح ها شامل تولید آب شیرین کن با ظرفیت ۵۵ هزار متر مکعب در روز ، فاز ۲ احداث کارخانه تولید بیلت به ظرفیت ۱٫۲ میلیون تن و فولادسازی زرند با ظرفیت تولید سالانه ۱٫۷ میلیون تن شمش است.

وی ادامه داد: با راه اندازی این طرح ها برای ۴۷۹۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد می شود.

براساس برنامه‌ریزی امسال سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای اجرای ۳۱ طرح در قالب بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری چهار میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار انجام می شود که اشتغال مستقیم بیش از ۱۱ هزار نفر را به دنبال دارد.

جداول آماری ایمیدرو حاکی از آن است، در قالب ۳۱ طرح که امسال به بهره برداری می رسد، ۱۱ هزار و ۳۴۰ نفر به طور  مستقیم و ۷۰ هزار و ۲۶۵ نفر غیر مستقیم اشتغال پیدا می کنند.

آلومینیوم جنوب (سالکو) در فاز یک با هدف تولید ۳۰۰ هزار تن شمش، اسلب، و بیلت آلومینیوم با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و اشتغال یک‌هزار و ۵۰۰ نفر و غیر مستقیم ۶ هزار نفر به عنوان یکی از طرح های مهم در این ارتباط محسوب می شود.

همچنین فاز یک آلومینیوم جاجرم نیز با هدف ۴۰ هزار تن شمش آلومینیوم با سرمایه گذاری ۱۳۱ میلیون دلار و اشتغال ۶۰۰ نفر مستقیم و تعداد یکهزار و ۸۰۰ نفر غیر مستقیم به بهره برداری رسید.

فولاد استانی بافت (کرمان) واحد احیاء با هدف تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و سرمایه گذاری ۱۳۴ میلیون دلار، اشتغال ۲۳۰ نفر مستقیم و غیر مستقیم ۸۰۰ نفر از جمله این طرح هاست.

دولت یازدهم از نیمه دوم ۱۳۹۲ فعال سازی هفت طرح فولاد استانی که از سال ۱۳۸۵ بدلیل مشکلات مالی متوقف مانده بود را کلید زد و تاکنون اغلب این طرح ها در بخش احیاء فعال شده اند و فولاد سازی نیز انتظار می رود تا پایان کار دولت دوازدهم به اتمام برسد.

  • منبع خبر : فارس