افزایش احتمالی درآمدهای نفتی از اسفند
افزایش احتمالی درآمدهای نفتی از اسفند
در حالی که تنها ۲۰ درصد از درآمد نفتی پیش‌بینی شده برای شش ماهه نخست امسال محقق شده، اما سیگنال‌هایی برای افزایش درآمدهای نفتی حاصل فروش نفت در ماه‌های آینده وجود دارد که اگر محقق شود می‌تواند بازار ارز را متاثر کند. به گفته علی ماجدی، انتظار می‌رود از اسفند امسال درآمدهای نفتی ایران افزایش یابد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد دولت به واسطه فروش نفت و درآمدهای ارزی حاصل از آن از بزرگترین عرضه‌کنندگان دلار در بازار است، اما با اعمال تحریم‌ها این درآمدهای دولت محدود و تا حد زیادی افت کرده‌اند. در شش ماهه نخست امسال تنها ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در بودجه محقق شده است.”افزایش احتمالی درآمدهای نفتی از اسفند ”

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه پیش‌بینی کرده بود که اگرچه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بودجه از محل درآمدهای نفتی بوده اما امسال در بهترین شرایطی که در بودجه پیش‌بینی شده است، ۴۹ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت حاصل شود.

در بودجه نیز درآمد سالیانه برای فروش نفت ۵۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که قاعدتا دولت باید برای شش ماهه اول ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی به دست می‌آورد اما توانسته تنها ۵٫۷ هزار میلیارد تومان آن را محقق کند.

در حالی که سهم درآمدهای نفتی کشور در نیمه نخست امسال ۲٫۲ درصد است، دولت در هر کدام از بخش‌های مالیات‌ستانی و فروش اوراق بیش از ۳۰ درصد درآمد داشته است.”افزایش احتمالی درآمدهای نفتی از اسفند ”

سیگنال‌های بازار ارز چیست؟
اما می‌توان چند سیگنال را برای آینده درآمدهای نفتی متصور شد که طبیعتا می‌تواند روی بازار ارز داخل نیز تاثیرگذار باشد.

سیگنال اول به آمارهایی از فروش نفت برمی‌گردد که در ابتدای مهر ماه منتشر شد.

در ابتدای مهر ماه رویترز گزارش داد که صادرات نفت ایران در روز به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رسیده است. اما چند روز بعد سخنگوی دولت این آمارهای منتشر شده را مشکوک، جعلی و تحریک‌کننده خواند و گفت: سیاست ما انتشار اطلاعات این چنین در شرایط جنگ اقتصادی نیست، آمار دقیقی ارائه نخواهیم کرد. البته وزارت نفت تمام توان خود برای فروش نفت را به کار می‌بندد.

آمارهای رویترز درباره میزان رشد صادرات نفتی ایران امیدوارکننده است، از سوی دیگر بایدن نیز پیش از انتخابات صراحتا اعلام کرد که چنانچه در انتخابات پیروز شود به برجام بازخواهد گشت که می‌توان به عنوان سیگنال دیگری به آن نگاه کرد.”افزایش احتمالی درآمدهای نفتی از اسفند ”

علی ماجدی، سفیر سابق انرژی ایران در اروپا در خصوص آینده درآمدهای نفتی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز، نسبت به آینده درآمدهای ارزی ابراز امیدواری کرد و گفت: می‌توان این انتظار را داشت که کم‌وبیش از اسفند ماه درآمدهای نفتی ایران افزایش یابد.

دولت جدید در آمریکا ۲۰ ژانویه کار خودش را شروع می‌کند، او می‌گوید: در شرایط فعلی که هنوز ترامپ رئیس‌جمهور است انتظار زیادی برای فروش نفت توسط ایران وجود ندارد. برخی نیز ممکن است اینطور تصور کنند که آمریکا بدون قیدوشرط به برجام برگردد که کمی ابهام‌آمیز است اما به هر صورت امید به فروش نفت برای ایران در پایان سال وجود دارد.

براساس اظهارات سفیر پیشین ایران در آلمان و آمارهای رویترز از افزایش درآمدهای نفتی شاید بتوان نسبت به فروش نفت در اواخر سال امیدوار بود که طبیعتا می‌تواند قیمت دلار در داخل را نیز متاثر کند. آیا افزایش فروش نفت ایران در اسفند ماه امسال می‌تواند دلار شب عید امسال را ارزان کند؟”افزایش احتمالی درآمدهای نفتی از اسفند “

  • منبع خبر : تجارت نیوز