افزایش دما و خرابی تجهیزات
افزایش دما و خرابی تجهیزات
معاون بهره برداری و دیسپاچینگ توزیع برق تهران گفت:با افزایش دما و افزایش مصرف برق، میزان خرابی تجهیزات بالا می رود و باعث ایجاد خاموشی در محدوده‌های مختلف می‌شود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد حمیدرضا منصوری، معاون بهره برداری و دیسپاچینگ توزیع برق تهران بزرگ درباره علت خاموشی‌های پراکنده پایتخت که بعضاً در مواردی شاهد تکرار منظم آن در ساعات روز هستیم، گفت: هر تجهیزی از جمله تجهیزات برقی احتمال معیوب شدن را دارند؛ با افزایش دما و افزایش مصرف برق، نرخ خرابی تجهیزات بالا می‌رود و باعث ایجاد خاموشی در آن محدوده می‌شود.”افزایش دما و خرابی تجهیزات”

وی افزود: میانگین زمان رفع عیب بسته به نوع تجهیز بین یک تا دو ساعت طول می‌کشد بنابراین خاموشی‌های اتفاق افتاده عمدتاً به علت عیب در تجهیزات است.

این مقام مسؤول درباره راهکار کاهش خاموشی‌ها توضیح داد: خرابی تجهیزات اجتناب ناپذیر است ولی با اجرای برنامه‌های تعمیر و نگهداری می‌توان نرخ خرابی را کاهش داد که این شرکت همه ساله این برنامه را اجرا می‌کند، البته افزایش بی رویه مصرف برق نرخ خرابی را بالا می‌برد.”افزایش دما و خرابی تجهیزات”

منصوری مناطق ۳، ۲، ۲۲و۶ را پرمصرف‌ترین مناطق تهران اعلام کرد و اظهار داشت: امسال با اجرای برنامه‌های پاسخگویی بار وهمراهی مشترکان، پیک بار شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نداشته است که جای تشکر از شهروندان دارد.

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ توزیع برق تهران بزرگ با اشاره به اینکه ٥٠ درصد از شبکه‌های توزیع برق تهران بالای ۳۰ سال قدمت دارد، گفت: میزان تلفات شبکه توزیع برق تهران ٦.٢ درصد است که جز کمترین تلفات شبکه توزیع برق در کشور به شمار می‌رود.

شرایط فعلی با توجه به افزایش قابل ملاحظه دمای هوا، در صورت عدم همکاری مشترکان می‌تواند کنترل پایداری شبکه را با مشکلاتی روبرو کند.

گرچه با اقدامات انجام شده شبکه توزیع برق پایتخت در حال حاضر، پایدار است، اما شیب منحنی مصرف برق و همچنین در پیش بودن روزهای گرم، ممکن است در روزهای آتی در صورت عدم همکاری مشترکان، نگران کننده باشد. استفاده صحیح از سامانه‌های سرمایشی، بزرگ‌ترین کمک شهروندان و مشترکان فهیم این شرکت به کنترل بار شبکه توزیع برق در تهران و همچنین کشور است.”افزایش دما و خرابی تجهیزات”

تنظیم دمای کولرهای گازی روی عدد ۲۴ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر و استفاده از برنامه‌های پیش فرض متنوع کاهش مصرف برق در این دسته از سامانه‌ها، کمکی موثر در بهینه‌سازی مصرف برق است.

  • منبع خبر : مهر