افزایش قیمت تخم مرغ به هیچ وجه قابل قبول نیست
افزایش قیمت تخم مرغ به هیچ وجه قابل قبول نیست
اقتصاد چین از اواخر دهه هفتاد قرن ۲۰ به تندی تغییر کرده و در حال رشد است. بر اساس برابری قدرت خرید، چین دارای دومین اقتصاد بزرگ جهان و یک بازیگر اصلی در اقتصاد جهانی است. حجم اقتصاد چین ($ ۱۲٬۳۸۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ در سال ۲۰۱۲) بلافاصله پس از اتحادیه اروپا و آمریکا یعنی در مقام سوم در جهان قرار می‌گیرد.[۱] چنانچه رشد کنونی اقتصادی چین همچنان ادامه یابد، چین از نظر اقتصادی، در حال رسیدن به آمریکا یعنی بزرگ‌ترین اقتصاد فعلی جهان است و این کشور به صورت نیروی بمراتب قوی‌تری در منطقه در خواهد آمد. بیش از ۵۰ ٪ مردم چین کشاورزند. صنعتگران ۲۴٪ و کارمندان و بازرگانان۲۶ ٪ نیروی کار فعال این کشور را تشکیل می‌دهند. با این وجود حدود ۲۰۰ میلیون نفر از مردم چین با درآمد روزانه کمتر از یک دلار زندگی می‌کنند.[۲] میلیون‌ها تن هنور در فقر شدید زندگی می‌کنند و مشکلات زیربنایی نیز در چین ادامه دارد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مرتضی رضایی در نشست خبری وزیر جهاد کشاورزی که صبح امروز به مناسبت هفته جهادکشاورزی برگزار شد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا قیمت تخم مرغ افزایش یافته است؟ اظهار کرد:هیچ اتفاقی در این هفته نیفتاده. مرغداران دوره طولانی در ضرر بودند، زیرا صادرات انجام می شد، اما به دلایلی ممنوع شد. ولی در حال حاضر صادرات از سرگرفته شده است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: سازمان تعزیرات در تنظیم بازار ورود کرده است و این قیمت ها به هیچ عنوان قابل قبول ما و تولیدکنندگان نیست و اتحادیه ها نیز وارد عمل شدند و تخم مرغ در تمام میادین سطح شهر تهران با قیمت ۱۸هزار و ۹۰۰تومان  به مقدار کافی عرضه خواهد شد.”افزایش قیمت تخم مرغ به هیچ وجه قابل قبول نیست”

نرخ هر شانه تخم مرغ ساده ۳۰ عددی در فروشگاهی در غرب تهران و محله صادقیه ۲۹ هزار تومان به فروش می رود.

قیمت هر شانه تخم مرغ ساده در جنوب غرب شهر تهران و در محله های مخصوص و چهار راه لشکر ۲۴ هزار تومان و ۲۵ هزار تومان است.

ممنوعیت صادرات مرغ، جوجه و تخم‎ مرغ ایران به افغانستان لغو شد

همچنین نرخ یک شانه تخم مرغ  ۳۰ عددی ساده و بدون بسته بندی در فروشگاهی در محله نارمک تهران ۲۷ هزار تومان قیمتگذاری شده است.

فروشنده درباره دلیل  افزایش قیمت تخم مرغ میگوید: نرخ خرید عمده این محصول نیز افزایش یافته به طوری که وی نیز هرکارتن ۱۲ شانه ای را بیش از ۳۰۰ هزار تومان خریداری کرده است.

بنابراین گزارش درباره دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در بازار مصرف می توان به کاهش تعرفه صادرات اشاره کرد؛ همچنین وضعیت تامین نهاده های دام و طیور که به عنوان خوارک در صنعت مرغداری مورد استفاده قرار می گیرد در سال جاری افزایش یافته و بازار با کمبود مواجه است.

بنابراین گزارش،گوشت قرمز به دلیل قیمت بالایی که دارد از دسترس بخش زیادی از افراد جامعه خارج شده است همچنین با برداشته شدن ارز واردات حبوبات، قیمت این محصولات نیز که جانشینی برای گوشت قرمز هستند در سال جاری به دو برابر افزایش یافته است.

  • منبع خبر : ایسنا