افزایش ۳۴ برابری تولید برق در چهل سال گذشته/ عملکرد ضعیف دولت روحانی در زمینه ساخت نیروگاه
افزایش ۳۴ برابری تولید برق در چهل سال گذشته/ عملکرد ضعیف دولت روحانی در زمینه ساخت نیروگاه
در حالی که ایجاد ظرفیت نیروگاهی در طول عمر دولت یازدهم و دوازدهم با کاهش جدی نسبت به قبل مواجه شده است که وزیر نیرو اعتقاد دارد افزایش ظرفیت نیروگاهی در دولت‌های قبلی صرفا برای عبور از پیک مصرف انجام می‌شد و باید محل سوال و تردید قرار گیرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد اهمیت صنعت برق به واسطه تامین یکی از حیاتی‌ترین زیرساخت‌های لازم به منظور ارتقاء سطح کیفیت زندگی، توسعه اقتصادی و تحقق شعار جهش تولید، غیر قابل انکار است. پس از انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به منظور تحکیم ارکان اقتصادی کشور و افزایش سطح کیفیت زندگی خانوارها، تامین زیرساخت برقی صنایع و منازل مورد توجه جدی واقع شد.” عملکرد ضعیف دولت روحانی در زمینه ساخت نیروگاه”

ظرفیت اسمی تولید برق نیروگاه‌های کشور به استناد گزارش روزنامه اطلاعات مورخ ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۵۷ معادل ۲۵۰۰ مگاوات برآورد شده است. بنابر آخرین اظهارات مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور تا پایان سال ۹۹ به حدود ۸۵ هزار مگاوات خواهد رسید.

مقایسه ابتدایی بین آمار ظرفیت اسمی نیروگاه‌های کشور، موید این امر است که با گذشت ۴ دهه از عمر انقلاب اسلامی، ظرفیت تولید برق کشور با جهشی قابل توجه، ۳۴ برابر شده است.

 

*کاهش ظرفیت اضافه شده نیروگاهی کشور در دولت یازدهم و دوازدهم

با وجود افزایش چشمگیر ظرفیت تولید برق کشور در طول ۴۰ سال گذشته، دقت بیشتر در ارتباط با آمار تفضیلی صنعت برق کشور مشخص می‌کند، در طول سال‌های اخیر و دولت یازدهم و دوازدهم، شاهد کاهش ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور در هر سال بوده‌ایم.

به استناد آمار موجود در آمارنامه تفضیلی صنعت برق ایران، رکورد بیشترین ظرفیت اسمی نصب شده نیروگاه‌های کشور در طول یکسال در سال ۱۳۸۹ با اضافه شدن ۴۹۳۵ مگاوات به شبکه برق اختصاص دارد. این در حالیست که کمترین ظرفیت اسمی نصب شده در طول ده سال اخیر نیز با اضافه شدن ۹۴۳ مگاوات در سال ۹۴ ثبت شده است.” عملکرد ضعیف دولت روحانی در زمینه ساخت نیروگاه”

 

، بررسی آمار نشان دهنده این امر است که در طول عمر دولت یازدهم و دوازدهم، ظرفیت اسمی اضافه شده نیروگاه‌های کشور به ترتیب ۷۴۸۷ مگاوات و ۸۵۷۲ مگاوات بوده است. این آمار در حالی بیان می‌شود که در طول دولت دهم ظرفیت اسمی اضافه شده نیروگاه‌های کشور با ثبت رکورد ۱۵۹۹۷ مگاوات به تنهایی با ظرفیت اضافه شده در طول دولت یازدهم و دوازدهم برابری می‌کند.

 

 

*وزیر نیرو: افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور در سال‌های گذشته محل تردید است

وزیر نیرو، در بیان این نکته که با همین ظرفیت اضافه شده و بدون خاموشی برنامه ریزی شده از پیک مصرف برق عبور کرده‌ایم، تصریح کرد:« علت تامین همه نیازهای صنعت برق توجه به مدیریت تقاضا در این حوزه است و ما مشابه سال‌های گذشته از اقدام به راه‌اندازی نیروگاه و هزینه هزاران میلیارد تومان از ثروت ملی و صرفا برای عبور از پیک مصرف پرهیز کرده‌ایم.»

همچنین چندی پیش، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که چرا ظرفیت اسمی نیروگاه‌های نصب شده در هر سال با کاهش مواجه شده است، گفت:« پرهیز از تولید برق اضافی و صرف هزینه هنگفت نباید به حساب کاهش ظرفیت نیروگاهی تلقی شود بلکه افزایش ظرفیت نیروگاهی سابق که صرفا برای عبور از پیک مصرف انجام می‌شد باید محل سوال و تردید قرار گیرد.»” عملکرد ضعیف دولت روحانی در زمینه ساخت نیروگاه”

*تولید بیشتر از تعهد نیروگاه‌های برق-آبی عامل یاری کننده وزارت نیرو در عبور از پیک مصرف برق

توجه به اظهارات مطرح شده از سوی اردکانیان، این سوال را به وجود می‌آید که چرا کاهش ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها در هر سال، مشکلی برای صنعت برق کشور و توسعه زیرساخت‌ها به وجود نیاورده است.

به منظور پاسخ به ابهام به وجود آمده در این حوزه به سراغ یکی از کارشناسان حوزه آب و برق رفته ایم. در این خصوص، محمد پورحمید، کارشناس سیاستگذاری آب و برق، با اشاره به عبور پیک بدون خاموشی برنامه ریزی شده در ۲ سال اخیر، اظهار داشت:« آمار به وضوح از کاهش ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور در طول دولت یازدهم و دوازدهم روایت می‌کند اما عبور از پیک بدون خاموشی برنامه‌ریزی شده به استناد گفته‌های مقامات وزارت نیرو به دو دلیل انجام شده است. » عملکرد ضعیف دولت روحانی در زمینه ساخت نیروگاه

این کارشناس مسائل آب و برق در تشریح دلایل عبور از پیک مصرف با توجه به کاهش ظرفیت اضافه شده تولید برق، گفت:« مطابق آمار، یکی از دلایل جبران ظرفیت مورد نیاز تولید برق کشور، تولید برق مازاد بر ظرفیت نبروگاه‌های برق-آبی به حساب می‌آید. افزایش بارش در ۲ سال گذشته و اضافه شدن ظرفیت سدهای کشور منجر به این شده که نیروگاه‌های برق-آبی، ۹ درصد بیشتر از تعهد خود برق تولید کرده‌اند که معادل ۱٫۵ درصد کل ظرفیت تولید برق کشور است و همین امر خلا نساختن نیروگاه را پوشش داده است.»

*تحقق شعار جهش تولید، نیازمند افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های کشور

وی در توضیح دلیل دوم عبور بدون مشکل از پیک برق گفت:« به استناد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در شرایط کرونایی و تابستان سال جاری ۴۰ درصد از صنایع کشور در رکود به سر می‌برند. کاهش فعالیت عمده‌ترین مصرف کننده برق در کشور در عبور بدون خاموشی از پیک اثرگذاری بسیاری دارد.»

پورحمید، با اشاره به اینکه ممکن است با کاهش بارش‌ها توان تولید برق کشور با افت جدی مواجه شود، گفت:« در شرایطی که بخواهیم شرایط را برای جهش تولید مهیا کرده و صنایع را با صددرصد توان به چرخه کار وارد کنیم، نیازمند تولید برق هستیم. در شرایط کنونی و با ظرفیت فعلی قطعا این امر میسر نخواهد بود و اضافه شدن ظرفیت نیروگاهی کشور با الویت تجدیدپذیرها باید در دستور کار وزارت نیرو قرارگیرد.» عملکرد ضعیف دولت روحانی در زمینه ساخت نیروگاه

بررسی اظهارات کارشناسان و متولیان صنعت برق مشخص کننده این امر است که تحقق شعار سال و توسعه اقتصادی نیازمند توجه روز افزون به توسعه صنعت برق است. در این بین گذشته از تلاش برای کاهش شدت مصرف انرژی به خصوص در بخش خانگی، اقداماتی نظیر افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی کشور و توجه به توسعه انرژی‌ها نو و تجدیدپذیر به همراه اضافه کردن نیروگاه‌های سوخت فسیلی، می‌بایست مد نظر متولیان این حوزه در کشور قرارگیرد.

  • منبع خبر : فارس