اقتصادهای بزرگ جهان در آستانه رکود اقتصادی
اقتصادهای بزرگ جهان در آستانه رکود اقتصادی
برخی از بزرگترین اقتصادهای جهان در آستانه رکود اقتصادی قرار دارند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد هفته گذشته بازارها با یادداشت اضطراب بسته شدند. دشوار نیست بدانید که چرا: coronavirus همچنان در حال گسترش است، و نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد برخی از اقتصادهای برتر جهان به دلیل ترکیبات شیوع نقاط ضعف پیش از این، در رکود حرکت می کنند.

نگاهی به ژاپن: سومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ ۱٫۶٪ کاهش یافته است، زیرا این کشور اثرات افزایش مالیات بر فروش و یک تایفون قدرتمند را جذب می کند. بیشترین انقباض نسبت به سه ماهه قبلی از سال ۲۰۱۴ بود.

سپس آلمان است. بزرگترین اقتصاد اروپا دقیقاً قبل از وقوع شیوع کروناویروس، که توسط کارخانه های مبارز کشور کشیده شده بود، متوقف شده است. شاخص دقیق ZEW از احساسات اقتصادی در آلمان برای ماه فوریه به شدت کاهش یافته است، و این نشان دهنده ترس از اینکه ویروس می تواند به تجارت جهانی آسیب برساند.

اقتصاددان بانک مرکزی آمریکا، اتان هریس، به تعدادی از اقتصادهای کوچکتر که صدمه می زنند نیز اشاره می کند. هنگ کنگ در رکود است و سنگاپور به زودی می تواند سرنوشت مشابهی را متحمل شود. وی افزود: داده های تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم از اندونزی به پایین ترین سطح سه سال رسیده است، در حالی که مالزی در یک دهه بدترین میزان را در یک دهه داشته است.

در همین حال، موتورهای رشد مانند چین و هند در سال ۲۰۱۹ کند شدند. داده های تولید ناخالص داخلی چهارم برای این هفته منتشر می شود.

همه اینها نگرانی هایی راجع به توانایی اقتصاد جهانی در برابر تحمل شوک از ویروس ایجاد می کند. هریس می گوید که محله ضعیف احتمالاً ناشی از خسارت های طولانی از جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده بوده است .  ویروس آماده است که اوضاع را بدتر کند.

وی گفت: “هنگامی که ایالات متحده و چین به آتش بس همگرا شدند، سهام جهانی رو به رشد است، اما شرکت هایی که زنجیره تأمین جهانی به طور عمیق بلاتکلیف باقی مانده اند.”

حتی ایالات متحده ممکن است در موقعیتی مانند گذشته تصور نکند . روز جمعه گفت كه بخش خدمات آمریكا در ماه فوریه منعقد شده است، و این بررسی در ۷۶ ماه كمترین قیمت را تجربه كرده است. این نخستین باری است که این بخش طی چهار سال با آن قرارداد منعقد می شود.

ترامپ همزمان با شدت گرفتن تنش های تجاری، به هندوستان می رود .دونالد ترامپ قرار است روز دوشنبه برای بازدید ایالت با نارندرا مودی نخست وزیر هند وارد هند شود.

در پس زمینه: جنگ تجاری گسترده بین ایالات متحده و یکی از مهمترین اقتصادهای نوظهور جهان.

سال گذشته ، دولت آمریکا به تجارت ویژه برای هند پایان داد و وضعیتی را حذف کرد که میلیاردها دلار از محصولات این شرکت را از تعرفه های آمریکا معاف می کرد. در پاسخ هند، تعرفه صادرات ایالات متحده را افزایش داد.

ایالات متحده از آن زمان مشغول درگیری های تجاری دیگری است – یعنی توقیف آتش بس با چین. اما پس از توافق “مرحله یک” با پکن ، ممکن است اختلافات با هند مورد توجه واقع شود. این می تواند به معنای توافق برای عقب نشینی یا خراب شدن در برقراری ارتباط و تشدید بیشتر باشد.

مدیریت انتظارات: لری قدلو، مشاور عالی اقتصادی ترامپ، روز جمعه به خبرنگاران گفت که انتظار یک جزء بزرگ تجاری برای این دیدار را ندارند. وی گفت: “فکر می کنم شما ممکن است تمایل عمومی وی برای مذاکره با هند را ببینید.”