الزام بانک‌ ها به نگهداری درصدی از سپرده‌ به صورت اوراق دولتی
الزام بانک‌ ها به نگهداری درصدی از سپرده‌ به صورت اوراق دولتی
رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک‌ها بایستی درصدی از سپرده‌های خود را به صورت اوراق دولتی در ترازنامه‌هایشان نگهداری کنند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک‌ها بایستی درصدی از سپرده‌های خود را به صورت اوراق دولتی در ترازنامه‌هایشان نگهداری کنند.”الزام بانک‌ ها به نگهداری درصدی از سپرده‌ به صورت اوراق دولتی”

دکتر عبدالناصر همتی رئیس کل این بانک اعلام کرد: بر اساس سیاست‌های جدید پولی بانک مرکزی و در راستای اقدامات احتیاطی اقتصاد کلان و تکمیل بسترسازی عملیات بازار باز، بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف خواهند شد درصدی از سپرده‌های خود را به صورت اوراق دولتی در ترازنامه خود داشته باشند.

در دوازده ماهه سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۸۲ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و مصوبات شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی منتشر شده است که بخشی از این اوراق، فرآیند پذیرش در بازار بدهی را طی کرده‌اند. در جدول زیر توزیع زمانی انتشار اوراق بهادار دولتی در سال ۱۳۹۸ نشان داده شده است. همان‌گونه که در جدول آمده است، در دی و بهمن ۱۳۹۸ نیز ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت براساس مصوبات سی و سومین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی منتشر شد.

انتشار ۱۱ هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه عام دولت در اسفند ماه ۱۳۹۸ به دلیل سرعت پذیرش در بورس از نکات حائز اهمیت بازار اوراق بهادار دولتی می‌باشد. این اوراق با نمادهای “اراد” با نرخ میانگین ۲۱ درصد در پایان اردیبهشت در بازار قابل معامله می‌باشد.

  • پیرو اطلاعیه روز شنبه ۳۱ خردادماه ۱۳۹۹ در خصوص برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی به اطلاع میرساند، تعداد ۲۰ بانک، صندوق سرمایه‌گذاری و شرکت تأمین سرمایه سفارشهای خود را به ارزش حدود ۱۳۳ هزار میلیارد ریال در سامانه‌های بازار بين‌بانکی و مظنه‌يابی شرکت مديريت فناوری بورس تهران ثبت کردند. وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز با فروش ۶۱٫۵ هزار میلیارد ریال از اوراق با نرخ بازده تا سررسید ۱۵٫۶ درصد موافقت کرد.

    معاملات مربوط به فروش این اوراق به نهادهای مالی برنده در روز سه شنبه ۳ تیرماه ۱۳۹۹ توسط کارگزاری بانک مرکزی در سامانه معاملاتي بورس ثبت شد.”الزام بانک‌ ها به نگهداری درصدی از سپرده‌ به صورت اوراق دولتی”

    برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی (۱۰ تيرماه ۱۳۹۹)

    کارگزاری بانک مرکزی در راستای عرضه تدریجی اوراق در تواترهای هفتگی، مرحله پنجم حراج اوراق بدهی دولتی جهت فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه را مجدداً در روز سه‌‌شنبه ۱۰ تير‌ماه ۱۳۹۹ اجرا می کند.

    اوراق عرضه شده در این حراج، مرابحه عام، کوپن‌دار با نرخ سود سالانه ۱۵ درصد و با تواتر پرداخت سود شش‌ماهه (پرداخت کوپن دوبار در سال) و به شرح جدول زیر است:

  • منبع خبر : ایران جیب