اما و اگرهای افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی
اما و اگرهای افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی
وزیر کار در حالی اشتغال را از اولویت برنامه های دولت می داند و خواستار افزایش سقف تسهیلات مشاغال خانگی شده که بانک مرکزی وعده ای متقن برای افزایش این تسهیلات نمی‌دهد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد یکی از محورهای نشست دیروز ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، مطالبه وزیر کار از نماینده بانک مرکزی برای اولویت دادن به موضوع اشتغال و افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی در حوزه فعالیت‌های گروهی بود.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست با اشاره به اینکه امروز اولویت کشور، موضوع اشتغال و افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است، از نماینده بانک مرکزی درخواست کرد تا بانک مرکزی این موضوع را با اولویت در دستور کار قرار دهد و تسهیلات مشاغل خانگی در حوزه فعالیت‌های کارفرمایی و گروهی نیز افزایش یابد.

در حال حاضر سقف تسهیلات مشاغل خانگی در حوزه تسهیلات فردی ۵۰ میلیون تومان و در حوزه فعالیت‌های گروهی ۱۰۰ میلیون تومان است.

تکلیف ۳۲۰ هزار میلیاردی بانک مرکزی برای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج

در این نشست خانم دانشمند، نماینده بانک مرکزی درباره افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی گفت: در سال گذشته تعهد بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ازدواج ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بود که این میزان امسال به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر افزایش یافته است ضمن اینکه کمیته امداد و نهادهای حمایتی نیز حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان تعهد در حوزه پرداخت تسهیلات ازدواج دارند.

نماینده بانک مرکزی در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی افزود: اخیراً بر اساس مصوبه دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع قرض‌الحسنه برای پرداخت تسهیلات به مناطق آسیب‌دیده ناشی از سیل اختصاص یافت و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز به این میزان اضافه شده است.

وی با بیان اینکه دولت، مناطق آسیب‌دیده ناشی از سیل را در اولویت پرداخت تسهیلات از محل منابع قرض‌الحسنه قرار داده است، اظهار داشت: علاوه بر این، مجلس نیز تسهیلات ازدواج را در اولویت پرداخت قرار داده است؛ به این ترتیب منابع قرض‌الحسنه با محدودیت مواجه شده است.

دانشمند با تأکید بر اینکه با چنین شرایطی، امکان افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی وجود ندارد، ادامه داد: مصوبه افزایش سقف فردی تسهیلات مشاغل خانگی به ۵۰ میلیون تومان ابلاغ شده اما در خصوص افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی برای فعالیت گروهی و کارفرمایی از محل اعتبارات قرض‌الحسنه، با محدودیت منابع مواجه هستیم.

نماینده بانک مرکزی در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تأکید کرد: در صورتی که تا پایان امسال منابع قرض‌الحسنه افزایش یابد، امکان افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی در فعالیت‌های گروهی وجود دارد؛ در غیر این صورت نمی‌توانیم وعده غیرعملی بدهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در پایان خطاب به نماینده بانک مرکزی گفت: شما تلاش خود را بکنید و من نیز این موضوع را شخصاً از طرف آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی در هیئت دولت پیگیری خواهم کرد.

  • منبع خبر : مهر