امسال راه آهن ایران ثبت جهانی می شود
امسال راه آهن ایران ثبت جهانی می شود
شهردار تهران از ثبت جهانی شبکه راه آهن ایران به عنوان سومین کشور دنیا که به این مهم دست می یابد، خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد، پیروز حناچی در مراسم امضای تفاهم نامه طرح توسعه اراضی فوقانی تونل خط آهن تهران تبریز در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران با شرکت راه آهن گفت: با بیان اینکه آرزوی ساکنان مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران ساماندهی این محوطه حدوداً ۹ کیلومتری است، گفت: با برنامه ریزی که انجام داده ایم این اراضی تبدیل به موتور محرک اقتصادی و اجتماعی مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران می‌شود.”امسال راه آهن ایران ثبت جهانی می شود”

وی ادامه داد: همچنین قرار است این دو منطقه به شبکه ریلی متصل شوند.

شهردار تهران افزود: مهمتر از همه این طرح‌ها، اتفاقی است که امسال رخ می‌دهد و من قبلاً هم که در دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری بودم آن را پیگیری می‌کردم که عبارت است از ثبت جهانی راه آهن ایران.

حناچی یادآور شد: پیش از این تنها دو کشور سوئد و سوئیس راه آهن‌های خود را ثبت جهانی کرده بودند و ما سومین کشوری هستیم که به این مهم دست می‌یابیم.

به گفته حناچی این اتفاق سبب می‌شود تا راه آهن ما مورد توجه دیگر کشورها قرار گیرد.

شهردار تهران درباره تفاهم نامه‌ای که امروز به امضا رسید، گفت: پروژه توسعه شهری اراضی فوقانی تونل خط آهن تهران تبریز در مناطق ۱۷ و ۱۸، یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی تهران است و در مناطق کمتر برخوردار پایتخت اجرا خواهد شد.

پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق اولین راه‌آهن در ایران به سال ۱۲۲۷ خورشیدی (۱۸۴۸ میلادی) از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی بازمی‌گردد و بقایای این مسیر هنوز در مسیر رشت به پیربازار و یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان وجود دارد. ۱۲ کیلومتر از این راه‌آهن تا اواسط دوره رضا شاه همچنان استفاده می‌شده است.

در سال ۱۲۶۱ خورشیدی ( ۱۸۸۲ میلادی) و ۱۲۶۱ شمسی خط تراموایی میان تهران و شاه عبدالعظیم به طول ۸۷۰۰ متر کشیده شد. عرض این راه‌آهن یک متر بود و مسیو بواتال فرانسوی آن را اجرا کرد و سپس به یک بلژیکی واگذار شد. در سال ۱۲۶۵ خورشیدی (۱۸۸۶ میلادی) خط راه‌آهن محمودآباد (سواحل جنوبی دریای کاسپین) به آمل احداث شد که اگرچه در نظر بود تا تهران ادامه یابد، ولی با کارشکنی‌های پیمانکارهای بلژیکی به شکست انجامید و خطوط آن برچیده و برای احداث تلگراف استفاده شد.

  • منبع خبر : مهر