امضای ۲ تفاهمنامه در بخش پايانی همايش رونق توليد با احيا و فعال سازی معادن کوچک
امضای ۲ تفاهمنامه در بخش پايانی همايش رونق توليد با احيا و فعال سازی معادن کوچک
تفاهمنامه دوجانبه ميان بانک صنعت و معدن و صندوق بيمه و تفاهمنامه سه جانبه ميان بانک صنعت و معدن، صندوق بيمه و شرکت تهيه و توليد مواد معدنی در بخش پايانی همايش رونق توليد با احيا و فعال سازی معادن کوچک به امضاي طرفين رسيد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  و به نقل از  پايگاه اطلاع رساني بانك صنعت و معدن اين تفاهمنامه روز گذشته با حضور حسين عسكري عضو هيأت مديره بانك صنعت و معدن، وجيه الله جعفري مديرعامل شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران و فريد دهقاني مديرعامل و نايب رييس هيات مديره شركت صندوق بيمه سرمايه گذاري فعاليتهاي معدني در هتل ارم محل همايش رونق توليد با محوريت احياء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقياس به امضاي طرفين رسيد.

عسكري که در پنل سیاست ها و برنامه های حمایتی جهت فعالسازی معادن حضور داشت گفت: در کشور تامین مالی پروژه ها از طریق بانک ها است و این يك خطای راهبردی است و امروز که با شرایط حاد اقتصادی روبرو هستیم بیشتر واحدهای تولیدی نیازمند منابع مالی برای حفظ تولید هستند از طرفي به دليل عدم افزایش سرمایه ای برای بانک ها و حجم مكاتبات معوق توان تسهيلات دهي بانك ها هم كاهش يافته و باید سازوکار ها تغییر کند و نحوه تامین منابع مالی از بازار سرمایه، اوراق مشاركت و … صورت گیرد.

وي افزود: براي اينكه سیستم بانکی عملکرد خوبی برای تامین مالی در بخش معدن داشته باشد بايد شناخت سیستم بانکی از پتانسیل های معدن افزايش يابد و این آگاهی باید توسط مسئولین معدنی به سیستم بانکی تزریق شود.

وي ادامه داد: ما وقتی وارد تامین مالی یک طرح می شویم باید آگاهی به پتانسیل های واحد از جمله ماشين آلات و نحوه فروش و صادرات آن داشته باشیم، تکنولوژی معدن برای ما مشخص نیست و نظارت بر تیم اجرا و بازپرداخت هم مهم است.

عضو هيات مديره بانك صنعت و معدن اظهار داشت: بانك صنعت و معدن آماده است با مشاركت ايميدرو و صندوق بيمه سرمايه گذاري فعاليتهاي معدني نسبت به بررسي و تدوين مدل تامين مالي معادن كوچك، متوسط و بزرگ اقدام نمايد كه اين امر مي تواند به عنوان يك راهنما در شبكه بانكي مورد استفاده قرار گيرد.

عسكري خاطرنشان كرد: همچنين تحول در تامين مالي معادن نيازمند ايجاد نگاه متفاوتی به اين بخش مي باشد که این نوع نگاه باید توسط متولیان این بخش به ما تزریق شود، سیستم بانکی تمایلی به تامین مالی برای خرید تجهيزات معدنی ندارد و باید این موضوع از طریق لیزینگ ها صورت گیرد و مدل های ایجاد مشارکت مردمی از پیشنهادات ما در بخش معادن کوچک و متوسط است.

گفتني است؛ موضوع اين توافقنامه استفاده ازخدمات بانكي و ارائه تسهيلات به بهره برداران و متقاضيان سرمايه گذاري در معادن غيرفعال و يا زير ظرفيت شناسايي شده در طرح احيا، فعال سازي و توسعه معادن كوچك مقياس بر اساس معيارهاي فني – اقتصادي می‌باشد..

همچنين هدف از اجراي اين تفاهمنامه استفاده از سرمايه های موجود در بخش خصوصی برای فعال سازی معادن کوچک مقياس، استفاده از پتانسيل معادن کوچک در افزايش توليدات معدنی و تامين نيازهای صنايع معدنی در حجم بالا، تسهيل تامين سرمايه برای معادن، شناسايی فرصت های کوچک معدنی برای سرمايه گذاران در بخش های مختلف کشور، توسعه و ايجاد اشتغال پايدار در مناطق کمتر توسعه يافته، استفاده از تکنولوژی های جديد برای فرآوری معادن با عيار پايين تر و استفاده بهينه و بکارگيری از پتانسيل و ظرفيت ها و توانايی های علمی ـ اجرايی موجود ، منابع مالی ، داده ها ، اطلاعات ونيروی انسانی است.

از ديگر اهداف طرح احيا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقياس می‌توان به افزايش سطح اشتغال پايدار، رونق توليد، حمايت از استارتاپ‌های معدنی و آمارگيری به روز از معادن کشور اشاره کرد.

اين طرح سال ۹۶ با امضا ۲ تفاهمنامه چهار جانبه و به صورت مجزا بين وزارت صنعت، معدن و تجارت، ايميدرو، خانه معدن، انجمن سنگ آهن ايران و شرکت‌های گل گهر و ميدکو کليد خورده بود.