امید به کشف نفت و گاز در ایران همچنان وجود دارد/ پیشی گرفتن ایران از آمریکا و روسیه
امید به کشف نفت و گاز در ایران همچنان وجود دارد/ پیشی گرفتن ایران از آمریکا و روسیه
اکتشاف، نخستین قدم برای توسعه یک میدان یا مخزن جدید نفتی و گازی محسوب می شود، عملیاتی پرریسک و در عین حال سودده که آمار و ارقام نشان می دهد ایران در این زمینه حرفی برای گفتن دارد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد آمار و ارقام می گویند نه تنها تعداد چاه های موفق نسبت به چاه های حفر شده در ایران نسبت به سایر کشورها بالاتر است، بلکه نرخ جایگزینی نفت و گاز در ایران نیز قابل توجه است، به طوریکه این نرخ در نفت یک و در گاز هفت بوده است. به عبارت دیگر به ازای هر میزان نفتی که تولید و مصرف شده یک و به ازای هر میزان گازی که تولید و مصرف شده، هفت برابر نفت و گاز کشف شده است.” امید به کشف نفت و گاز در ایران همچنان وجود دارد”

طبق آخرین آمار ارائه شده، ایران از نظر حجم نفت و گاز کشف شده در سال ۲۰۱۹ صاحب رتبه یک شد و کشورهای روسیه، انگلیس، امریکا و چین نیز در رده های بعدی قرار گرفتند.

کدام مناطق در اولویت اکتشاف قرار دارند؟
به طور کلی پنج حوزه رسوبی خلیج فارس، دشت ابادان، دزفول (دزفول شمالی و جنوبی) و منطقه کپه داغ (به لحاظ زمین شناسی و نه تقسیمات کشوری) در اولویت اکتشاف نفت و گاز قرار دارند. دو عامل روی اینکه کدام مناطق در اولویت اکتشاف قراربگیرند موثر است. نخست اینکه در این مناطق پتانسیل کشف نفت و گاز چقدر است و دوم اینکه وزارت نفت چقدر تمایل دارد در این نقاط نفت و گاز کشف شود.

در سه سال اخیر به نقاطی برای اکتشاف نفت و گاز ورود شده است که تا کنون عملیات اکتشاف در این نقاط انجام نشده بود. نقاطی مانند شرق بندرعباس، مناطق جاسک و جازموریان نمونه‌های این مناطق هستند. در اذربایجان هم دو کار مطالعاتی انجام و مناقصه‌هایی نیز برگزار شده است. البته اولویت اکتشاف همچنان دشت آبادان، مناطق نفت خیز و خلیج فارس است. امید به کشف نفت و گاز در ایران همچنان وجود دارد/ پیشی گرفتن ایران از آمریکا و روسیه

ذخایر نفت کشور درحال حاضر با سال ۱۳۵۷ برابر است

عملکرد اکتشاف در دنیا با دو شاخص تعداد چاه‌های موفق نسبت به چاه‌های حفاری شده و نرخ جایگزینی سنجیده می شود. منظور از نرخ جایگزینی این است که در دوره زمانی مد نظر در منطقه، چقدر نفت و گاز کشف شده و چقدر نفت و گاز تولید و مصرف شده است.

درواقع این موضوع مد نظر قرار دارد که چقدر از ذخایر کم شده است و چند درصد از ذخایر کم شده با اکتشافات جدید جایگزین شده است. وضعیت ایران در این دو شاخص هم در دوره‌های زمانی کوتاه مدت و هم بلند مدت خوب بوده است.” امید به کشف نفت و گاز در ایران همچنان وجود دارد/ پیشی گرفتن ایران از آمریکا و روسیه”

به طور کلی، نرخ جایگزینی در ۴۰ سال بعد از انقلاب در نفت یک بوده است. یعنی هرچه نفت تولید، مصرف یا صادر شده، به همین اندازه در فرایند اکتشاف نفت جایگزین شده است. این به آن معنی است که ذخایر نفت کشور درحال حاضر با سال ۱۳۵۷ برابر است. البته ایران در گاز وضع بهتری دارد. نرخ جایگزینی گاز بین هفت تا هشت است یعنی به ازای هر یک واحد گازی که تولید و مصرف شده، هفت برابر جایگزین و به ذخایر کشور اضافه شده است.

امید به کشف نفت و گاز همچنان در ایران وجود دارد

بر این اساس، جدیدترین میدان نفتی که در ایران کشف شد، میدان نام اوران با حجم درجای ۵۳٫۲ میلیارد بشکه نفت بود که آبان ماه سال گذشته توسط وزیر نفت معرفی شد. همچنین قرار است به زودی از میدان نفتی یلدا که در ۳۰ کیلومتری شرق میدان پارس جنوبی واقع شده است، رونمایی شود. هرچند ممکن است حجم و اندازه میادینی که کشف می‌شوند قابل مقایسه با میادین کشف شده ای مانند آزادگان یا پارس جنوبی نباشند، اما صاحب نظران بر این باورند که همچنان امید کشف نفت و گاز در ایران وجود دارد.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین