انباشت ارز فروخته‌نشده در سامانه نیما
انباشت ارز فروخته‌نشده در سامانه نیما
میزان ارز به فروش رسیده توسط صادرکنندگان در سامانه نیما معادل 26 میلیارد و 570 میلیون یورو است اما صرافان عضو این سامانه فقط 22 میلیارد و 382 میلیون یورو را برای واردات پرداخت کرده‌اند و در واقع 4 میلیارد و 188 میلیون یورو را ذخیره کرده‌اند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  نگاهی به آمار خرید فروش ها در سامانه نیما نشان می دهد در معمولا حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد از موجودی ارز خریداری شده توسط صرافان عضو در این سامانه در حال ذخیره نگه داشته می شود.”انباشت ارز فروخته‌نشده در سامانه نیما”

در پایان سال گذشته کل ارزی که توسط صادرکننده و بانک مرکزی فروخته شد معادل ۱۱ میلیارد و ۱۸۸ میلیون یورو بود که از این میزان ۹ میلیارد و ۳۶۰ میلیون یوروی آن به واردکننده اختصاص یافته و یک میلیارد و ۸۳۶ میلیون یوروی آن نزد صراف باقی مانده بود.

این رقم در ماه های سال ۹۸ با افزایش میزان ارقام افزایش یافته است به طوری که در پایان بهمن ماه سال جاری ۴ میلیارد و ۴۸۵ میلیون یورو از از کل ارز فروخته شده توسط صادرکننده، به واردکننده پرداخت نشده است.”انباشت ارز فروخته‌نشده در سامانه نیما”

این رقم در ۸ روز ابتدایی ماه اسفند اندکی کاهش یافته و به ۴ میلیارد و ۱۸۸ میلیون یورو رسیده است.

التهابات و نوسانات شدید قیمت ارزهای خارجی در کشورمان طی ۲ سال گذشته بسیاری از واردکنندگان و صادرکنندگان کالا و خدمات را تحت تاثیر قرار داد و شرایط بازار را بیش‌ازپیش متلاطم کرد. در این شرایط قیمت ارز خصوصا دلار به‌صورت ساعتی تغییر می‌کرد و نهایتا دولت وادار به تغییر سیاست‌های خود در راستای تامین و فروش ارز برای فعالان اقتصادی شد. بر این اساس دولت از روز ۲۱ فروردین ماه ۹۷ سیاست مالی جدیدی را در پیش گرفت و به‌ منظور هدایت محصولات وارداتی به سمت مجاری رسمی، اطمینان از تخصیص مناسب و عادلانه ارز بر اساس اولویت تقاضا، جلوگیری از قاچاق و خروج سرمایه‌های کشور و شفافیت کامل فرآیند عرضه و تقاضا، سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی موسوم به نیما را راه‌اندازی نمود.

این سامانه بستری امن را برای خرید و فروش ارز فراهم نموده و از روز ۳ اردیبهشت ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده است. نیما با سامانه جامع وزارت صمت و واحد تجارت فرامرزی گمرک ارتباطی پیوسته دارد و صرافی‌ها و بانک‌ها نیز به‌عنوان واسطه میان منابع تامین و مصرف ارز فعالیت می‌کنند.

  • منبع خبر : فارس