انتخابات استانی، مجلسی باقی نمیگذارد
انتخابات استانی، مجلسی باقی نمیگذارد
چندی است که مجلس شورای اسلامی طرحی را بعنوان ابتکارعمل در شیوه انجام انتخابات مجلس در صحن علنی مطرح و مصوباتی در این خصوص جمع آوری و برای اجرایی شدن مصوبه آنرا به شورای نگهبان فرستاده اند که اصل و ریشه ابتکار مجلس در این است که یک شهر کوچک امکان انتخاب نماینده ای با آرای کم نداشته باشد و به اعتباری استان مبنای جمع شدن نمایندگان و دریافت آرای بیشتری برای نماینده مجلس بوده باشد و به زبان دیگر برخی دلسوزان در مجلس به فکر این امر افتاده اند که مجلس آینده ضعف های مجلس فعلی را از حیث جنس نماینده و یا بلوغ و توانایی او نداشته باشد.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد البته این امر کاملا صحیح است که مجلس فعلی از جهات مختلف مجلس بسیار ضعیفی بود و تا آن مقدار که گله رهبر معظم انقلاب را که معمولا با تحفظ عمیق در مورد هر انتخابی صحبت می کنند هم علنی نمود. ایشان در بیانات خود در ابتدای سال فرمودند کنگره امریکا تعداد زیادی طرح علیه ایران وضع کرده اما مجلس ما هیچ کاری که بشود یک قانون مبارزه با آمریکا تلقی شود وضع نکرده (قریب به این مضامین) بعد از ارسال قانون مصوب به شورای نگهبان یکی دو روز پیش ســخنگوی شــورای نگهبان گزارشــی از عملکرد شورا در بررسی لایحه اصلا ح قانون انتخابات و استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است. عباسعلی کدخدایی در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: جلســات فوق العاده این شورا در هفتــه جاری نیز به طــور مرتب برای بررسی طرح اصلا ح قانون انتخابات برگزار شــده و این جلســات فوق العاده همچنان ادامه دارد. تاکنون تعدادی از مواد طرح استانی شدن انتخابــات مجلس را بررســی کرده ایم اما هنوز به اتمام نرسیده که احتمال دارد در پایان جلسه امروز بررسی این طرح به اتمام برســد و ما نظرات خود را به مجلس شورای اسلا می اعلا م کنیم. البته ایراداتی نسبت به طرح اصـلا ح موادی از قانــون انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان وارد شــده اما هنوز این ایرادات تنظیم نشــده که شــامل خلاف شرع و قانون اساسی بــودن آن را مسجل کند و همینطور ابهاماتی در این طرح وجود دارد، اما هنوز نمیتوان جزئیات آن را اعلام کرد.کدخدایی تاکید کرده که  شورای نگهبان با اصل استانی شدن انتخابات مجلــس مخالفتی ندارد اما روشهایــی در طرح فعلی مجلس پیش بینی شــده که خلاف عدالت انتخاباتی اســت و عدالت انتخاباتی را نقــض میکند. البته این طرح حقوق نامزدها و مردم را نیز نقــض میکند که ایراداتی به این طرح از این حیث وارد شــده است. ایشان تصریح کرده که برای شورای نگهبان انتخابات چه استانی و چه شهرســتانی شــدن تفاوتی نــدارد. اگر بتوانیم فرمولی را تعریف کنیم کــه معایب طرح فعلی را نداشــته باشــد ما مخالفتی نداریــم، مخالفت ما با روشهــای این طرح اســت. اگر معایب طرح فعلی استانی شدن انتخابات مجلس برطرف شود قطعاً شــورای نگهبان با آن موافق است و سعی میکنیم نظرات خود را درباره این طرح پیش از موعد مقرر قانونی ۲۰ روزه به مجلس شــورای اسلامی اعلام کنیم.

نظر شورای نگهبان درباره این طرح همراه ایراداتی که در تاریخ ۲۶ اردیبهشت نهایی شده در این هفته به مجلس ابلاغ و نتیجه باید رفع ابهامات بوده باشد اما فارغ از نگاه شورای نگهبان، دلسوزانی که طرح را تهیه نموده اند در تدارک کیفیت بخشیدن به بلوغ و شعور و دل سوزی نماینده ای که وارد مجلس میشود،  بوده اند و به مخاطرات استانی شدن طرح که در یک لیست میتواند یک باند تعریف شده را در استان به مجلس فرستاد نبوده اند! انتخابات موجی در شوراهای مراحل قبل کشور این امر را کاملا به وضوح نشان داد که لیست سازی و فشار تبلیغاتی داخل و خارج که تمهیدات سیاسی و ثروت سالاری و ترور شخصیت و اتهام زنی و وتبلیغ برای تازه به دوران رسیده ها در آن موج میزند چشم اسفندیار همه انتخابات های داخلی در جمهوری اسلامی شده و پشت پرده این اهداف کاملا پنهان و فقط قابل تحلیل و حدس و گمان است و در انتخابات لیستی و گروهی معمولا افرادی با گرایشهای خاصی که نظام اطلاعاتی از آنها یا بی خبر یا بی تفاوت است به اقتدار میرسند که شرایط امروز کشور معلول همین انتخاب هاست . این گونه استانی شدن اگر چه ممکن است کیفیت فردی نماینده را در حد تحصیل واقعی و سواد و بیشتر مدرک گرایی افزایش دهد اما متاسفانه نان این گونه کیفیت ها را انقلاب اسلامی یا مردم کوچه و بازار نخواهند خورد. والسلام

حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد