انصافتان را شکر!
انصافتان را شکر!
گمانه زنی های افزایش حقوق کارمندان در سال 98 که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد در واپسین روزهای سال ۹۷، مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۹۸، میزان افزایش حقوق کارمندان ۹۸ و بازنشستگان را علیرغم گرانی شدید کالاهای اساسی، ۲۰درصد تصویب کرد؛ یعنی ۴۰۰هزارتومان! چه برای آن عده از کارمندان که پایه حقوقشان بالاست و چه برای آن دسته از کارمندان که پایه حقوق کمتری دارند. البته به لطف مجلس، این مصوبه نیز اضافه شد که اگر پولی برای دولت باقی بماند! می‌تواند براساس اختیاراتش تا ۱۰ درصد حقوق کارمندان را اضافه کند.

هرچند مصوبه ۲۰درصدی مجلس برای افزایش حقوق کارمندان ۹۸ و بازنشستگان از همان ابتدا با انتقاداتی همراه شده اما آنچه در این میان جای بسی تامل و تعجب دارد رقمی است که به تصویب رسیده است. این رقم در حالی است که بنابر گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سال ۹۷، حدود ۲۵ درصد برآورد شده است. از سوی دیگر، مردم هر روز شاهد افزایش قیمت به ویژه در کالاهای اساسی از جمله گوشت و مرغ بوده اند تا جایی که طبق آمار، طی ماه گذشته، تورم در گروه گوشت به ۹۰ درصد رسید و هر کیلو گوشت از مرز ۱۰۰ هزار تومان گذشت؛ اتفاق بی سابقه ای که در کارنامه دولت تدبیر و امید ثبت شد. بازگردیم به افزایش ۴۰۰ هزارتومانی حقوق کارمندان. اگر در بهترین حالت در سال ۹۸ قیمت گوشت را ۱۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم افزایش ۲۰درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان و احتمالا کارگران تنها کفاف ۴ کیلو گوشت قرمز را  می دهد! این در حالی است که در سال جدید قیمت کالاها بیشتر نیز می شود و گوشت تنها یک قلم از کالاهای اساسی است؛ قیمت برنج، مرغ، میوه و سبزیجات و… هم حال و روز بهتری از گوشت ندارند.چنانچه طبق آمارهای رسمی در ماه های اخیر،تورم در نان و غلات ۱/۲۸ درصد، سبزیجات ۹/۷۲، «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها» ۳/۲۳، حمل و نقل ۵/۴۲ و… اعلام شده است. لازم به ذکر اینکه گوشت و مرغ و نان و سبزیجات تنها گوشه ای از هزینه خانوار است و اگر هزینه های دیگر از جمله پوشاک، مسکن و… را هم در نظر بگیریم بی شک افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارمندان و بازنشستگان در مقابل هزینه های زندگی و گرانی کالاها چیزی شبیه فیل و فنجان خواهد بود. از سوی دیگر خالی از لطف نیست اگر گریزی به نرخ تورم و میزان افزایش حقوق کارمندان در سال گذشته بزنیم.

مجلس شورای اسلامی اسفندماه سال ۱۳۹۶، افزایش حقوق کارمندان را بر اساس پیش بینی نرخ ۹ درصدی تورم سال ۱۳۹۷، ده درصد اعلام کرد که ظاهرا میزان افزایش حقوق از تورم پیش بینی شده سال ۹۷ به اندازه یک اپسیلون بالاتر بود. این در حالی است که پیش بینی ها درست از آب درنیامد و تورم ۹ درصدی پیش بینی شده برای سال ۹۷ به ۲۵درصد رسید و افزایش لجام گسیخته قیمت ها دمار از روزگار حقوق بگیران و کارمندان و کارگران درآورد.

حال نوبت آن است مجلسیان و مسئولان کلاه خود را قاضی کنند و افزایش تنها ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارمندان و بازنشستگان و احتمالا کارگران را روی یک کفته ترازو بگذارند و تورم سال ۹۸ را -که طبق پیش بینی ها در خوشبینانه ترین حالت ممکن بین ۲۵ تا ۳۰درصد است- روی کفه دیگر ترازو، تا ببینند فاصله بین دو کفه ترازو از زمین تا آسمان خواهد بود.

پربیراه نیست که این روزها کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند «سال ۹۸ سال سخت برای اقتصاد ایران است»؛ پیش بینی تلخی که بی شک بیشتر بار آن بر دوش مردمی خواهد بود که به لطف بی تدبیری های دولت تدبیر و امید روز به روز و ساعت به ساعت بیشتر زیر فشار خط سنگین فقر کمر خم می کنند. با این اوصاف تنها باید به نمایندگان مجلس و دولت تدبیر و امید گفت انصافتان را شکر! یکی را برای تصویب میزان افزایش حقوق و دیگری را برای کنترل نرخ تورم و قیمت کالاهای اساسی.

سارا علایی خبرگزاری صبح اقتصاد

  • منبع خبر : خبرگزاری صبح اقتصاد