انصراف دولت از قیمت‌گذاری دستوری فولاد
انصراف دولت از قیمت‌گذاری دستوری فولاد
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: شواهد نشان می دهد که دولت تمایلی به قیمت گذاری دستوری فولاد ندارد و از این رو سود واقعی حاصل از تولید به شرکت های فولادی و سهامداران می‌رسد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد علیرضا پاک فطرت  گفت: بررسی‌های انجام شده از سوی مجلس و رایزنی با وزارت صمت، بیانگر مشکل‌زا بودن قیمت دستوری فولاد برای صنعتگران و مصرف کنندگان است و قرار است بورس کالا یعنی عرضه و تقاضای واقعی بازار ملاک قیمت‌ها باشد.”انصراف دولت از قیمت‌گذاری دستوری فولاد”

وی افزود: در جلسه غیر علنی هفته پیش با وزیر صمت موضوع فولاد به دقت بررسی شد و وزیر صمت هم از وضعیت موجود گلایه‌هایی داشت.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه تصمیم، بر عرضه کل فولاد در بورس کالا است، بیان کرد: تنها راه حل ممکن، عرضه تمام فولاد تولیدی کارخانجات در بورس کالاست تا قیمت‌ها به واقعیت نزدیک شود.

وی ادامه داد: با سازوکار بورس کالا می‌توان مشکل فعلی بازار فولاد را مرتفع کرد به طوری که قیمت دستوری اعمال نمی‌شود تولیدکننده و مصرف کننده بر اساس عرضه و تقاضای بازار به خریدوفروش فولاد با نرخی واقعی می‌پردازند.”انصراف دولت از قیمت‌گذاری دستوری فولاد”

این نماینده مجلس گفت: با در پیش گرفتن مبادلات کل کشور در بورس کالا و کنار رفتن قسمت گذاری دستوری، قطعاً زیان سهامداران و مردمی که به بورس ورود کرده‌اند جای خود را به سود می‌دهد و مجلس در این حوزه حامی مردم است.

بررسی مصرف فولاد در ایران نشان می‌دهد که مصرف ظاهری فولاد در سال ۱۳۹۸ در بازه ۱۶–۱۵ میلیون تن بوده است. این در حالی است که برآوردهای غیررسمی، میزان مصرف واقعی فولاد کشور را ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن نشان می‌دهد. با در نظرگرفتن شاخص‌های کلان اقتصادی کشور، شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا، پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۹ نیز در خوش‌بینانه‌ترین حالت میزان مصرف فولاد کشور مانند سال ۱۳۹۸ خواهد بود. بنابراین در عین تامین پایدار نیاز داخلی، توجه به مقوله صادرات یکی از الزامات توسعه متوازن زنجیره فولاد در کشور است.

زنجیره فولاد ایران با چالش‌های متعددی روبروست. از جمله چالش‌های ساختاری این زنجیره می‌توان به عدم توازن زنجیره، ابهام در تحقق برنامه‌های توسعه صنعت فولاد، عقب‌ماندگی در زمینه اکتشافات معدنی و چالش تامین مواد اولیه، فراهم نبودن زیرساخت‌ها (تامین آب، بنادر، راه‌آهن و…)، ساختار معیوب تعیین قیمت حامل‌های انرژی، بهره‌وری پایین، عدم توجه به ارتقای فناوری و فقدان سامانه‌های آماری و اطلاعاتی جامع در زنجیره فولاد اشاره کرد. به عنوان نمونه بر اساس ظرفیت‌های ایجاد شده در کشور و همچنین طرح‌های قابل تحقق در سال ۱۴۰۴، زنجیره فولاد کشور با چالش تامین سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی روبرو خواهد شد که میزان کسری سنگ‌آهن مورد نیاز زنجیره نسبت به سایر حلقه‌ها نگران کننده‌تر است.

 

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین