انعقاد ۲۶ قرارداد نفتی
انعقاد ۲۶ قرارداد نفتی
معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری از انعقاد ۲۶ قرارداد بزرگ نفتی با ۱۵ دانشگاه و پژوهشگاه خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد سعید محمدزاده امروز در نشستی خبری تحت عنوان «گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت نفت» که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه در صنعت نفت اتفاقات بسیار خوب و ارزشمندی طی سال‌های اخیر رخ داده است.”انعقاد ۲۶ قرارداد نفتی”

وی گفت: خوشبختانه توانستیم نیروهای انسانی خوبی در دانشگاه‌ها در حوزه نفت تربیت کنیم و از این منظر، جزو کشورهای تراز اول باشیم.

انعقاد ۲۶ قرارداد بزرگ با ۱۵ دانشگاه و پژوهشگاه

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه نفت افزود: طی سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت رخ داده به طوری که وزارت نفت در صدد است علاوه بر قراردادهای گذشته، قراردادهای بزرگ جدیدی با صنعت نفت منعقد کند.

محمدزاده با اشاره به این قراردادها بیان کرد: وزیر نفت هفته گذشته ۲۶ قرارداد بزرگ با ۱۵ دانشگاه و پژوهشگاه با محوریت «طرح‌های بزرگ در حوزه توسعه ازدیاد برداشت میدان‌های نفتی و…» منعقد کرده است.

وی با بیان اینکه هفته گذشته وزیر نفت با ۹ دانشگاه از این دانشگاه‌ها جلسه داشت، گفت: این قراردادها با هدف توسعه ارتباط صنعت با دانشگاه و حل مسائل نفتی، ایجاد نهادهای حل مسئله در دانشگاه‌ها و ارتباط صنعت نفت و شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شده است.

محمدزاده خاطرنشان کرد: اکوسیستم فناوری و نوآوری در صنعت نفت اهمیت زیادی دارد که آرام‌آرام در حال شکل گرفتن است البته تاکنون به مرحله ثمردهی نیز رسیده است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت نفت در راستای توسعه اکوسیستم نوآوری گفت: مسئله حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه اکوسیستم نوآوری در وزارت نفت از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو، ایده پارک صنعت نفت شکل گرفت.

ایجاد پارک فناوری در صنعت نفت

به گفته معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، در این راستا قرار است در بخش مجموعه سابق پژوهشگاه نفت که در شهرری مستقر است و بنایی برابر با ۱۷ هکتار دارد، به محلی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور و همچنین استارت‌آپ‌ها اختصاص یابد.”انعقاد ۲۶ قرارداد نفتی”

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری اظهار داشت: در این پارک، اعضا در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و در راستای حل مسئله و چالش‌های نفت گام برمی‌دارند.

محمدزاده ادامه داد: این مجموعه زیرساختی برای به همرسانی شرکت‌های نوآور در صنعت نفت است که برای آن برنامه‌ریزی‌هایی داریم.

وی با بیان اینکه این مجموعه یک مجموعه فیزیکی نیست، گفت: قرار است این پارک به شکل محوری و مجموعه‌ای برای توسعه اکوسیستم نوآوری باشد؛ اجزای این پارک قرار نیست که تنها در نقطه شهرری متمرکز شوند بلکه می‌توانند در بخش‌های مختلف حضور یابند و به توسعه اکوسیستم نوآوری کمک کنند.”انعقاد ۲۶ قرارداد نفتی”

درب‌های باز پژوهشگاه نفت برای پژوهشگران

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با تأکید بر اینکه امیدواریم در توسعه صنعت نفت با شتابدهی بالا پیش برویم، بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات وزارت نفت این بود که درب‌های پژوهشگاه نفت را به روی پژوهشگران و فناوران باز بگذارد. در این راستا هر پژوهشگر و فن آوری که نیاز به زیرساخت‌های پژوهشی در زمینه نفتی دارد، می‌تواند به پژوهشگاه نفت مراجعه کند؛ درواقع ظرفیت پژوهشگاه در اختیار همه فناوران قرار می‌گیرد تا بتوانند تحقیقات مفیدی را به ثمر برسانند.

فرصت مطالعاتی برای اساتید دانشگاه‌های صنعت نفت

وی خاطرنشان کرد: اساتید دانشگاه‌ها و صنعت نفت می‌توانند بر اساس شیوه‌نامه وزارت نفت، فرصت مطالعاتی مرتبط با این موضوع را بگذرانند تا در کنار صنعت، به مسائل نفتی ورود پیدا کنند؛ در حال حاضر این شیوه‌نامه اعمال شده است.”انعقاد ۲۶ قرارداد نفتی”

ابلاغ شیوه‌نامه پژوهانه و اهدای گرنت به اساتید دانشگاه‌ها

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری گفت: هر عضو هیئت علمی در هر دانشگاهی که در راستای حل مسائل اقدام می‌کند، می‌تواند از حمایت قابل توجهی از سوی صنعت نفت برخوردار شود؛ به اعضای هیئت علمی، پژوهانه و گرنت اعطا خواهد شد. دانشجویان دکتری نیز می‌توانند از این حمایت برخوردار شوند.

وی با اشاره به دیگر اقدام وزارت نفت در راستای توسعه اکوسیستم نوآوری گفت: ما در صدد آمدیم مجوز راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری نفت را از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کنیم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با بیان اینکه بودجه این صندوق برابر با ۱۰۰ میلیارد تومان است، گفت: تاکنون بخش‌های خصوصی و اعضای این صندوق برای حمایت از طرح‌های فناورانه، بودجه‌ای را به این صندوق اختصاص داده‌اند.

ایجاد شتاب‌دهنده‌ای در صنعت نفت

وی با اشاره به ایجاد شتاب‌دهنده‌ای متشکل از صندوق‌های خطرپذیر در حوزه نفت اظهار داشت: این شتابدهنده می‌تواند از شرکت‌های بالغ و پیش‌رو در صنعت نفت حمایت کند.”انعقاد ۲۶ قرارداد نفتی”

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با اشاره به گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه نفتی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: قرار است صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، دستاوردهای خود را در قالب نمایشگاهی سه‌روزه در محل این صندوق عرضه کنند.

به گفته محمدزاده، تاکنون ۵۰۰ مجموعه برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کرده‌اند که ثبت‌نام همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور، استارت‌آپ‌هایی حضور می‌یابند که در حوزه صنعت نفت فعالیت می‌کنند.

گزارش ۱۰۰۰ چالش در صنعت نفت

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با بیان اینکه در این رویداد ۱۰۰۰ چالش به شکل مشخص در صنعت نفت گزارش شده است، افزود: امیدوار هستیم که شرکت‌های حاضر در نمایشگاه بتوانند در راستای رفع این چالش‌ها گام بردارند.

محمدزاده تأکید کرد: هر شرکت یا استارت‌آپی که در راستای حل مسائل صنعت نفتی اقدام کند، ما از آنها نیز حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما در وزارت نفت، نظام حمایت از خرید داریم، گفت: طی بخشنامه‌ای که چندین‌سال در وزارت نفت در پیش گرفته شده، تجهیزاتی که در کشور تولید می‌شود، به جد از واردات آن جلوگیری خواهد شد؛ اگر هر شرکتی بتواند نیاز صنعت نفت را مرتفع کند، خرید خارجی آن در وزارت نفت ممنوع اعلام خواهد شد. همچنین اگر همان شرکت بتواند بخشی از نیاز کشور را پاسخگو باشد برای همان محصول از سوی وزارتخانه مورد حمایت قرار می‌گیرد که از محصول داخلی استفاده شود.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری بیان کرد: نیاز صنعت نفت تنها معطوف به تجهیزات نمی‌شود بلکه این صنعت نیازمند مواد شیمیایی، کاتالیست‌ها، نرم‌افزار، مدیریت، خدمات و … است. همچنین فناوران می‌توانند در این زمینه‌ها به رفع چالش این صنعت بپردازند.

محمدزاده با بیان اینکه صنعت نفت ایمنی‌محور است، گفت: باید محصولاتی که در این حوزه به تولید می‌رسند، مورد تائید قرار گیرند و بر اساس استانداردها به تولید برسند.

به گفته وی، نهاد صدور گواهینامه و انطباق کیفیت از سوی وزارت نفت توسط انجمن نفت شکل گرفته که محصولات بر اساس استانداردهایی به این صنعت وارد می‌شوند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری تأکید کرد: در حال حاضر صنعت نفت از تجهیزاتی استفاده می‌کند که مورد تائید هستند و بر اساس استانداردها به تولید رسیده‌اند.

  • منبع خبر : مهر