انواع بانکداری الکترونیک ومزایای این نوع بانکداری
انواع بانکداری الکترونیک ومزایای این نوع بانکداری
وقتی از اینترنت صحبت می‌شود، ناخودآگاه ذهن بسیاری از ما به سمت بانکداری الکترونیک و مزایای آن جلب می‌شود.

انواع بانکداری الکترونیک ومزایای این نوع بانکداری

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد برای کسانی که تجربه ایستادن در صف‌های طولانی بانک را دارند، مزایای بانکداری الکترونیک بیشتر و بهتر قابل لمس است. درواقع بانکداری الکترونیک با انواع روش‌ها و خدمات، زندگی بهتری را برای ما به ارمغان آورده است. با این حال اگر می‌خواهید با این مزایا بیشتر آشنا شوید با این نوشته همراه شوید تا ضمن کسب اطلاعات لازم، برخی از این خدمات بانکداری الکترونیک یا آنلاین را بهتر بشناسید. بدین منظور ابتدا برخی از روش‌های بانکداری الکترونیک بررسی می‌شود، سپس به موضوع مزایای بانکداری الکترونیک پرداخته می‌شود.

 

انواع بانکداری الکترونیکی

بانکداری الکترونیکی راهی سریع و راحت برای مدیریت مالی است. استفاده از بانکداری الکترونیک توسط شرکت‌ها و به صورت تراکنش‌های خودپرداز و تلفن در اواسط دهه ۹۰ به وجود آمد. اما اخیراً با بانکداری الکترونیک کانال جدیدی بین مشتریان و بانک‌ها به وجود آمده است که هر دو از آن سود می‌برند. بانکداری الکترونیک اشکال مختلفی دارد که هر کدام از این اشکال خدمات تقریباً یکسانی را با روش‌های مختلف ارائه می‌دهند.

 

۱) مدیریت حساب

سیستم‌های بانکداری آنلاین به شما این امکان را می‌دهند که از طریق وب سایت خود وارد شوید و اطلاعات حساب خود را مشاهده کنید. برای این کار بعد از ورود نام کاربری و پسورد، می‌توانید تاریخچه موجودی و موجودی فعلی خود را بررسی کنید، انتقال بین حساب را آغاز کنید و فعالیت حساب را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید با این نوع خدمات بانکی، تصویر چک و… را مشاهده کنید. در ایران بسیاری از بانک‌ها این نوع خدمات را ارائه می‌دهند. مثلاً بانک ملی با وب سایت خود موسوم به سامانه بام، خدماتی چون مشاهده موجودی، سوابق تراکنش، عملیات کارت به کارت یا انتقال پول به حساب، خرید انواع شارژ، پرداخت قبوض و… را ارائه می‌دهد.

 

۲) سپرده‌ها و پرداخت‌ها: Deposits and Payments

سپرده مستقیم نوعی از بانکداری است که به شما امکان می‌دهد تا با ایجاد و یا تعریف یک مسیر الکترونیکی، پول به صورت خودکار به حساب شما منتقل شود. به عنوان مثال، کارفرمایان اغلب از سپرده مستقیم برای واریز خودکار چک‌های خود استفاده می‌کنند. سپرده مستقیم، یک نوع واریز الکترونیکی است که به صورت آنلاین انجام می‌شود. همچنین امکان تنظیم پرداخت‌های خودکار نیز وجود دارد تا بتوانید قبوض را پرداخت کرده و مبلغ را به صورت الکترونیکی از حساب خود برداشت کنید. این نوع بانکداری یک راه آسان برای پرداخت قبوض مکرر مانند پرداخت‌های آب و برق و حق بیمه و تهیه شارژ سیم کارت خرید شارژ برای دیگران  است.

 

۳) کارت نقدی

کارت‌های نقدی مانند کارت‌های اعتباری عمل می‌کنند با این تفاوت که به‌طور خودکار از حساب بانکی شما پول برداشت می‌کنند و یکی از رایج‌ترین انواع تراکنش‌های بانکی خطی هستند. هنگامی که از کارت نقدی استفاده می کنید، اطلاعات مربوط به خرید در یک سیستم کامپیوتری قرار می‌گیرد و سپس به صورت آنلاین به شما منتقل می‌شود.

بانکداری الکترونیک

 

۴) صورت‌حساب‌های الکترونیکی

صورت‌حساب‌های الکترونیکی یا E-statement، صورت‌حساب بانکی معمولی شما هستند که به صورت آنلاین در دسترس هستند. از این صورت‌حساب‌ها با عنوان بیانیه‌های کاغذی هم یاد م‌شود. صورت‌حساب‌های الکترونیکی رایگان است و در هر زمان می‌توان آن را در بانکداری آنلاین مشاهده کرد. بسیاری از بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری به دلایل امنیتی این نوع بانکداری آنلاین را توصیه می‌کنند.

 

بانکداری از طریق اپ‌های بانکی

امروزه بسیاری از بانک‌ها اپ‌های خاص خود را با نسخه‌های سازگار با انواع سیستم‌عامل‌های تلفن همراه همچون اندروید و ios طراحی کرده‌اند. معمولاً نصب این اپ‌ها رایگان بوده و بسیار آسان است. افراد با وارد شدن به این اپ‌ها می‌توانند بسیاری از عملیات بانکی همچون انتقال وجه، عملیات کارت به کارت، پرداخت اقساط، پرداخت قبوض و… را به راحتی انجام دهید. این نوع بانکداری طرفداران زیادی میان مردم دارد، زیرا با دسترسی به گوشی و اینترنت به راحتی می‌توان هر گونه عملیات بانکی را انجام داد. این نوع بانکداری، در ایران نیز توسط بیشتر بانک‌ها، موجود است.

 

مزایای بانکداری الکترونیک

با توجه به شرحی که پیرامون انواع روش‌های بانکداری داده شد، تشخیص مزایای بانکداری الکترونیک نباید کار سختی باشد. به طور کلی مزایای این نوع بانکداری را می‌توان در موارد ذیل دسته‌بندی کرد.

۱٫باعث صرفه جویی در زمان صرف شده در بانک‌ها می‌شود. به ان مزیت سرعت و کارآیی را نیز اضافه کنید. بدین معنا که اگر نیاز به انتقال پول، درخواست وام جدید یا انجام تقریباً هر تراکنش بانکی دارید، معمولاً باید در یک مکان بانکی کاملاً منتظر بمانید. با یک بانک آنلاین، هرگز انتظاری وجود ندارد. در زمانی که می‌توانید وارد شوید، می توانید به حساب‌های خود دسترسی داشته باشید، درخواست کارت اعتباری جدید کنید یا تقریباً هر تراکنش بانکی مورد نظر خود را بدون رانندگی به سمت بانک یا منتظر ماندن در صف انجام دهید.

۲٫راه‌هایی را برای بانکداری بین‌المللی و تجارت بین‌المللی فراهم می‌کند. بر این اساس بسیاری از افراد در سر تا سر جهان می‌توانند در بسیاری از بازارها همچون بازار فارکس، ارز دیجیتال و… حاضر شوند و به راحتی خرید و فروش نمایند.

۳٫برای بهینه سازی اینترنت، مدیریت پول نقد را به خوبی سازماندهی می‌کند.

۴٫از نظر سرمایه، نیروی کار، زمان و تمام منابع مورد نیاز برای انجام یک معامله، راحتی را فراهم می‌کند.

۵٫با بهره‌گیری از خدمات بانکداری یکپارچه، بانک‌ها ممکن است در بازارهای جدید به رقابت بپردازند، بتوانند مشتریان جدیدی به دست آورند و سهم بازار خود را افزایش دهند. بانکداری الکترونیک، با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌های رمزگذاری و امنیتی، برخی از مسائل مربوط به امنیت و حریم خصوصی را برای مشتریان فراهم می‌کند. به عبارتی دیگر به مانند سابق نیاز نیست برای حمل پول خود و خطر به سرقت رفتن آن ترس داشته باشید، زیرا با دسترسی به اینترنت می‌توانید به راحتی در هر زمان و مکانی به بانک موردنظر خود دست یافته و از خدمات متنوع بهره‌مند شوید. گرچه در بانکداری الکترونیک نیز خطر هک رمز و حساب وجود دارد، اما امروزه روش‌های متعددی برای امنیت حساب کاربران ایجاد شده است.

۶٫دریافت کارمزد کم

بانک‌های آنلاین مجبور نیستند برای خدماتی مانند برق و… پولی پرداخت کنند، بنابراین می‌توانند این پس‌انداز را به مشتریان منتقل کنند. به طور معمول، این بدان معنی است که بانک‌های آنلاین می‌توانند کارمزد کمتری نسبت به بانک‌های سنتی دریافت کنند.