انگلیس، برگزیت ، کابوس ملی
انگلیس، برگزیت ، کابوس ملی

انگلیس، برگزیت ، کابوس ملی به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد ۳۱ اکتبر موعد تهدید بدون شرط پذیری انگلیس از اتحادیه اروپا است. بوریس جانسون این روزها همانند مجانین به هر موضوعی انگشتی می رساند اما به برگزیت نمیتواند و این موضوع کابوس ملکه و دولت و سازمان اطلاعاتی و مجلسین و احزاب انگلیس شده است و تاکنون […]

انگلیس، برگزیت ، کابوس ملی

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد ۳۱ اکتبر موعد تهدید بدون شرط پذیری انگلیس از اتحادیه اروپا است.

بوریس جانسون این روزها همانند مجانین به هر موضوعی انگشتی می رساند اما به برگزیت نمیتواند و این موضوع کابوس ملکه و دولت و سازمان اطلاعاتی و مجلسین و احزاب انگلیس شده است و تاکنون نخست وزیرانی میز کار خود را برای ناتوانی در انجام عقلانی این خروج اجبارا ترک نموده اند و حدس زده میشود بوریس جانسون هم از همین قماش مردان انگلیس است که اعتبار حزبی و حقوقی و پارلمانی خود را در گرو موفقیت یا ناتوانی در حصول نتیجه از برگزیت خواهد گذاشت.

نخست‌وزیر انگلیس  آقای بوریس جانسون، چهارشنبه ۲۵ سپتامبر برابر با ۳ مهر ۹۸  در مصاحبه با شبکه آی تی وی گفت : «اتحادیه اروپا در مسئله دشوار مربوط به مرزبندی ایرلند با اتحادیه اروپا بعد از خروج انگلیس از این اتحادیه، که برای جلوگیری از بازگشت مرز‌های فیزیکی در ایرلند پس از برکسیت در نظر گرفته شده است، اقدام جدی خواهد کرد».

البته باید تبیین نمود که جانسون تلاش می‌کند برای جلب نظر مجلسین قانون گزار در انگلیس بمنظور حمایت از توافق نامه جدید درباره برکسیت، این بند را از توافقنامه برکسیت با اتحادیه اروپا خارج کند.

این بند در توافق بین ترزا می، نخست ‌وزیر پیشین انگلیس و بروکسل برای اجرای برکسیت درج شده بود و نوعی سیاست ضمانتی است که از ایجاد مرز فیزیکی بین بخشی از ایرلند که جبرا جزو خاک انگلیس محسوب میشود و جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپاست جلوگیری می‌کند؛ اما این مسئله مانع اصلی در جلب حمایت پارلمان انگلیس از توافق نخست وزیر پیشین ترزا می ‌با اتحادیه اروپا بود.

جانسون در گفتگو با شبکه آی تی وی گفت: «ما تصمیم داریم درباره توافق با اتحادیه اروپا مذاکره کنیم و اگر نتوانیم به این توافق برسیم ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم.

جانسون در پاسخ به این سوال که آیا معتقد است اتحادیه اروپا درباره این موضوع (بند مربوط به مرزبندی ایرلند) دست به کار می‌شود یا نه؟ گفت: بله.

آن‌ها تقریبا در این خصوص تعهداتی دارند و قصد دارند دیگر شیوه‌ ها را هم بررسی کنند که به ما امکان می‌دهد با دوستان ایرلندی‌ مان برای حل مسائل مختلف همکاری کنیم. اما ما باید خروج کامل انگلیس از اتحادیه اروپا را تضمین کنیم.

«امبر راد» یکی از اعضای سابق کابینه انگلیس نیز در این مصاحبه حاضر شد و گفت لحن جانسون در توضیح روند برکسیت «غیرصادقانه و خطرناک» بود.

راد در سپتامبر گذشته  از دولت و حزب محافظه کار انگلیس استعفا کرد.

اگر به لیست قربانیان برگزیت توجه کنیم متوجه میشویم که لیست قربانیان برگزیت در دولتهای گذشته و حال انگلیس از شمار یک صد نفر از سیاستمداران انگلیسی گذشته که دانه درشت های این لیست نخست وزیران گذشته بوده اند و از جمله این قربانیان ترزا می بود که در زمان رای گیری در مجلس عوام  تهدید کرد و در تهدید خود در این جمله را مکرر در مکرر عنوان نمود که: «اگر برگزیت رأی نیاورد اولاً اقتصاد بریتانیا با خطر خروج از اتحادیه بدون توافق مشخص روبرو است و این یعنی رشد منفی اقتصادی دست‌ کم در سال ۲۰۱۹ میلادی، و ثانیاً بریتانیا با خطر تجزیه روبرو است زیرا اسکاتیش ها علاوه بر انگیزه سیاسی برای جدایی از بریتانیا، انگیزه اقتصادی بالایی هم خواهند یافت.

آنها می‌خواهند در اتحادیه بمانند و دلیلی نمی‌بینند تاوان تردیدها و جدال نمایندگان انگلیس را بدهند».

البته در مخالفت با نظر بوریس جانسون ، ترزا می اعلام کرد که : «هر تغییری که بخواهد در سند برگزیت اعمال کند، با حمایت اکثریت مجلس خواهد بود».

البته باید توجه داشت که طبق قانون جدید که از سال ۲۰۱۱ میلادی اعمال می‌شود، در دو حالت امکان برگزاری انتخابات زود هنگام وجود دارد: رأی دست‌کم دو سوم مجلس به برگزاری انتخابات یا رأی عدم اعتماد به نخست‌وزیر یا رأی به اینکه «مجلس به دولت جاری و نخست ‌وزیرش اعتماد ندارد».

پیش دستی بوریس جانسون در تقاضای از ملکه برای تعطیل مجلس بمنظور عدم  ورود به این موضوع به همین جهت بوده و رای دادگاه عالی، تعیین کننده حمایت از مجلس گردید.

رای ۱۱  قاضی دادگاه عالی بریتانیا مبنی بر غیرقانونی بودن تعلیق پارلمان به دست نخست وزیر بر پیچیدگی تحولات این کشور به ویژه در پرونده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا افزوده و همچنین این اقدام که برخی تحلیلگران آن را تاریخی هم دانسته اند موقعیت بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان را لرزان تر از قبل کرده است.

این رای به طور کامل برخلاف خواسته و سیاست بوریس جانسون بوده است که مدتی قبل با جلب نظر ملکه، دستور تمدید تعطیلات تابستانی مجلس عوام (تا ۵ هفته) را صادر کرد.

وی با این اقدام در تلاش بود که موانع قانونی در زمینه اجرایی سازی قطعی و کامل برگزیت و حتی خروج بدون توافق را از پیش روی دولت بردارد.

جانسون  تلاش داشت به نوعی با دور زدن مجلس برنامه های خود برای خروج از اتحادیه را تا پایان ماه اکتبر قانونی و مصوب کند.

اینکه آینده جانسون پس از چند مرحله شکست در پارلمان و حتی با توجه به موقعیت سست وی در حزب محافظه کار چگونه رقم خواهد خورد.

به نوشته نیویورک تایمز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که از بسیاری جهات شبیه جانسون است وی را دلگرم کرده است.

ترامپ  در اجلاس سالانه سازمان ملل به نخست وزیر انگلیس دلگرمی داد و مثال زد که دادگاه عالی آمریکا هم در چند مورد علیه وی اقدام کرده بود اما با این حال وی هنوز در منصب خود باقی مانده است. از سوی دیگر برخی پیش بینی می کنند که شاید جانسون به فکر برگزاری انتخابات سراسری باشد اما به نظر نمی رسد این طرح بتواند در مجلس نظر مثبت دو سوم نمایندگان را جلب کند.

شرایط برای جانسون به شدت سخت شده و تا حدود زیادی دستان وی برای اقدام آزادانه بسته است. جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس و از مهمترین مخالفان جانسون بر این باور است که نخست وزیر، کشور را به درستی رهبری نکرده است و به همین دلیل نام وی به عنوان فردی که دارای کوتاه ترین دوره نخست وزیری در انگلستان است، ثبت خواهد شد.

با این شرایط وضعیت امروز انگلیس با اتحادیه اروپایی را باید کابوس ملی نامید و  طبعا فرایند تصمیم گیری کاملا در این جهت است که بوریس جانسون هم مشابه ترزا می قربانی دیگری برای برگزیت بوده باشد. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان