اوراسیا تعرفه ۱۰ قلم کالای ایران را صفر کرد
اوراسیا تعرفه ۱۰ قلم کالای ایران را صفر کرد
اوراسیا تعرفه واردات 10 قلم کالا از ایران را صفر کرد که فرصت صادراتی خوبی برای ایران فراهم می‌کند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصادرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه اتحادیه اوراسیا طی نامه‌ای به سازمان توسعه و تجارت تعرفه ۱۱ قلم کالای ایرانی را صفر کرد، گفت: با این اقدام فرصت خوبی برای صادرات ایران به کشورهای اوراسیا فراهم شد.

نورانی گفت: این کالاها شامل سیب‌زمینی، پیاز، سیر، کلم، هویج، فلفل، آب‌میوه‌ها، گندم، غلات سیاه، برنج دانه بلند و غذای آماده کودکان است. 

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: صفر شدن تعرفه کالاها از سوی منطقه اوراسیا در شرایط تحریم و شیوع بیماری کووید ۱۹ باعث افزایش صادرات و جهش تولید خواهد شد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: باید برای انجام صادرات زیرساخت‌های آن فراهم شود.

نورانی در خصوص زیرساخت‌های مورد نیاز گفت: باید کانتینرهای یخچال‌دار اضافه شود که متأسفانه در صادرات ریلی کانتینرهای یخچال‌دار نداریم و یا حداقل این کانتینرهای یخچال‌دار از کشورهای روسیه و ترکیه خریداری یا اجاره شوند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: متأسفانه در گذشته نبودن کانتینرهای یخچال‌دار باعث کندی صادرات و حتی دو برابر شدن قیمت حمل آنها شده بود.

 با توجه به شرایطی که در تهیه مواد بهداشتی و ضدعفونی و همچنین ماسک رخ داد و داروخانه‌ها با کمبود این اقلام روبه‌رو شدند، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت طی بخش‌نامه‌ای در قالب مصوبات کارگروه تنظیم بازار در تاریخ ٥ اسفند ماه، دستورات لازم را در این خصوص صادر کردند.

بر اساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار، یکی از مصوبات در خصوص خطاب به دفتر مقررات صادرات و واردات گمرک صادرات مواد اولیه تولید ماسک‌های پزشکی تا اطلاع ثانوی ممنوع شد. همچنین در مصوبه دیگری بر اساس درخواست نماینده وزیر بهداشت در کارگروه تنظیم بازار، تعرفه واردات انواع ماسک از ٥٥درصد به ٥درصد تعدیل یافت و اولویت ارزی آن از ٧-٢ به ١-٢ برای دریافت ارز نیمایی با اولویت ویژه به تصویب رسید.

گفتنی است، مصوبه دیگر این جلسه کارگروه تنظیم بازار، تمام کارخانجات بهداشتی و سلامت‌محور از جمله کارخانجات تولید محصولات سلولزی و شوینده‌ها مکلف به تولید سه شیفت و عرضه حداکثری در بازار شدند. همچنین مقرر شد در صورت هر گونه کاهش عرضه و عدم تولید مکفی، برای تأمین بازار اقداماتی چون رفع ممنوعیت واردات و کاهش تعرفه اقدامات و دستورات لازم داده خواهد شد.

همچنین با توجه به درخواست وزارت بهداشت، مبنی بر لزوم تولید حداکثری محصولات بهداشتی به‌دلیل رشد غیرمتعارف مقادیر تقاضای محصولات مذکور، مقرر شد حداکثر تا جلسه بعدی کارگروه تنظیم بازار، کمیته مخصوص محصولات پتروشیمی نسبت به در اولویت قراردادن  تأمین مصارف داخلی LAB برای تولید شوینده‌ها (بر اساس تولید سه شیفت و تولید حداکثری) در مقابل صادرات اقدام و پیشنهادهای سیاستی برای تحقق این هدف را به دبیرخانه  ارائه کنند.

پنجمین مصوبه کارگروه تنظیم بازار در ٥ اسفند ٩٨ این است که بر اساس درخواست وزارت بهداشت مبنی بر ضرورت نظارت بر چرخه تولید و توزیع و… محصولات بهداشتی از جمله ماسک، الکل، شوینده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها، کالاهای مذکور در گروه یک کالاهای اساسی و ضروری قرار گرفته است و مشمول کنترل قیمت، مبارزه با احتکار، گران‌فروشی، اختفا، عدم عرضه، کم‌فروشی و… خواهد بود.

بنابراین همه دستگاه‌های نظارتی مکلف شدند با تخلفات مربوطه از جمله عدم ثبت موجودی کالاها در سامانه جامع انبارها، مانند سایر کالاهای گروه یک مشمول دستورالعمل مبارزه با احتکار، برخورد شود.

بر اساس این گزارش، طبق مصوبات کارگروه تنظیم بازار این اقداماتی که ذکر شد باید بلافاصله در روز تصویب یعنی در ٥ اسفند ماه ٩٨ اجرایی می‌شد و تنها مصوبه مربوط به تعرفه واردات انواع ماسک از ٥٥ به ٥ درصد دو روز کاری  یعنی تا امروز ٧ اسفند ماه مهلت داده شده است.

  • منبع خبر : فارس