اوراق بدهی دولتی خریدار ندارد
اوراق بدهی دولتی خریدار ندارد
بانک مرکزی ضمن اعلام نتیجه هشتمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال۱۴۰۰، از برگزاری حراج جدید اوراق در تاریخ ۲۹تیرماه خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  هشتمین مرحله از حراج‌های اوراق بدهی دولتی با عرضه ١٩ هزار و ٧۶٠ میلیارد تومان اوراق برگزار شد. در این مرحله هیچ سفارش خریدی از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ثبت نشد. همچنین در این مرحله اوراق بدهی در بازار سرمایه به فروش نرسید.” اوراق بدهی دولتی خریدار ندارد”

نکته قابل تامل این است که در هشت مرحله برگزار شده، در سه مرحله اوراق‌بدهی بفروش نرسیده‌است. طی این مدت در مجموع حدود ۴ هزار و ٩۶٠ میلیارد تومان اوراق بدهی در بازار اولیه فروخته شده‌است.
روند ناامید کننده فروش اوراق بدهی در حالی است که با توجه به کاهش درآمدهای دولت، نگاه ویژه‌ای به فروش این اوراق در بودجه ۱۴۰۰ شده‌است که ادامه این شرایط می‌تواند کسری بودجه دولت را تشدید کند.
مرحله نهم فروش اوراق بدهی با عرضه ١٩ هزار و ٧۶ میلیارد تومان از این اوراق ادامه پیدا می‌کند.

بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند.
وضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.
بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند.
  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین