اولین واکنش بازار ارز به وعده ارزانی روحانی
اولین واکنش بازار ارز به وعده ارزانی روحانی
صبح امروز بازار ارز با روندی نزولی آغاز شد اما به نظر میرسد سخنان رئیس جمهور باز هم تاثیری معکوس بر مسیر حرکت نرخ دلار داشته است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  صبح امروز اولین قیمت‌های دلار در بازار آزاد حدود ۲۰۰ تومان کمتر از آخرین قیمت دیروز بود. این روند کاهنده ادامه یافت و حتی نرخ به ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان هم رسید.”اولین واکنش بازار ارز به وعده ارزانی روحانی”

ساعاتی پیش اما رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اعلام کرد: قیمت فعلی ارز با واقعیت اقتصاد سازگار نیست و رو به کاهش خواهد بود.
او توضیح داد که در طی سه سال گذشته دولت با مبارزه و تلاش برای خنثی کردن تحریم‌ها توانسته به تامین کالاهای اساسی ادامه دهد.
رئیس جمهور گفته‌های خود را اینطور ادامه داد:با این حال به علت تحمیل هزینه اضافی بر روابط بانکی و تجاری از سوی تحریم‌کنندگان، دچار نوسانات ناخواسته قیمت‌ها شدیم که عوارض آن بر معیشت مردم فشار وارد کرد.
بعد از گفته‌های رئیس جمهور مسیر حرکت دلار باز هم صعودی شد. با وجود این به نظر می‌رسد سیگنال مثبتی که روحانی سعی کرد به بازار بدهد در لحظات ابتدایی باز هم تاثیر عکس گذاشت و دلار را دچار نوسانات کوچک اما افزایشی کرد. تا این لحظه قیمت دلار توسط فعالان بازار ارز ۲۵۳۵۰ تومان گزارش شده است.”اولین واکنش بازار ارز به وعده ارزانی روحانی”

 صبح امروز اولین قیمت‌ دلار در بازار آزاد حدود ۲۰۰ تومان کمتر از آخرین قیمت دیروز بود. این روند کاهنده ادامه یافت و حتی نرخ به ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان هم رسید اما ساعاتی پیش رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت قیمت ارز را رو به کاهش عنوان کرد و جالب اینکه  بعد از گفته‌های رئیس جمهور مسیر حرکت دلار دوباره صعودی شد. حالا سئوال اینجاست که با توجه به سیگنال برخی کشورهای خارجی در رابطه با آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران، وعده دلار ارزان حسن روحانی چقدر محتمل است؟ و د نهایت اینکه کاهش قیمت دلار چه تاثیری روی بازار سرمایه خواهد گذاشت؟
فرهاد جوانمردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با نظر روحانی در رابطه با کاهش قیمت دلار گفت: کاهش قیمت دلار نظر رئیس جمهور است اما با توجه به کسری بودجه، معوقات دولت، رشد فزآینده نقدینگی و تورم احتمالی بودجه سال آینده و … من نرخ خیلی پایین‌تری به شکل پایدار برای دلار نمی‌بینم و احتمالا فقط جلوی سرعت رشد قیمت دلار گرفته شود.
این کارشناس در رابطه با آزادسازی برخی از منابع بلوکه شده ایران از سمت کره‌جنوبی گفت: منابعی که قرار است آزاد شود یک میلیارد دلار است که عدد کوچکی است و نمی‌تواند کاهشی در قیمت ارز ایجاد کند.
این کارشناس در رابطه با نمادهایی که از کاهش قیمت دلار تاثیر زیادی می‌پذیرند گفت: کاهش قیمت دلار در شاخص یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد نمی‌تواند تاثیر زیادی بر روند نمادهای ارز محور داشته باشد اما در صورت کلی نوسان قیمت ارز بر نمادهای پتروشیمی، پالایشی و گروه‌های صادرات محور تاثیر خواهد داشت.
  • منبع خبر : تجارت نیوز