ایجاد ۱۵۰ هزار شغل در روستاها/ سهم روستاییان از اشتغال ۲۳ درصد شد
ایجاد ۱۵۰ هزار شغل در روستاها/ سهم روستاییان از اشتغال ۲۳ درصد شد
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه دولت توجه ویژه ای به اشتغال روستاییان دارد، از ایجاد ۱۵۰هزار فرصت شغلی در مناطق روستایی با تسهیلات صندوق توسعه ملی خبر داد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، محمد امید، با اشاره به اینکه با تجمیع منابع بانکی، ۱۸ هزار میلیارد تومان برای اشتغال زایی روستاییان در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این منابع وصول شده و در اختیار روستاییان قرار گرفت.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به افزایش مراکز بوم گردی از ۲۵۰ به ۱۸۰۰ مرکز اشاره کرد و افزود: روستاییان و عشایر می توانند از چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر برای توسعه کارهای بوم گردی خود استفاده کنند.

وی همچنین تکمیل زیرساختهای ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار، برق رسانی به ۹۵ درصد روستاهای کشور، بهره مندی بالای ۷۰ درصد روستاها از خدمات آی تی و همچنین گازرسانی به ۹۰ درصد روستاها را از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی برای روستاییان و عشایر برشمرد.

امید درباره میزان اشتغال زایی روستاییان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ هزار فرصت شغلی با بیمه برای روستاییان به وجود آمده است، گفت: با کمک تسهیلات اشتغال روستاییان، نرخ بیکاری در روستاها ۲ درصد کاهش یافته است و سهم اشتغال روستاییان در کل اشتغال کشور نیز ۲۳ درصد افزایش یافته است.

امید ارایه وام با نرخ بازپرداخت چهار و شش درصدی و در مدت زمان ۸ سال را یکی از مهمترین اقدامات معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور برای کمک به اشتغال زایی روستاییان و عشایر برشمرد و افزود: در کار گروه ملی متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت کار و رفاه اجتماعی و همچنین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور مقرر شد پرداخت این تسهیلات در سال بعد نیز ادامه یابد.

وی درباره وضعیت مهاجرت و بازگشت به روستاها از شهرها، به نرخ کنونی۲۶ درصدی جمعیت روستاها معادل ۲۱ میلیون نفر در مقایسه با نرخ ۶۵ درصدی و جمعیت ۲۱ میلیون نفری در ابتدای انقلاب اشاره کرد و گفت: طبق آمار نرخ مهاجرت معکوس در کشور در حال شکل گیری است و بازگشت به روستاها از مهاجرت به شهرها بیشتر شده است اما علیرغم اقدامات بسیار بزرگ در زمینه اشتغال سازی روستاییان این عدم تغییر رقم جمعیت روستاییان نسبت به اوایل انقلاب مربوط به افزایش مهاجرت به شهرها طی سال های قبل تر و همچنین تبدیل شدن برخی روستاها به شهرها است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه الان در روستاها به جز کشاورزی مشاغل خدماتی، استارتاپ ها و صنایع کوچک و دستی نیز به وجود آمده است، گفت: در حال حاضر ۴۵ درصد از مشاغل خارج از حوزه کشاورزی است و همچنین امیدواریم با مکانیزه شدن بخش کشاورزی و افزایش بهره وری، نرخ اشتغال در روستاها افزایش یابد.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مدیریت آب مناطق روستایی تاکید کرد: تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله بسیار داریم و مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار بالا است اما با طرح های آبیاری تحت فشار می توان با استفاده بهینه از آب محصولات کشاورزی بیشتری تولید کرد.

امید درباره وضعیت بیمه روستاییان گفت: ظرفیتهای بیمه روستاییان بسیار بالا است و بخشی از منابع بیمه روستایی از محل یارانه‌ها پرداخت می‌شود اما باید با تامین منبع مالی بلند مدت، بیمه عشایر و روستاییان انجام شود و امیدواریم که در سال جدید ظرفیت های خاصی در این زمینه به وجود آید.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه به دنبال اشتغال زایی و ثروت آفرینی در روستاها هستیم، افزود: روستاها باید تبدیل به محل تولید و کار شوند.

وی درباره اقدامات دولت و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور برای کمک به آسیب دیدگان سیل اخیر، گفت: دولت ۳ هزار میلیارد تومان برای بازسازی ابنیه آسیب دیده در مناطق سیل زده پیش بینی کرده است.

  • منبع خبر : مهر