بازارهای ارزی جهان به تحریم نفتی ایران واکنش نشان داد
بازارهای ارزی جهان به تحریم نفتی ایران واکنش نشان داد
معاملات ارزی امروز جهان کاملا تحت تاثیر تصمیم دیروز واشنگتن برای تحریم نفتی ایران بود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از رویترز، در معاملات روز سه‌شنبه ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش افزایش یافت و به جز دلار کانادا که به دلیل افزایش قیمت نفت در برابر همتای آمریکایی خود صعودی بود، دلار در برابر سایر ارزها دست به پیشروی زد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد به ۹۷.۳۳۶ واحد رسید تا بار دیگر در آستانه گذشتن از سطح ۹۷.۵ واحدی قرار گیرد.

پس از آن که واشنگتن دیروز اعلام کرد هیچ معافیت جدیدی برای خریداران نفت ایران در نظر نخواهد گرفت و کشورها در صورت خرید نفت ایران تحریم خواهند شد، صعود بهای نفت به کمک دلار کانادا که اقتصاد آن وابستگی زیادی به صادرات نفت دارد آمد و هر دلار آمریکا به ۱.۳۳۵۸ دلار آمریکا کاهش یافت. از سوی دیگر اما ارزش یوان چین و روپیه هند که واردکنندگان بزرگ نفت از ایران هستند کاهش یافت تا هر دلار به ترتیب به ازای ۶.۷۱۰۶ و ۶۹.۶۰۴۰ یوان و روپیه مبادله شود.

در هفته‌های اخیر کاهش بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا و افزایش نگرانی از وقوع رکود در اقتصاد این کشور باعث کاهش ارزش دلار شده بود اما دلار پس از تعطیلات عید پاک اکنون مجدداً در محدوده صعودی قرار گرفته است. نیک ویدال، کارشناس ارشد مؤسسه “راکوتن سکیوریتیز” گفت: سرمایه گذاران اکنون منتظر روشن‌تر شدن نوسانات بازار هستند و این هفته می‌تواند در تعیین مسیر بانک‌های مرکزی در آینده مؤثر باشد.

در برابر ین، هر دلار به ۱۱۱.۸ ین رسید تا کماکان بالاتر از سطح میانگین ۲۰۰ روزه خود قرار داشته باشد. ماسافومییاماموتو، استراتژیست ارزی بانک “میزوهو” گفت محرکی قوی برای کاهش جدی دلار در بازار در حال حاضر وجود ندارد.

در برابر سایر ارزها، هر دلار آمریکا با ۰.۱ درصد افزایش به ۱.۴۰۳۱ دلار استرالیا رسید. پیشروی دلار در برابر همتایانش نیز باعث شد تا هر پوند به ۱.۲۹۸۵ دلار و هر یورو به ۱.۱۲۴۹ دلار برسد.

  • منبع خبر : ایسنا