جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024

  • شناسه : 145671
  • 20 فوریه 2021 - 12:27
  • 0 دیدگاه

بازار شب عید پوشاک حداقل ۴۰ درصد کوچک شد!

بازار شب عید پوشاک حداقل ۴۰ درصد کوچک شد!
بازار شب عید پوشاک حداقل ۴۰ درصد کوچک شد!
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک ضمن ارائه توضیحاتی درباره جزئیات فروش فوق‌العاده پوشاک در آستانه شب عید، از افت ۴۰ درصدی تقاضای پوشاک نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و گفت که افزایش قیمت پوشاک تابعی از نرخ ارز است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  طبق اعلام اتاق اصناف ایران امسال جشنواره فروش ویژه نوروزی جایگزین نمایشگاه‌های عرضه مستقیم می‌شود که در آن تمرکز با اتحادیه‌های پوشاک، کیف و کفش و قنادان و آجیل‌فروشان است، اما سایر اتحادیه‌ها نیز امکان مشارکت دارند. در همین رابطه، مجید افتخاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کالاهای نوروزی در حال ورود به بازار هستند و تاکنون بخشی از آنها به بازار وارد شده، اظهار کرد: هر سال نمایشگاه فروش بهاره در آستانه نوروز برگزار می‌شد، اما در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از تراکم جمعیت تصمیم گرفته شد این نمایشگاه برگزار نشود. به طور کلی اتحادیه هم رویکرد مثبتی نسبت به نمایشگاه بهاره نداشت. با روش جدید، یعنی فروش فوق‌العاده نوروزی، نه تنها تراکمی ایجاد نمی‌شود، بلکه سبب می‌شود تراکم بین واحدهای صنفی تقسیم شود.  “بازار شب عید پوشاک حداقل ۴۰ درصد کوچک شد!

به گفته وی در این طرح هر کسی که واحد توزیع و شرایط توزیع طبق قانون نظام صنفی کشور و اتحادیه و اماکن را دارد، می‌تواند به اتحادیه مراجعه کند تا مجوز فروش فوق‌العاده نوروزی را به صورت رایگان دریافت کند و بتواند ۴۵ روز فروش فوق العاده داشته باشد. ذیل طرح فروش فوق العاده شرایطی وجود دارد که کالا باید با تخفیف در اختیار مردم قرار گیرد.

تخفیف فروش فوق‌العاده چقدر است؟

افتخاری در پاسخ به سوالی درباره میزان تخفیف در طرح فروش فوق العاده نوروزی نیز تصریح کرد: تعیین میزان تخفیف به عهده خود شخص و واحد صنفی  است و احتمالاً در مورد کالاهای زمستانی و شب عید متفاوت است. اما به طور کلی شرایط کسب شرایط خوبی نیست و از این طرح استقبال خوبی کرده‌اند. شاید حتی با توجه به کاهش شدید تقاضا، کالاها خیلی پایین تر از نرخ واقعی عرضه شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه با توجه به عدم امکان برگزاری نمایشگاه و لزوم تامین نیاز شب عید مردم بهترین راه جایگزینی فروش فوق العاده نوروزی بود، تصریح کرد: تغییرات قیمت پوشاک در آستانه نوروز نسبت به سال گذشته منطبق بر تغییرات نرخ ارز است، چرا که قیمت مواد اولیه مثل نخ، پنبه و پارچه متناسب با تغییرات نرخ ارز افزایش پیدا کرده است.

بازار شب عید کوچک شد

البته به گفته وی حال و روز تولید کنندگان و تولید کنندگان پوشاک خوب نیست و حتی عده‌ای کالاهای خود را با سود پایین یا زیر قیمت به فروش می‌رسانند. این در حالی است که انتظار می‌رفت تقاضا شرایطی منطقی پیدا کند، اما در حال حاضر شرایط خوبی ندارد.

افتخاری همچنین با اشاره به شرایط سخت تولیدکنندگان در زمینه تامین و افزایش قیمت مواد اولیه، اظهار کرد: آمار دقیقی از میزان کاهش تقاضا در آستانه نوروز نسبت به سال‌های گذشته در دسترس نیست، اما شواهد حاکی از این است که بازار شب عید حداقل ۴۰ درصد نسبت به سال‌های قبل کوچک‌تر شده است. علاوه بر این واحدهای صنفی در سال جاری با محدودیت زمانی مواجه هستند و نهایتا تا ساعت ۸ مجاز به فعالیت هستند. همچنین واحدهای صنفی در مواردی پروتکل‌های بهداشتی اضافی دارند که برای مثال بر اساس آن‌ها محدودیت ورود به فروشگاه‌ها اجرا می‌شود. تمام این مسائل باعث می شود بازار کوچکتر سال‌های قبل باشد و شرایط عادی نداشته باشد. “بازار شب عید پوشاک حداقل ۴۰ درصد کوچک شد!

پوشاک چقدر گران شد؟

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان افزایش قیمت پوشاک نسبت به سال گذشته گفت مواد اولیه کالاهای تولیدی برای شب عید بین برج ۶ تا ۸ تامین شده که قیمت ارز به ۳۱ هزار تومان هم رسیده بود. بنابراین نمی‌توان تخمین دقیقی از میزان افزایش قیمت کالاها داشت، اما می توان گفت قیمت کالاهای شب عید به عنوان تابعی از نرخ ارز افزایش پیدا کرده، اما نه به آن میزان. به عبارت دقیق‌تر قیمت مواد اولیه تابع نرخ ارز است، چرا که بیشتر آنها وارداتی است و قیمت مواد تولید داخلی نیز بر اساس قیمت جهانی تعیین می‌شود. بنابراین قیمت مواد اولیه وابسته به نرخ ارز است اما در مورد سایر عوامل تاثیرگذار در قیمت تمام شده کالا نمی‌توان اظهار نظر کرد. برای مثال ممکن است واحدی بدهی مالی داشته باشد یا حقوق پرسنل را پرداخت نکرده باشد که در این شرایط محصولات خود را زیر قیمت تمام شده عرضه می‌کنند تا بتواند مشکلات خود را برطرف کنند. بنابراین در مجموع نمی توان میزان دقیقی برای افزایش قیمت پوشاک تعیین کرد، اما می‌توان گفت افزایش قیمت پوشاک نسبت به سایر کالاها بسیار پایین‌تر بوده چون کالایی نیست که ۱۰۰ درصد به نرخ ارز وابسته باشد.

علیرضا حائری، عضو هیات‌مدیره انجمن متخصصان صنایع نساجی ایران اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود شب عید امسال برای پوشاکی‌ها رونق چندانی وجود نداشته باشد.

وی بیان کرد: از سال گذشته تاکنون بسیاری از اصناف و تولیدکنندگان به ‌خصوص در حوزه پوشاک، متاثر از پاندمی کرونا و تداوم تحریم‌ها لطمه‌های زیادی متحمل شدند. اکنون این واحدها با احتیاط در حال حرکت و فعالیت هستند، زیرا اگر قرار باشد تعطیلی مراکز تجاری یا محدود شدن فعالیت‌های آنها ادامه داشته باشد، سفارش‌ها کمتر خواهد شد و کارخانجات با ظرفیت پایین‌تری کار خواهند کرد.

عضو هیات‌مدیره انجمن متخصصان صنایع نساجی ایران گفت: از آنجایی که پیش از شروع پاندمی کرونا کشورمان درگیر تحریم‌ها بوده و اقتصادمان کوچک‌تر شده بود، در مجموع فعالان اقتصادی کشور با آسیب‌های کمتری در مقایسه با دیگر کشورها مواجه شدند و به نوعی مردم و کسبه آماده مواجهه با این شرایط اضطراری بودند.

علیرضا حائری افزود: انتظار می‌رود سازمان امور مالیاتی به صاحبان کسب‌وکارها، اصناف و فعالان تولیدی و اقتصادی مهلت بدهد. این فرصت باید برای فعالان حوزه نساجی و پوشاک که کالاهایشان نظیر پوشاک، پارچه، کالای خواب و غیره، مستقیم به دست مردم می‌رسد و زیان‌های زیادی متحمل شدند، بیشتر باشد. این شرایط و تعطیلی‌ها به احتمال زیاد در ماه‌های آینده تا شب عید نیز ادامه خواهد داشت.

  • منبع خبر : ایسنا

برچسب ها

عرضه گوشت ۲۰۰ تا ۳۷۰ هزار تومانی در میادین و فروشگاه‌ها/ چرا همچنان صف تشکیل می‌شود؟ 18 مارس 2024

عرضه گوشت ۲۰۰ تا ۳۷۰ هزار تومانی در میادین و فروشگاه‌ها/ چرا همچنان صف تشکیل می‌شود؟

چندی پیش معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد که کالاهای اساسی برای ایام پایانی سال و ماه رمضان تامین شده و مردم هیچ نگرانی بابت تامین کالاهای اساسی در این ایام نخواهند داشت؛ گزارش‌های میدانی حاکی از آن است با وجود عرضه گوشت گرم تنظیم بازاری در میادین و فروشگاه‌ها اما صف‌های طولانی همچنان برقرار بوده که این امر نیازمند تدابیر جدی‌تر از سوی مسئولان مربوطه است.

نمایشگاه بهاره تمام شد، اما لاستیکی عرضه نشد/ تایرسازان : دستورالعمل مکتوبی برای عرضه نداشتیم 17 مارس 2024

نمایشگاه بهاره تمام شد، اما لاستیکی عرضه نشد/ تایرسازان : دستورالعمل مکتوبی برای عرضه نداشتیم

در حالی‌که نیمه اسفند ماه، وزیر صنعت، معدن و تجارت از عرضه‌ تایر دولتی و همچنین ثبت‌نام آن در شرایطی سهل خبر داده بود؛ نمایشگاه‌های بهاره تمام شد اما خبری از عرضه نبود؛ در نهایت پس از پیگیری‌ها متعدد، تایرسازان اعلام کردند که هیچگونه دستورالعمل مکتوب در این زمینه دریافت نشده و حتی هماهنگی با تایرسازان برای عرضه‌ در این نمایشگاه‌ها صورت نگرفته است.

عوامل اثر گذار بر بازار مسکن ۱۴۰۳ 16 مارس 2024

عوامل اثر گذار بر بازار مسکن ۱۴۰۳

عضو هیات رییسه اتحادیه مشاوران املاک گفت: عوامل متعددی بر بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ اثرگذار است که از جمله آن می‌توان به هزینه‌های ساخت، تعداد معاملات، فعالیت‌های سوداگرانه، نوسانات بازار ارز، بودجه دولت، تسهیلات بانکی، مالیات‌های حوزه مسکن، نرخ رشد نقدینگی و اثرات آن بر تورم عمومی اشاره کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.